Wydawać by się mogło, że samochodu z automatyczną skrzynią biegów pod żadnym pozorem nie wolno holować. Nic bardziej mylnego.
To, czy auto z automatyczną skrzynią biegów można holować i w jaki sposób to robić określa producent w instrukcji obsługi.
Jak holować samochód z „automatem”?
Można to robić na dwa sposoby:
- unosząc koła napędzane
- możemy holować samochód na dystansie wskazanym przez producenta z określoną prędkością.
Lewarek dźwigni zmiany biegów podczas holowania musi być ustawiony w pozycji N – neutral, bieg jałowy.
Jeżeli w aucie doszło do wycieku oleju ze skrzyni lub jest ona uszkodzona, holowanie pojazdu jest bezwzględnie zakazane.
Holowanie auta z automatyczną skrzynią biegów i napędem na 4 koła.
Jeżeli konieczne jest holowanie auta z napędem na cztery koła i automatyczną skrzynią biegów, należy uaktywnić napęd tylko na jedną oś. Dzięki temu holowanie auta będzie łatwiejsze i unikniesz zniszczenia mechanizmu różnicowego.
Jeżeli w aucie nie ma jednak możliwości przeniesienia napędu na jedną oś, holowanie takiego samochodu jest zakazane.
Jak holować samochód z hydro-pneumatycznym zawieszeniem?
Jeżeli w aucie wyposażonym w hydro-pneumatyczne zawieszenie awarii ulegnie silnik, zawieszenie obniża się i samochód nie nadaje się do holowania. W takich przypadkach jesteśmy zmuszeni do skorzystania z usług specjalnego dźwigu, który uniesie auto i wstawi je na lawetę.
Zasady holowania pojazdu.
Bez względu na to, jak wyposażony jest samochód, musisz pamiętać o podstawowych zasadach holowania samochodu.
- Pierwszą, podstawową zasadą jest to, że w holowanym aucie musi być sprawny układ kierowniczy i hamulcowy. Jeżeli jednak któryś z układów jest nie sprawny, holowanie pojazdu nie dopuszczalne tylko i wyłącznie przy użyciu „motyla” lub lawety.
- Lina musi mieć długość od 4 do 6 metrów i musi być zawsze napięta.
- Dopuszczalne jest również holowanie pojazdów na sztywnym holu o długości do 3 metrów. Ze względów technicznych w ten sposób holowane są tylko i wyłącznie samochody ciężarowe i autobusy ze sprawnym układem hamulcowym.
- W terenie zabudowanym pojazd można holować z maksymalną prędkością 30 km/h, a poza terenem zabudowanym do 60 km/h. Regulacje dotyczące maksymalnej prędkości holowania pojazdu z automatyczną skrzynią biegów znajdują się w instrukcji obsługi samochodu.
- Holowanie samochodu na autostradzie jest zabronione. Na tego typu drodze pojazd może być holowany jedynie do pierwszego zjazdu i z wykorzystaniem specjalnego holownika.
- Holowane auto musi mieć umieszczony przy tylnej, lewej krawędzi trójkąt ostrzegawczy i włączone światła pozycyjne.
- Przed rozpoczęciem holowania należy włączyć zapłon, aby nie doszło do zablokowania kierownicy. Nie należy włączać świateł awaryjnych w pojeździe holowanym. Pojazd holujący musi sygnalizować każdy manewr.
Holowanie samochodu z „automatem” nie jest trudne!
Holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów nie jest trudne. Trzeba jednak zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów. Podstawowym jest przełożenie drążka zmiany biegów na pozycję N i uniesienie osi napędzanej. Holowanie jest możliwe tylko i wyłącznie na dystansie wskazanym przez producenta i w określonej prędkości. Nie stosowanie się do zaleceń producenta może prowadzić do trwałego uszkodzenia auta.