Login lub e-mail Hasło   

Filozofia przetworzonej żywności

Objaśnienie motywacji producentów żywności, która stoi w konflikcie ze zdrową żywnością. Efekt skali.
Wyświetlenia: 1.163 Zamieszczono 26/05/2014

Dziś największą motywacją rynkową jest zysk. Największy zysk uzyskuje się przy rozszerzeniu biznesu na wielką skalę za pomocą dużego kapitału.

Dużą skalę sprzedaży wymaga tego aby produkt był jednakowy w każdej partii, miał długi czas ważności, łatwo się magazynował i przewoził. Umożliwia to opłacenie jednej reklamy, jednego produktu oraz sprzedaży go na całym globie. Daje to oszczędności przez redukcję pracy ludzi i nierozdrabnianie się na regiony. Jedna strategia, dużo kapitału, prestiż marki i zysk poprzez dużą skalę. To motto dzisiejszych kapitalistów.

(Biznes + prosta stategia + marka) x wielki kapitał = wielki zysk dla stosunkowo małej grupki inwestorów

Motto świetnie się sprawdza w elektronice, produktach martwych i jest silnie wdrażane do świata żywności. Piszę "silnie wdrażane" bo żywność naturalnie nie spełnia założeń takich biznesów. Żywność szybko się psuje, jest sezonowa, bioaktywna, wymaga trudnych warunków magazynowych. Ważywa i owoce mocno też róznią się nawet w obrębie jednego gatunku. Żywność trzeba przetworzyć, wzbogacić o dodatki by miała dłuższy termin ważności i była łatwiej przechowywana. Bez tego nie osiągnie się efektu skali.

Największe zdrowie daje mało przetworzona żywność, a to przekłada się na krótki czas ważności. Dlatego taką żywność nie produkują znane wielkie marki, a lokalni producenci. Mamy konflikt, gdzie reklama chce skali, a my zdrowia.Jeśli pojawia się jakaś technologia żywności, która jest niepewna, albo tylko troszkę szkodząca, ale za to mocno zwiększająca termin przydatności to ta technologia zostanie wdrożona bo umożliwia użycie mnożnika - wielki kapitał. Konsumenta się jakoś przekona, choćby ceną, bo ten zabieg istotnie zmniejsza koszty produkcji. Jednak to jest zamiana, coś za coś. Niska cena i "długowieczność" w zamian za bezpieczeństwo i odżywczość.

Dla efektu skali machina kapitalistyczna nie cofnie się przed szerzeniem kłamstw, naginania wszystkiego co jakoś można, a mogłoby popsuć wizerunek marki, albo blokować efekt skali. Wielki kapitał działa tu przeciw interesom konsumentów. Powtarzam to samo w innych słowach by uświadomić Cię czytelniku, że tylko twoja uważność i wiedza w tym temacie są rozwiązaniem. Tu nie możesz być laikiem dla swojego zdrowia.

Przykłady "przedłużających" technologii: pasteryzacja, UHT, obróbka cieplna ogólnie, rafinacja, filtracja, promieniowanie, dodawanie konserwantów E200-E299, cukszenie, solenie. Istnieją też ograniczone zdrowe technologie np. kiszenie, fermentacja, EM, suszenie.

PS: użyłem paru uproszczeń jak np. Zdrowa żywność jest bioaktywna. Jest to naciągane i niepełne, ale naważniejsze tu jest zrozumienie konflitu motywacji. Nie trzeba jeść tylko bioaktywną żywność by być zdrowym. Harmonia w proporcjach i różnorodność.

Polecam obejrzeć: https://www.youtube.com/watch?v=JSLhHWYzHyQ . Dowiesz się jak to się stało, że podane szkodliwe substancje trafiły do użycia w zbyt dużych dawkach.

Podobne artykuły


58
komentarze: 48 | wyświetlenia: 28980
42
komentarze: 6 | wyświetlenia: 16635
31
komentarze: 11 | wyświetlenia: 7854
23
komentarze: 15 | wyświetlenia: 4073
20
komentarze: 5 | wyświetlenia: 4229
19
komentarze: 27 | wyświetlenia: 6307
17
komentarze: 13 | wyświetlenia: 3460
16
komentarze: 11 | wyświetlenia: 3031
15
komentarze: 11 | wyświetlenia: 1888
15
komentarze: 6 | wyświetlenia: 13130
7
komentarze: 2 | wyświetlenia: 50168
157
komentarze: 73 | wyświetlenia: 256145
110
komentarze: 47 | wyświetlenia: 160001
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska