JustPaste.it

Pisarz, sprzedawca, korektor czy psycholog – czyli kim naprawdę jest copywriter

Dowiedz się jakich umiejętności musisz się nauczyć, żeby zostać skutecznym copywriterem, a może już je masz?

Dowiedz się jakich umiejętności musisz się nauczyć, żeby zostać skutecznym copywriterem, a może już je masz?

 

Praca copywritera to stały i bezustanny rozwój. Nie ma chyba aż tak wielu zawodów wymagających tak wiele umiejętności. Jednych po jakimś czasie, od copywritingu to odrzuca a innych wręcz przeciwnie, przyciąga do tego zawodu.

Poświęć teraz chwilę swojego czasu i zadaj sobie jedno pytanie. Czym tak naprawdę zajmuje się copywriter? Wyobraź sobie krok po kroku tworzenie listu sprzedażowego. Jeżeli zastanowiłeś się dobrze nad odpowiedzią to odkryjesz, że aby stać się skutecznym copywriterem musisz rozwijać się jednocześnie w kilku kierunkach.

Każdy dobry copywriter posiada kilka odrębnych JA. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać trochę skomplikowane ale zaraz to wyjaśnię. To wszystko składa się na niepowtarzalną osobowość copywritera. Rozwijanie tych wewnętrznych JA gwarantuje sukces w tym zawodzie każdemu adeptowi.

COPYWRITER, CZYLI ZLEPEK CZTERECH OSOBOWOŚCI

Moim zdaniem każdy dobry copywriter nosi w sobie cztery podstawowe osobowości. Można powiedzieć śmiało, że są to cztery w zupełności inne zawody.

Pierwszy to pisarz. Co robi pisarz? Musi pisać i czytać. To jest  jego główne zadanie. Nic nie piszący copywriter nie jest copywriterem i nie stanie się nigdy autorem. Nie ma mowy, żeby jego reklamy ujrzały światło dzienne. Tak jak pisarz, musisz pisać, w innym wypadku to Ciebie spiszą na straty. To jest najważniejsze.

Nie czytasz o copywritingu? Nie poznajesz jego fundamentów? Nie rozwijasz się. Najlepsi pisarze dużo czytają. Dlaczego? Poznają sposoby innych autorów na tworzenie fabuły, budowanie napięcia, tworzenie przyciągających dialogów.

Oprócz listów sprzedażowych możesz uczyć się czytając beletrystykę. Ucz się budowania historii. Pamiętasz, że to co najlepiej sprzedaje się w reklamach to historia?

Pisanie jest mega ważne, ale nie trać przez to z oczu innej ważnej rzeczy. Pamiętaj, że copywriting to przede wszystkim umiejętność sprzedaży w druku, a  nie umiejętność pisania samego w sobie. Wspominałem o tym w pierwszym wpisie na blogu.

COPYWRITER – SPRZEDAWCA

Zahaczając o kwestie sprzedaży wchodzimy na  temat Twojej drugiej osobowości. Osobowość sprzedawcy.

Copywriter to przede wszystkim sprzedawca. Teksty wyłącznie pięknie napisane nie zarobią dla Ciebie. Umiejętność sprzedaży –  to musisz umieć zawrzeć w swoim tekście.

Ucz się sprzedaży słowami. Twój cel to sprzedaż. Wiedzę o sprzedaży ma sprzedawca a nie pisarz. Te dwie osobowości idą ze sobą w parze.

Możesz wcielić się w rolę sprzedawcy i nagrywać to co mówisz. Pisz prostym językiem, takim jakim sprzedawca mówi twarzą w twarz stojąc na progu domu mieszkania swojego potencjalnego klienta.

COPYWRITER – KOREKTOR

Dalej chcesz zostać copywriterem? Jeżeli tak to, rozwijaj w sobie chłodne myślenie. Nie przywiązywanie się emocjonalnie do swoich tekstów- to kolejna cecha dobrego copywritera.

Bądź dla swoich tekstów surowy. Napisz reklamę, daj komuś do przeczytania. To co napisałeś zawsze odkładaj na jakiś czas, dzięki temu spojrzysz na swoje reklamy z dystansem. Niech tekst od Ciebie odpocznie i Ty też od niego odpocznij. Taka separacja zrobi wam najlepiej.

Po powrocie do niego, zobaczysz, że wcale nie był taki idealny jak się na początku zdawało. Będziesz kreślił, kasował, dodawał, mieszał przy nim niesamowicie. Nie bój się, wyjdzie to wam na dobre.

Rób tak ze wszystkim co napiszesz. Bądź zimnym korektorem.

COPYWRITER – PSYCHOLOG

Ostatnia osobowość to psycholog.

Musisz rozumieć ludzi, do których piszesz. Musisz znać ich pragnienia. Na czym im zależy, jakie maja problemy.

Najlepsi copywriterzy zanim zaczęli sprzedawać swój produkt, chodzili z nim od drzwi do drzwi. Próbowali go sprzedać. Poznawali reakcje prostych ludzi. Jeżeli napisali wcześniej tekst to mogli go poprawić. Znajdź sposób, żeby wejść w buty swojego klienta. Wejdź w jego skórę. Stań się nim na jakiś czas.

Weź go na  kozetkę. Posadź obok Ciebie i niech mówi co leży mu na sercu. Wyobraź sobie, że zadajesz mu pytania. On ma do Ciebie pełne zaufanie a Ty zapisujesz jego odpowiedzi. Lekiem na jego rozwiązania jest Twój produkt.

Rozwijaj w sobie empatyczne podejście. Najlepsi copywriterzy często nie znają zasad gramatyki, ale znają się na ludziach.

 

Jeżeli miałbym dać Tobie dwie rady, od czego zacząć naukę copywritingu i na czym masz się skupić, to powiem bez zawahania ze ma to być nauka sprzedaży i ludzkiej natury.

Powodzenia!

 

Bartek Krawczyk jest copywriterem i autorem bloga o doskonaleniu się w pisaniu ofert sprzedażowych http://karieracopywritera.wordpress.com/

 

Źródło: http://karieracopywritera.wordpress.com/2013/07/28/pisarz-sprzedawca-korektor-czy-psycholog-czyli-kim-naprawde-jest-copywriter/