Login lub e-mail Hasło   

Co TWORZY dobry zespół?

Praca zespołowa to praca w zespole, a nie praca członków drużyny. Brzmi dość prosto, ale jak się okazuje najprostsze rozwiązania jest trudno zastosować. Szczególnie w praktyce.
Wyświetlenia: 583 Zamieszczono 09/01/2014

ZESPÓŁ?

Używamy tego terminu w odniesieniu do każdej sytuacji w pracy, w których pewna liczba osób jest zorganizowana wokół wspólnego zbioru celów. W rzeczywistości mogą to być cele duże lub małe, czasowe lub stałe, założone na czas jakiegoś projektu lub funkcjonalne - to zależy od celów oraz strategii firmy.

Pomysł, że trzeba grać różnymi mocnymi stronami osobowości poszczególnych osób, zamiast wykorzystywać wspólne siły zespołu, staje się de facto sposobem ograniczenia potencjalnego działania zespołu - nie maksymalizacji, jak to się często twierdzi.

Pomyśl nad tym: Co charakteryzuje pracę zespołową?

W modelu idealnym będą to:

  • współdziałanie, czyli zorganizowane działanie zmierzające do realizacji wspólnego celu
  • współpraca
  • partnerstwo
  • możliwość i chęć udzielenia sobie pomocy
  • możliwość łączenia zawodów i specjalności
  • możliwość pełnienia funkcji w zależności od kwalifikacji, umiejętności, zdolności, doświadczenia, aktualnych możliwości, motywacji i chęci
  • zbiorowa odpowiedzialność za rezultaty pracy.

Jednak zespół potrzebuje lidera. I wiele osób potrzebuje lidera, który nimi pokieruje. Zresztą często lider w zespole wyłania się w sposób naturalny, niekoniecznie będąc jednocześnie szefem.

ZDERZENIE OSOBOWOŚCI

Granie ról to nie tania drama

Meredith Belbin utożsamiał 9 „Ról zespołu", które są postrzegane jako przyczyniające się do sukcesu zespołu. Zauważył, że jedne zespoły są skuteczne, a inne mają niską skuteczność zespołową. I jak się okazuje, nie tylko obrana strategia działań ma znaczenie, ale też typ osobowości współpracowników.

Według Belbina, w każdej organizacji są ludzie, którzy w sposób naturalny - z powodu ich osobowości - biorą na siebie różne role. Według niego zespół powinien być połączony w tych 9 kluczowych obszarach:

  • Koordynator
  • Lokomotywa
  • Implementer
  • Poszukiwacz Źródeł
  • Kreator
  • Dusza zespołu
  • Perfekcjonista
  • Specjalista
  • Ewaluator.

Oczywiście wiele skutecznych zespołów działa w tych 9 obszarach w sposób intuicyjny, bez skomplikowanych kategoryzacji. W zespole należy wzmacniać swoje mocne strony, ale też ćwiczyć często obce nam ideologicznie umiejętności, przynajmniej w podstawowym wymiarze. Różnorodność ról, świadomość i wzajemna znajomość członków, a także podział obowiązków dostosowany do zdolności osób i świadomość braków – to z pewnością cechy skutecznego zespołu. Istotna jest też wiedza na temat brakujących ról i sposobów na uzupełnienie ich , np. poprzez pełnienie przez jedną osobę dwóch ról lub poszukiwanie nowego członka zespołu. Każda z ról jest de facto istotna dla funkcjonowania zespołu i nie ma tutaj ról gorszych lub lepszych. Kluczem jest występowanie wszystkich ról w zespole i wzajemne uzupełnianie się. Zespoły mieszane są bowiem efektywniejsze i mają możliwość osiągania sukcesów.

Badania wykazują też, że ludzie są w stanie podjąć niezbędne role i wykonać niezbędne zadania , stosownie do wymogów sytuacji , a nie być uzależnionymi od swoich osobowości. Nawet Belbin przyznaje, że każda rola ma słabości. My również dostrzegamy to intuicyjnie.

Dostępna jest Ocena 360 stopni diagnozująca indywidualny profil ról zespołowych, służąca do doboru osób do zespołów zarządzających, projektowych i sprzedażowych, uwzględniająca również różnice osobowościowe, kulturowe i komunikacyjne.

LEKARSTWO NA BIUROKRACJĘ

W wielu organizacjach większość pracy odbywa się na podstawie projektu. Skład członków zmienia się wtedy w zależności od zadania. Nawet w takiej sytuacji większość organizacji uważa, że skład grupy, ale też wybranie i odpowiednie dobranie członków zespołu to ważny element w sukcesie zespołu.

Wtedy dobra wymiana informacji, zarówno formalna, jak i nieformalna, komunikatywny przekaz pozwala członkom zespołu na wypracowanie wspólnej strategii, nawet w sytuacji zwalczania konfliktów.

Trzeba to sobie jasno powiedzieć - w wielu organizacjach, dobra praca zespołowa jest lekarstwem na biurokrację.

Opracował zespół tomastest.eu

Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie www.tomastest.eu

Podobne artykuły


8
komentarze: 4 | wyświetlenia: 546
83
komentarze: 25 | wyświetlenia: 72529
51
komentarze: 40 | wyświetlenia: 647861
44
komentarze: 37 | wyświetlenia: 14979
33
komentarze: 30 | wyświetlenia: 21457
30
komentarze: 22 | wyświetlenia: 40408
29
komentarze: 16 | wyświetlenia: 17347
29
komentarze: 8 | wyświetlenia: 13066
29
komentarze: 16 | wyświetlenia: 53179
29
komentarze: 15 | wyświetlenia: 22518
28
komentarze: 29 | wyświetlenia: 18031
26
komentarze: 34 | wyświetlenia: 23087
25
komentarze: 6 | wyświetlenia: 18616
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska