Login lub e-mail Hasło   

Spot ciężkiego kalibru

Tajemniczy napis "Audycja zawiera lokowanie produktu" zna i widział chyba już każdy widz. Prawie we wszystkich programach taki spot się pojawia.
Wyświetlenia: 479 Zamieszczono 17/05/2014

Audycją jest to wszystko, czego widz - wymiennie nazywany jako słuchacz - staje się biernym odbiorcą.

Audycją może być program w telewizji, pokroju długotasiemcowatego serialu, tudzież słuchowisko radiowe, w którym bohaterowie rozkoszują się smakiem wieloowocowego soku znanej firmy. Jakby na to nie patrzeć jest to reklama, której i tak wszędzie nie brakuje. Dany produkt, żeby był rozpowszechniony potrzebuje własnej reklamówki.

W reklamobisnesie jest tak, że dany producent wykłada odpowiednio wysokie wynagrodzenie tylko dlatego, żeby jego towar wystąpił w filmie, który w ten sposób wspiera koniunkturę promocyjną. 



Największy prym wśród reklamodawców wiedzie serial Klan, który promuje dosłownie wszystko, co da się zjeść lub wypić. Inne seriale też nie są gorsze i lokują swoje smakołyki. 
Reklama jest tym, czego my widzowie nie znosimy najbardziej w świecie. A że spoty wyborcze, ta z nieudolnym śpiewem Donalda Tuska.


W mediach zawrzało! Wszystko a sprawą kontrowersji, jaką wywołała reklama przedstawiająca „codzienne” zwyczaje kobiet będących w zaawansowanej ciąży. Czy szokuje? To za mało powiedziane!


Reklama powinna mieć niezwykłą silę nośną i sprawczą. Jednak taka reklama nie zmieściłaby się w naszym polskim, prorodzinnym światopoglądzie. Zacznijmy zatem od początku.

Trucizna zamiast mleka, kolczasty przewijak, ostre noże zawieszone ostrzem w dół zamiast pluszaków na karuzeli, waz i zaciągająca się dymem nikotynowym kobieta przy nadziei.


Kobiety w ciąży powinny o siebie szczególnie dbać. W końcu odpowiedzialna jest za co najmniej dwie osoby. Wydaje się, ze takie formy rozrywki są wręcz nie do pomyślenia. Najwidoczniej musi to być na prawdę ostry wstrząs terapeutyczny. Dla ostatecznego unikani podobnych, drastycznych błędów.


Zycie drugiego człowieka to nie gra komputerowa w której wciśnie się replay. Czy to jest poprawna wizja rzeczywistości coraz więcej współczesnych kobiet? A co na to kobiety, które nie wyobrażają sobie życia bez szczęśliwego macierzyństwa. Macierzyństwo kobiet powinno być dla nich największą świętością, prowadzącą do całościowego spełnienia w roli matki. Ten spot ma wejść mocno w głowy i poruszyć do granic wyobraźnię.


W sposób nadwyraz przerysowany chce się zwrócić uwagę na poważny problem, jakim jest palenie papierosów wśród kobiet w ciąży. Założeniem producentów było wywołać duży kontrast, wstrząsnąć, zmusić do zabrania głosu w tej sprawie, czy komentowanie, które przywróci należyty poziom właściwych zachowań To na pewno im się udało.



Krajem pochodzenia tego spotu jest Finlandia, więc chłodem zawiało nie tylko z fińskiej nacji. Stąd tu brak jakiejkolwiek uczuć wyższych. Chłód i zimne wyrachowanie - nic więcej! Niestety!



Reklama dźwignią równi pochyłej


Niepisana zasada nie pozwala łaczyc prace w mediach oraz tą na planie reklamowym. Za taką dwutorowość działań wymierza się surową karę wykluczenia z dotychczasowego życia medialnego.


Świat mediów doskonale zna i pamięta takie historie. Telewizyjna gwiazda za udział w intratnej, ale infantylnej reklamie na dość długi okres zostaje zawieszona za niesubordynacje swoich poczynań. Do podobnych zdarzeń z udziałem celebrytów doszło

niedawno. Na pierwszy ogień poszedł Tomasz Lis, marka sama w sobie, na swojej sweet foci po wyczerpującym treningu, popija regenerujący napój. Pierwotnie specjaliści od wizerunku dopatrzyli się łagodnej w formie kryptoreklamy. Później otrzymał jedynie delikatną reprymendę. Chodzą słuchy, ze jego autorski portal boryka się z problemami finansowymi. To dlatego ich naczelny musiał pokusić się o takie oto podreperowanie redakcyjnego budżetu.


Następną gwiazdą na cenzurowanym była Marzena Rogalska. Za występ w reklamówce popularnej sieci dyskontowej, została odsunięta od prowadzenia porannej telewizji śniadaniowej. Ale tylko na chwile. Najwidoczniej sama zainteresowana jest postacią na tyle lubiana, popularną i sympatyczną, ze większość skoków w bok w jej wydaniu wybacza się dużo szybciej niż innym.


Ten sportowy dziennikarz od zawsze wydawał mi się na tyle profesjonalny i bezkonkurencyjny, że postępowanie po za zawodowym sztyftem było by kompletnie nie na miejscu. Mowie tu o Macieju Kurzajewskim. Jeszcze nie tak dawno łączył dwie odrębne role – dziennikarza sportowego oraz prowadzącego program Kocham Cię, Polsko. Tu nie było mowy o działaniach konkurencyjnych ze względu na ta sama publiczna telewizje.


Konflikt interesów pojawił się już wtedy, gdy Kurzajewski wziął udział w reklamie popularnego banku. Za to został wykluczony z czołówki magazynu sportowego, tego zaraz po Wiadomościach.


Kilku lat wcześniej tą samą drogą poszła jego małżonka Paulina Smarszcz - Kurzajewska została ukarana przez Radę Etyki i przez dłuższy czas zniknęła z mediów.


Jeden z mniej spopularyzowanych redaktorów głośno zastanawiał się nad tym, ile musi zarabiać dziennikarz, żeby nie musieć się "prostytuować" po innych formach propagandy.


Wychodzi na to, że niektórym wolno zdecydowanie więcej. Więcej zrobić i więcej powiedzieć. Kryzys dosiegnal również i te twarze telewizji, które nigdy nie narzekały dna brak pieniędzy. Wielość działań przysłania główną misyjność programową. Dlatego też wszyscy pragną zaczepić się do kilku intratnych etapów. Podobnie było z Zygmuntem Chajzerrem, Katarzyną Skrzynecką czy Katarzyną Dowbor.

Podobne artykuły


17
komentarze: 107 | wyświetlenia: 2258
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1136
14
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1081
13
komentarze: 53 | wyświetlenia: 805
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 593
11
komentarze: 137 | wyświetlenia: 631
11
komentarze: 34 | wyświetlenia: 999
11
komentarze: 70 | wyświetlenia: 691
11
komentarze: 92 | wyświetlenia: 655
11
komentarze: 37 | wyświetlenia: 504
10
komentarze: 5 | wyświetlenia: 725
10
komentarze: 97 | wyświetlenia: 411
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska