JustPaste.it

Na naukę nie jest nigdy zapóźno

Widząc radość na twarzy dziecka kiedy opanuje jakąś nową umiejętność lub skupi swą uwagę na objekcie rozwijającym wyobraźnię staje się inspirujące.

Widząc radość na twarzy dziecka kiedy opanuje jakąś nową umiejętność lub skupi swą uwagę na objekcie rozwijającym wyobraźnię staje się inspirujące.

 

800px-internet_i_nauka_15_let_puti_small.jpg

 

Zdobywanie wiedzy nie musi być domeną ludzi młodych. Badania wykazały, że każdy człowiek w różnym wieku może wzbogacić swoją wiedzę a to może stać się dla niektórych pasją.

Nasze pasje są ważne dla natury osobistej. Aspekty te stanowią w jakiś sposób rodzaj kapitału, którego nie mogą być mierzone w kategoriach pieniężnych.

 

Uczymy się przez całe  życie, jesteśmy jakby maszynami a nasze mózgi motorami, które utrzymują te maszyny w ruchu. Wiadomo, że z wiekiem przyswajanie wiedzy będzie stawało się trudniejsze, choć istnieją np. siedemdziesięciolatkowie, którzy rozwiązują testy tak dobrze jak dwudziestolatkowie.

Jak już wspomniałam, mózg nasz starzejąc się, przyswaja informacje wolniej . Dotyczy to szczególnie przyswajania dużej ilości informacji. Zbadać jednak wynika,że nasz mózg jest tak samo zdolny do uczenia się zarówno w drugiej połowie życia jak i w pierwszej. Wiemy też więcej, bo jesteśmy starsi a nasz mózg staje się jak wino. Im starsze, tym lepsze.

Jak mówi dr Grafman, „wiedza, którą uzyskujemy wcześnie, jest zwykle przechowywana w mózgu przez całe życie.Wraz z wiekiem gromadzimy historię doświadczeń życiowych i widzimy zarówno koniec pewnych procesów jak ich początek"

 

Co zrobić, by utrzymać nasz mózg w dobrej kondycji?

 

Pozytywne patrzenie na życie jest jedną z najważniejszych rzeczy, która pomaga w utrzymaniu mózgu w dobrym zdrowiu i kondycji. To jak widzimy siebie samych, jaki kontakt mamy z otaczającym nas światem i ludźmi ma wpływ na nasze samopoczucie oraz na nasz mózg. Wpływ ma także dobra opinia o samych sobie, poczucie własnej wartości, oraz realizacja celów.

Podtrzymywanie kontaktów z bliskimi i znajomymi pozwoli zachować nasz umysł w dobrym zdrowiu.

Ważnym czynnikiem jest też stres, z którym należy nauczyć się radzić. Siny, ale krótkotrwały stres może poprawić kondycję naszego umysłu, z długotrwałym jest odwrotnie. Może wyrządzić wiele szkód.

Uczenie w późniejszych latach wpływa stymulująco na nasz mózg.Z wiekiem szukamy stabilności i kontroli i mamy tendencję do walki ze zmianami. Chcemy trzymać się tego, co już znamy i z tym  i czujemy się komfortowo. To jest dobre do pewnego stopnia, a potem wkrada się nuda. Zaczynamy wówczas poszukiwania czegoś co może nas zainteresować i poszerzyć nasze horyzonty. A to staje się wówczas inspirujące i wzbogaca doświadczenie.

 

"Fakty nie są najważniejsze. Zresztą, aby je poznać, nie trzeba studiować na uczelni - można się ich nauczyć z książek. Istota kształcenia w szkole wyższej nie polega zatem na wpajaniu wiedzy faktograficznej, lecz na ćwiczeniu umysłu w dochodzeniu do tego, czego nie da się znaleźć w podręcznikach."

                                                                                       Albert Einstein