JustPaste.it

Jak zaprezentować szeroki portfel marek?

Portfel marek jest sposobem firmy na konkurowanie na rynku.

Portfel marek jest sposobem firmy na konkurowanie na rynku.

 

Od tego jak portfel marek jest zbudowany, co w sobie zawiera, jak jest zarządzany, zależy konkurencyjność firmy i jej pozycja rynkowa.

Jak zbudować optymalny portfel marek?

Portfel marek można porównać do kolekcji znaczków. Eksponaty z takiej kolekcji mogą przynależeć do rożnych serii, dotyczyć różnej tematyki, pochodzić z różnych krajów. Sposób ich ułożenia w klaserze może prezentować taką logikę, która zdecydowanie podnosi atrakcyjność kolekcji. To jak prezentowany jest portfel marek, wpływa na jego wartość i przydatność.

Do prezentowania portfela marek służy symbolika. O identyfikacji marki decyduje nazwa marki i logo marki. W zależności od wielkości portfela marek, sposób prezentacji może być różny. Czym bardziej złożony zbiór marek, czym bardziej skomplikowane portfolio ofertowe, tym trudniej będzie je ogarnąć i zrozumieć potencjalnym odbiorcom jako całość. Dobre opracowanie systemu identyfikacji i prezentacji portfolio marek odwzorowuje logikę komunikacji i strukturę oferty firmy.

Jeżeli portfolio w wyniku tworzenia nowych marek, zakupu lub akwizycji, rozszerzania rozrosło się i skomplikowało, potrzebne jest przeprowadzenie procesu porządkowania. Jeżeli potrzeba zmodyfikować portfolio marek, może być potrzebny proces restrukturyzacji, czyli wyeliminowania marek najsłabszych i najmniej perspektywicznych. Aby uporządkować portfel marek, potrzeba opracować architekturę marki i jej werbalno graficzną prezentację. Projekt może obejmować:

  • stworzenie całkiem nowego systemu identyfikacji i prezentacji (zmiana)
  • systematyzacja istniejącego systemu identyfikacji i prezentacji (uporządkowanie)
  • uzupełnienie systemu identyfikacji i prezentacji (rozbudowa)
  • normalizacja zasad stosowania i rozwoju systemu (zarządzanie)

Jak prezentować portfel marek?

Gdy firma ma szerokie portfolio ofertowe, wiele marek, submarek, linii towarowych i asortymentów portfel marek musi być logicznie ułożony. Między markami lub ofertami istnieją zależności i relacje, które poprzez nazewnictwo i grafikę logo trzeba zaprezentować otoczeniu i klientom. Tak jak marki w portfelu ofert, tak nazwy i logo produktów mogą być ze sobą powiązane. Podobieństwa oznakowania odwzorowują zależności całej oferty. Pozwala to na zbudowanie i wykorzystanie synergii sprzedażowych i kosztowych.

Portfel marek jako sposób komunikacji z rynkiem, podlega prawom architektury marki. Strategia architektury marki to odwzorowanie zależności między poszczególnymi ofertami. Pokazanie, które marki są podporządkowane, które są motorami wizerunkowymi, a które z tego wizerunku korzystają. Projekt prezentacji portfela marek polega na takim zaprezentowaniu tych zależności oraz takim zaprojektowaniu komunikatów werbalnych (nazwy) oraz obrazowych (znaki i logo) aby dla klientów był to czytelny i zrozumiały układ.

Im szerszy portfel marek, im więcej marek i submarek, tym trudniej odwzorować wszelkie zależności. W celu uporządkowania struktury portfela marek można oprzeć się na czterech podstawowych modelach architektury. Model Monolityczny prezentuje portfel marek, w którym wszystkie marki i submarki korzystają z symboliki marki nadrzędnej. Model Parasolowy prezentuje portfel marek, w którym marki podrzędne nawiązują tylko do marki nadrzędnej. Każda z marek ma swój identyfikator. Model Rekomendowany prezentuje portfel marek, w którym marki podrzędne odwołują się dodatkowymi opisami lub oznaczeniami do marki nadrzędnej. Model ostatni to Model Markowy, w którym dla otoczenia zewnętrznego nie widać żadnych zależności między markami.

Portfel marek jako oznakowanie

Zaprojektowanie systemu prezentacji portfela marek polega na określeniu, które elementy prezentacji symbolu: forma graficzna znaku, kolorystyka czy logotyp nawiązuje do innych marek w portfelu marek, czy wręcz przeciwnie, wyróżniają markę od pozostałych. Zbudowanie systemu prezentacji wszelkich zależności między markami w porfolio jest elementem strategii rynkowej firmy. Projekt powinien odwzorować pozycję każdej marki w portelu marek. Dobrze opracowany i prezentowany portfel marek wykorzystuje ideę synergii wizerunkowej. Dzięki wykorzystaniu skojarzeń i wizerunku każdej z marek, mogą się one wzajemnie wspierać lub uzupełniać wizerunkowo. Logiczne zbudowany portfel marek pozwala na zarządzanie marżami i skalą sprzedaży poszczególnych ofert.

 

Jan Astner

Artykuł z archiwum CODES Strategie Marek