Login lub e-mail Hasło   

Czy doradcom klienta można ufać…. Co mówią badania

Miły, kompetentny, idealnie dopasuje produkty do naszych potrzeb … to sprzedawca idealny. Jak wygląda polska rzeczywistość?
Wyświetlenia: 392 Zamieszczono 08/08/2014

Polish National Sales Awards wraz z instytutem badawczym Millward Brown zbadali wizerunek handlowców w oczach konsumentów. Czy możemy polegać na jego opinii i traktować go jako kompetentnego doradcę? Badanych konsumentów prosiliśmy
o opinię na temat sprzedawców i doradców klienta takich usług i produktów jak bankowość
i finanse, ubezpieczenia, telekomunikacja czy dobra trwałego użytku. Główny wniosek,
to umiarkowany optymizm.

Polscy doradcy klienta w oczach konsumentów wypadają na ogół dobrze, chociaż nie brakuje pól do poprawy. Według badań 67% respondentów uważa, że sprzedawcy są mili, a według 55%, że często zaoferowano im usługę bądź produkt w sposób uczciwy i profesjonalny.

Z indywidualnym podejściem do klienta i jego potrzeb też jest całkiem nieźle. Tylko 1/3 respondentów skarżyła się na to, że rzadko otrzymała propozycje dostosowane do personalnych potrzeb. Natomiast gorzej jest z proaktywnością. Według badań aż 46% respondentów stwierdziło, że sprzedawca rzadko pomógł w rozwiązaniu problemów, które wykraczają poza szablonowe obowiązki.

44% respondentów twierdzi, że sprzedawca czasem podał nieprawdziwe informacje
o oferowanym produkcie, 26% nigdy nie usłyszało błędnych danych.
Na tej podstawie można wyciągnąć wnioski, że w dużej mierze doradcy klienta cieszą się zaufaniem wśród respondentów, ale nie zmienia to faktu, że handlowcy są posądzani o możliwość podawania fałszywych danych, aby ułatwić sobie proces sprzedażowy. To, że aż 44% respondentów spotkało się z taką praktyką jest niepokojące.

W jaki sposób sprzedawcy budują zaufanie? Przede wszystkim nie tworząc sztucznego dystansu. Informacja przekazywana przez profesjonalnego doradcę klienta na temat produktu czy usługi musi być kompletna, czyli zawierać zarówno dobre jak i złe strony. Dzięki takiej zasadzie konsumenci czują się bezpiecznie z racji poważnego i uczciwego traktowania.

- Przeprowadzone badania napawają umiarkowanym optymizmem, w kontekście wizerunku sprzedawcy w oczach konsumentów. Według nich 55% respondentów twierdzi,
że handlowiec przedstawił usługę w sposób uczciwy i profesjonalny. Jednak w tym samym pytaniu 31% zadeklarowało, że sprzedawca przedstawił w taki sposób usługę rzadko, lub bardzo rzadko, a 9%, że wręcz nigdy. Widzimy, że tak jak w każdym zawodzie tak i w tej profesji istnieją pewne cechy, które są preferowane. To przede wszystkim znajomość oferowanych produktów, ale i umiejętność budowania długofalowych relacji z klientem, a tutaj uczciwość jest niezbędna.–
komentuje wyniki badań Kuba Antoszewski z Millward Brown.

PNSA jako platforma budująca etos profesjonalnego sprzedawcy, którego misją jest działanie na rzecz rozwoju przedsiębiorstw poprzez wspieranie działów sprzedaży, pokazuje, że konsumenci postawili wysoką poprzeczkę sprzedawcom.

- Polski konsument jest coraz bardziej dojrzały, świadomy swych potrzeb oraz praw. Aby sprostać jego oczekiwaniom, a także osiągnąć wyniki finansowe, sprzedawca musi wykazać się nie tylko wysokim poziomem merytorycznym, ale także budować relacje oparte na wzajemnym zaufaniu, co oznacza konieczność etycznego postępowania. Wyniki badań pokazują ten trend rynkowy i jego zrozumienie ze strony sprzedawców co napawa nas optymizmem i pokazuje, że idziemy w dobrym kierunku- mówi Elżbieta Pełka, Prezes PNSA.

/files/user43833/a215546/opinia_o_sprzedawcach.jpg

 

Podobne artykuły


16
komentarze: 111 | wyświetlenia: 1797
13
komentarze: 11 | wyświetlenia: 493
13
komentarze: 8 | wyświetlenia: 732
12
komentarze: 24 | wyświetlenia: 1298
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 1136
11
komentarze: 4 | wyświetlenia: 732
11
komentarze: 1 | wyświetlenia: 831
10
komentarze: 298 | wyświetlenia: 809
10
komentarze: 2 | wyświetlenia: 578
10
komentarze: 3 | wyświetlenia: 542
10
komentarze: 1 | wyświetlenia: 507
10
komentarze: 10 | wyświetlenia: 480
9
komentarze: 7 | wyświetlenia: 407
9
komentarze: 2 | wyświetlenia: 536
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska