JustPaste.it

Planowanie strategiczne firmy podstawą sukcesu rynkowego

Każda firma działająca na rynku, bez względu na wielkość, rodzaj działalności czy zasięg funkcjonowania, musi mieć opracowaną odpowiednią strategię swej działalności.

Każda firma działająca na rynku, bez względu na wielkość, rodzaj działalności czy zasięg funkcjonowania, musi mieć opracowaną odpowiednią strategię swej działalności.

 

Obecnie każda firma działająca na rynku, bez względu na jej wielkość, rodzaj prowadzonej działalności, zasięg funkcjonowania czy pozycji na rynku, musi mieć opracowaną odpowiednią strategię swej działalności. Prawidłowo przygotowany, wdrożony i udoskonalany plan strategiczny firmy daje solidne podstawy do osiągnięcia przez organizację sukcesu rynkowego.


Planowania strategicznego


Głównym celem planowania strategicznego jest zapewnienie długoterminowego sukcesu przedsiębiorstwa, a więc skuteczne wspomaganie jego rozwoju. Intensyfikacja organizacji polega przede wszystkim na dokładnym sprecyzowaniu tożsamości firmy i stworzeniu jej unikalnego wizerunku, co pozwoli zarówno pracownikom, jak i całemu otoczeniu jednostki odróżnić się od konkurencji.


Planowanie strategiczne to przede wszystkim wykorzystanie potencjałów w celu osiągnięcia sukcesu organizacji, antycypacja wewnętrznego i zewnętrznego rozwoju przedsiębiorstwa oraz zapewnienie i udoskonalanie organizacyjnych i administracyjnych możliwości i zdolności firmy. Tworzenie strategii firmy spoczywa głównie na barkach kierownictwa najwyższego i średniego szczebla lub też powoływane są w tym celu specjalne zespoły planistyczne, których zadaniem jest stworzenie strategii przedsiębiorstwa na różnym poziomie. Bardzo ważna jest w tym przypadku praktyczna umiejętność formułowania strategicznych celów organizacji umożliwiające odpowiedni rozwój i stabilizację jednostki. Dobrze przemyślana strategia powinna ułatwić wykorzystanie wszelkich zasobów firmy, a także pomóc w przezwyciężeniu jej problemów.


Istota skutecznej strategii


Efektywna strategia pozwala wyróżnić firmę za pomocą pozytywnej cechy, która jest całkowicie zrozumiała dla odbiorców produktów/usług przedsiębiorstwa. Dzięki temu jednostka jest postrzegana przez otoczenie w zupełnie inny sposób niż pozostałe firmy działające w tej samej branży. Przygotowana strategia powinna być widoczna w każdym aspekcie działalności firmy oraz wdrażana w życie przez każdego pracownika konkretnego przedsiębiorstwa. Odpowiednio spreparowana i przemyślana strategia pozwala firmie na utrzymanie silnej pozycji na rynku, wysokiej konkurencyjności oraz przyczynia się do uzyskania przez przedsiębiorstwo wyższej stopy zysku.


Gdy brak odpowiedniej strategii w firmie


Według wszelkich badań i statystyk, obecnie około 90% nowo powstających firm ogłasza upadłość w ciągu pierwszego roku swej działalności, a znaczna część z pozostałych jednostek organizacyjnych nie przetrwa na rynku pierwszych 10 lat. Jednym z głównych powodów takiego stanu rzeczy jest brak sprecyzowanych celów długoterminowych oraz odpowiedniego planowania strategicznego ze strony kierownictwa przedsiębiorstwa. Firma charakteryzująca się brakiem strategicznego podejścia do własnej działalności najczęściej:


• korzysta praktycznie z każdej okazji zarobkowej, nawet jeżeli charakter wykonywanych usług jest całkowicie rozbieżny z profilem działalności firmy,
• jej dochody są trudne do przewidzenia i oszacowania,
• skupia się na wyniku finansowym i liczbie klientów zamiast na analizie skuteczności podejmowanych przez nią działań,
• nie zna swojego klienta i nie przywiązuje wagi do tego czy klient wraca, by skorzystać ponownie z usług firmy, czy też nie;


Więcej przydatnych informacji na: http://www.mddp-bc.pl/uslugi/poprawa-efektywnosci/warsztaty-strategiczne/