Login lub e-mail Hasło   

Kanał wykuty w skale

Sądzę, że nie tylko na mnie Kanał Koryncki wywarł duże wrażenie. Ma zaledwie 6 kilometrów długości i jest idealnie prosty. Nie to jednak stanowi o jego wyjątkowości i spr...
Wyświetlenia: 760 Zamieszczono 25/06/2014

Sądzę, że nie tylko na mnie Kanał Koryncki wywarł duże wrażenie. Ma zaledwie 6 kilometrów długości i jest idealnie prosty. Nie to jednak stanowi o jego wyjątkowości i sprawia, że za wszelką cenę chcę nim przepłynąć i go dokładnie obejrzeć. Niezwykłe jest to, że od powierzchni wody w tym kanale do powierzchni gruntu gdzie są szosy i jeżdżą samochody są na prawie całej jego długości około 70 metrowe ściany z litej skały. Kanał stanowi wąską szczelinę i z jego dna niebo wygląda jak wąski pasek błękitu. Słońce rzadko dosięga powierzchni wody, więc statki i jachty płynące kanałem zawsze znajdują się w cieniu i przyjemnym chłodzie. Jak mi powiedziano koszty wycieczki w tamten rejon Grecji nie są rażąco wysokie, więc zapewne wkrótce przez ten kanał przepłynę, bo uważam, że jest jedną z rzeczy, które warto w życiu obejrzeć.

Chociaż sam kanał nie jest wcale stary idea jego zbudowania narodziła się na długo przed nastaniem naszej ery. Silnie działał na wyobraźnię ówczesnych ludzi fakt, że 6 kilometrowy kanał skróciłby o kilkaset kilometrów drogę wiodącą dookoła Peloponezu. Kilkaset kilometrów to było bardzo dużo w czasach gdy świat jeszcze „był mały” i obejmował tylko basen Morza Śródziemnego. Zwłaszcza, że odległości trzeba było pokonywać w prymitywnych statkach wiosłowych lub żaglowych, a kaprysy pogody mogły zmienić kilkudniową podróż w tygodnie tułaczki. Jednak przy ówczesnym stanie technologii wysoka lita skała stanowiła zaporę nie do pokonania. Rzymianie zamiast kanału zbudowali w tym miejscu drogę, którą transportowali statki i ich ładunki.

Ostatecznie Kanał Koryncki został zbudowany dopiero pod koniec XIX wieku dzięki rozwojowi technologii górniczych i zastosowaniu wynalazku Alfreda Nobla – dynamitu. Dzisiaj jest on już za wąski dla współczesnych statków i nie ma żadnego znaczenia gospodarczego. Świat „zrobił się” wielki w stosunku do Morza Śródziemnego, a odległość kilkuset kilometrów nie ma już takiego znaczenia jak kiedyś. Kanał stał się atrakcją turystyczną i pływają nim główni statki pasażerskie 

Podobne artykuły


18
komentarze: 111 | wyświetlenia: 2309
13
komentarze: 11 | wyświetlenia: 993
12
komentarze: 25 | wyświetlenia: 1638
11
komentarze: 2 | wyświetlenia: 544
11
komentarze: 1 | wyświetlenia: 1007
10
komentarze: 10 | wyświetlenia: 810
10
komentarze: 2 | wyświetlenia: 771
10
komentarze: 107 | wyświetlenia: 1084
9
komentarze: 3 | wyświetlenia: 651
9
komentarze: 3 | wyświetlenia: 595
9
komentarze: 7 | wyświetlenia: 587
9
komentarze: 6 | wyświetlenia: 538
9
komentarze: 0 | wyświetlenia: 498
8
komentarze: 101 | wyświetlenia: 583
8
komentarze: 68 | wyświetlenia: 697
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska