Wielu właścicieli firm dwoi się i troi nad problemem niskich zysków ze strony. Opiszę w jaki sposób optymalizacja strony może zapewnić wysoką skuteczność i wielu stałych klientów.
Podstawowa rzecz od której musisz zacząć (jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś) to odpowiedź na pytania: „kim jest mój klient, czego potrzebuje, w jakim jest wieku” itp. Im lepiej go znasz, tym szybciej do niego dotrzesz. Celem strony będzie pozyskanie takiego kupującego.
Kim jesteś i co sprzedajesz?
Strona główna z ofertą
Najczęstszym błędem jest zamieszczanie na stronie głównej, informacji o swojej firmie. Zamiast tego zaprezentuj swoją ofertę, zawierając takie podpunkty jak: skrót produktów/usług, lista korzyści, nagranie audio/wideo, wyróżniki, odnośniki do dalszej lektury (np. realizacji i referencji).
Promocje
Umieszczenie promocji w widocznym miejscu zachęci klientów do zakupu, a Twoja firma zyska miano jeszcze bardziej atrakcyjnej.
Szybki kontakt
Gdzieś na wierzchu muszą widnieć dane teleadresowe np.: telefon, e-mail, skype, GG, button chatu z konsultantem, adres firmy. Dzięki temu, przeglądając treść dowolnej podstrony będzie można się z Twoją firmą łatwo skontaktować.
Zwiększ zaufanie
Zakładka kontaktowa
Celem podstrony „kontakt” jest także wzbudzenie zaufania. Należy zwiększyć ilość form komunikacji, dodać mapę dojazdu, formularz zapytania, sylwetkę minimum jednego pracownika (zdjęcie, podpis, funkcja w firmie).
Referencje
Najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenie referencji w formie pisemnej (skany). Jeśli jednak nie dysponujemy innymi, swoją funkcję spełnią opinie w postaci tekstu. Wtedy najlepiej stworzyć wizualnie w HTML-u chmurki z treścią, a obok umieścić zdjęcie twarzy klienta.
Certyfikaty, nagrody, wyróżnienia
Certyfikaty dają klientowi kolejną gwarancję, zaświadczając o powadze i rzetelności firmy. Istnieje wiele certyfikatów i znaków do wklejenia na swoją stronę: Rzetelna Firma, Słucham swoich Klientów, Certyfikat Wiarygodności Biznesowej, Solidna Firma, Pewny Kontrahent, Rzetelny Kontrahent, Ideał Biznesu, Bezpieczny eSklep, Wiarygodna Firma, Zaufana Firma, Uczciwa Firma, Firma Przyjazna Klientowi, Firma Regionu, Sprawdzona Firma.
Bądź specjalistą – bloguj!
Prowadzenie bloga eksperckiego daje wielorakie korzyści. Po pierwsze – pisząc artykuły na poszczególne tematy (frazy, na które się pozycjonujesz), przyciągasz do bloga czytelników z wyszukiwarek.
Po drugie – podsuwasz ludziom rozwiązania ich problemów, a oni zapamiętują taką osobę i w krótkim czasie stają się Twoimi klientami. Eksperci są również wyróżniani i zauważani przez media lokalne (miejskie, regionalne) i ogólnopolskie.. często dzięki blogom.
Zyskaj kontakt z przyszłym klientem
W wielu przypadkach dopiero po kilkukrotnym spotkaniu osoby z Twoją firmą, ta staje się klientem. Wielu odwiedzających stronę po prostu ją zamknie z różnych powodów. Można to na szczęście zminimalizować:
- zintegrować stronę z portalami social-media (np. : Facebook, YouTube, Google+);
- wstawić interesującą subskrypcję tematyczną (własny kurs, raport, doświadczenie/studium przypadku);
- umieścić newsletter.
Tym sposobem uzyskujemy efekt nie tylko wtedy, kiedy wejście na stronę nie od razu kończy się sprzedażą.
Pokaż ruch w firmie
Sporadycznie stosowaną metodą, choć dobrze znaną w handlu jest pokazanie przyszłemu klientowi, ilości innych osób zebranych wokół firmy w tej chwili. Pod warunkiem, że jest się czym pochwalić, można umieścić na stronie mały licznik osób on-line, ilości komentarzy na blogu w danym wpisie, ilości udzielonych odpowiedzi na pytania, ilość zrealizowanych zamówień w tym roku etc.
Jednemu z moich klientów zainstalowałem licznik kilometrów na górze sklepu internetowego. Pokazuje dystans, jaki przejechali jego klienci na zakupionych u niego oponach.
Czas na zakup
Kiedy klient dokonał wyboru i podjął decyzję by kupić produkt lub skorzystać z Twojej usługi, trzeba stworzyć ku temu idealne możliwości. Oprócz wspomnianej zakładki kontaktowej i boksu „szybki kontakt” (rozmowa telefoniczna daje największe szanse powodzenia), część klientów będzie wolała skorzystać z formularza wyceny i formularza zamówienia.
System rezerwacji usług
W części biznesów idealnie sprawdzi się zyskujący na popularności system rezerwacji usług. Na przykład strona „Znany Lekarz” oferuje wbudowane kalendarze z możliwością rezerwacji terminu wizyty. Narzędzia tego typu mają wiele przydatnych funkcji jak: automatyczne przypominanie SMS-em o terminie wizyty. Przykładem takiego systemu jest Rezervante.pl
By zwiększyć ilość poleceń
Sprawdzą się widgety „Lubię to” (Facebook), „Udostępnij” (Google+), oraz polecanie (e-mail, wykop itp.). Lukratywne może być założenie własnego programu partnerskiego. Z doświadczenia wiem, że partnerzy linkujący do naszej witryny, potrafią zwiększyć ilość zamówień i polepszyć naszą pozycję w wyszukiwarkach.
Optymalizacja
Wersja mobilna i poprawne wyświetlanie strony
Dostęp do internetu poprzez narzędzia inne niż komputer (telefony, tablety itp.) jest coraz bardziej powszechny. Witryna musi dobrze wyglądać na każdym z tych urządzeń i na każdej z przynajmniej kilku najpopularniejszych przeglądarek internetowych (Mozilla Firefox, Internet Explorer, Opera, Safari, Chrome).
Szybkość wczytywania strony
Nie zawsze estetyka wizualna idzie w parze z szybkim wczytywaniem całej witryny. Nie można kazać klientowi czekać zbyt długo na załadowanie oferty i zakładek. Wyszukiwarki (Google, Bing itp.) mogą brać to pod uwagę w swoich wynikach i w jakimś stopniu faworyzować szybsze strony.
Polityka cookies
Na początku roku weszła w życie nowelizacja Prawa Telekomunikacyjnego, przez którą właściciele stron na potęgę szpecą swoje witryny dużymi komunikatami o plikach cookies. Nie jest to konieczne, bowiem małe i nieinwazyjne alerty nie zostały zabronione.
Wyszukiwarka i pomoc
Wyszukiwarka na rozbudowanej stronie ułatwi klientowi znalezienie informacji. Stwórz także dział pomocy z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania. Zaoszczędzisz czas na powtarzaniu tego samego kilku różnym klientom.
Ankiety
To sposób na otrzymanie feedbacku o swoich produktach, usługach, obsłudze klienta, zapotrzebowaniu itp.
Warto zwrócić też uwagę na elementy jak: drukowanie treści strony, ścieżka strony, krótkie adresy URL. Optymalizując witrynę pod wyszukiwarki (Google, Bing itp.), część firm mogłaby się wyróżnić w Google’u za pomocą miniaturki twarzy obok nazwy strony.
Oszczędź na hostingu
Wiele firm dało się skusić reklamie, trzymając swoje strony na drogich i niedopasowanych do swoich potrzeb serwerach. Bez sensu przepłacać 3-krotnie, dlatego proponuję przenieść strony i pocztę na tańszy, sprawdzony i dostosowany do swoich potrzeb hosting. Tak, by nie płacić za przestrzeń i transfer, których i tak nie wykorzystujemy.
Statystyki odwiedzin
Na koniec, aby m.in. znać ilość odwiedzin, źródła, czas wizyt i przeglądane podstrony, warto zainstalować statystyki odwiedzin. Na samym początku polecam wybrać „Piwika”. Jeśli na stronie jest przyzwoity ruch, dopiero wtedy można pokusić się o Google Analytics. Dlaczego? Google, udostępniając tak potężne narzędzie, prawdopodobnie bierze pod uwagę ilość odwiedzin strony i również na tej podstawie daje witrynie zasłużoną pozycję.
Podane rozwiązania zwiększą ilość konwersji, czas przebywania na stronie, ilość osób powracających i liczbę odwiedzin z wyszukiwarek. Warto przy okazji zmian zoptymalizować kod źródłowy HTML strony, co jest niezbędne przed zaczęciem pozycjonowania w wyszukiwarkach.
Jeśli masz jakiekolwiek pytania, z przyjemnością pomogę.