Login lub e-mail Hasło   

Analiza tekstu ikonicznego w kontekście nowej formuły maturalnej - schemat

Pozwalam sobie zaproponować Wam autorski schemat do analizy tekstu ikonicznego. Bardzo proszę o krytyczne uwagi względnie propozycje modyfikacyjne. *** SCHEMAT ANALIZY TE...
Wyświetlenia: 6.854 Zamieszczono 16/01/2014

Pozwalam sobie zaproponować Wam autorski schemat do analizy tekstu ikonicznego. Bardzo proszę o krytyczne uwagi względnie propozycje modyfikacyjne.

***

SCHEMAT ANALIZY TEKSTU IKONICZNEGO

***

I. Informacje wstępne

a) Autor i tytuł dzieła;

b) Technika;

c) Kompozycja;

d) Komponenty warsztatowe (barwa/kolor, tonacja barwna, plama, światło, linia, faktura, bryła);

c) "Co widzę na obrazie" - treść;

II. Interpretacja

a) Kontekst epoki (zgodność z ideami, wartościami i prądami czasu, w którym dzieło powstało względnie ich kontestacja;

b) Interpretacja symboliczna (dostrzeżenie uniwersalnych i ponadczasowych wartości, motywów i kulturowych ujęć);

c) Konwencja (np. realistyczna, symboliczna, groteskowa);

d) Intertekstualność (nawiązania, aluzje do innych tekstów kultury widoczne na płótnie lub innym obiekcie przestrzennym;

e) Stosunek do treści kulturowych - tradycyjny/nowatorski;

f) subiektywne wartościowanie i ocena działa.

III. Wnioski.

***

To na razie jest schemat roboczy, pewnie wielce niedoskonały, w związku z tym jego modyfikacje są pożądane i oczekiwane przez autora.

Na koniec jeden (dosłownie) przykład, w jaki sposób można określić konwencję dzieła i, ewentualnie, wskazać jej funkcję.

Image

Monstrualnej wielkości Jezus wiszący na krzyżu wyznacza pionową oś całego płótna. Po stronie lewej (patrząc od strony widza) dostrzegamy trzy postaci. Najbliżej krzyża klęczy Maria Magdalena, wznosi ręce w geście modlitwy. Nieco dalej stoi Maryja w białej szacie, podtrzymywana przez umiłowanego ucznia Jezusa. Po stronie prawej Jan Chrzciciel unosi palec wskazujący w stronę Ukrzyżowanego. W prawej ręce trzyma księgę. Pod nogami Jana Chrzciciela widnieje baranek trzymający krzyż.

Lewa strona namalowana została w konwencji realistycznej, a strona prawa w konwencji alegoryczno-symbolicznej. Jest to świetny przykład pozwalający zrozumieć uczniom różnice w sposobie ujęcia tematu.

W najbliższym czasie postaram się opublikować jedną przykładową, całościową analizę wybranego dzieła sztuki, realizującą powyższy schemat. Nie zgłaszam żadnych pretensji do własności intelektualnej tego schematu. Jeżeli uznacie go za pomocny, korzystajcie z niego do woli.

Jan Stasica

Podobne artykuły


16
komentarze: 110 | wyświetlenia: 702
14
komentarze: 11 | wyświetlenia: 961
14
komentarze: 8 | wyświetlenia: 392
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 900
13
komentarze: 0 | wyświetlenia: 964
12
komentarze: 1 | wyświetlenia: 523
12
komentarze: 18 | wyświetlenia: 1669
12
komentarze: 12 | wyświetlenia: 737
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 501
11
komentarze: 4 | wyświetlenia: 434
11
komentarze: 24 | wyświetlenia: 507
11
komentarze: 298 | wyświetlenia: 452
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 993
11
komentarze: 9 | wyświetlenia: 922
10
komentarze: 2 | wyświetlenia: 783
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska