JustPaste.it

Postęp technologiczny przyspiesza

Motoryzacja jest przykładem jak szybko zmienia się współczesny świat. A zmiany są już wszędzie, dotykają nawet takich elementów jak opony. A to spora niespodzianka.

Motoryzacja jest przykładem jak szybko zmienia się współczesny świat. A zmiany są już wszędzie, dotykają nawet takich elementów jak opony. A to spora niespodzianka.

 

Są takie elementy w każdym samochodzie, które pozornie nie zmieniły się od wielu lat. Do takich elementów należy opona. Oczywiście wiemy wszyscy, że opony diagonalne zostały zastąpione przez radialne, że dzisiejsze mieszanki gum wykorzystywane do produkcji opon to coś zupełnie innego niż jeszcze kilkanaście lat temu. Wiemy to, ale tak naprawdę to nie zmienia się wiele: to kształt bieżnika, to trochę poprawimy trwałość... Ale jakichś zmian generalnych brak. Przepraszam powinienem napisać było brak. Ponieważ ostatnie kilka miesięcy to prawdziwa rewolucja w tym zakątku motoryzacji. 

Rewolucja - dzień pierwszy

Zaczęło się dramatycznie, od informacji Michelina, że jego opony bez powietrza będą wykorzystywane w maszynach roboczych i, że popyt na takie opony jest tak duży, że buduje fabrykę w Ameryce. Sama opona bez powietrza to niby nie nowość, jednakże opony o których piszę to prawdziwy przełom technologiczny. Do tej pory takie opony były substytutem o parametrach dalece odbiegających od opony napełnianej gazem. Te nowe, które są już w badaniach we wszystkich dużych koncernach samochodowych nie tylko nie odbiegają własnościami od opon powietrznych wręcz je przewyższają. Problemem na razie jest koszt, gdyż taka opona w zasadzie nie jest oponą jest całym kołem. Nie potrzeba do nich felgi bo są same sobie i felgą i oponą. Dzięki temu ich sprężystość jest większa a kształt opony lepiej pasuje do nawierzchni. Poprawna geometria, którą zachowują w każdych warunkach sprawia, że wydłuża się ich żywotność. tego typu opony możemy już zobaczyć nie tylko w maszynach roboczych ale i np w wojsku, gdzie ostatnio stały się wręcz obowiązkowym wyposażeniem łazików.

Rewolucja - dzień drugi

Drugą zmianę można zobaczyć w stajnie Goodyeara. To tam narodziła się opona inteligentna (tym razem napełniana gazem). Jednakże to napełnianie nie odbywa się tradycyjnie. Przestrzeń wewnątrz opony jest podzielona na trzy komory, w których sprężarka  utrzymuje zadane przez procesor ciśnienie. A od panującego ciśnienia zależy charakter i kształt opony. Jest więc ustawienie ekologiczne- nakierowane na minimalizację oporów, jest ustawienie przy którym opona wyposażona w specjalny bieżnik świetnie odprowadza wodę i jest ustawienie, przy którym przyczepność opony  jest największa. O tym które ustawienie jest aktualnie najważniejsze może decydować procesor może i kierowca... Może i może, tyle tylko, że opony te  przeznaczone są  do ciężarówek zrobotyzowanych autonomicznie wożących ładunki...

Rewolucja - dzień trzeci i najważniejszy

Najciekawsze zostawiam na koniec. Któż nie klnie gdy zbliża się wiosna lub jesień i trzeba zmienić opony? Są oczywiście opony wielosezonowe, ale jak każdy kierowca doskonale wie opony wielosezonowe to takie, które nie są dobre ani latem, ani zimą. I tu właśnie nastąpił przełom, który będzie dostępny w sklepach z oponami już w tym roku. O czym mówię? O pierwszej w historii oponie letniej mającej pełna homologację opony zimowej. To taki rodzaj homologacji, który pozwala jeździć na tej oponie nawet w krajach, które nie pozwalają korzystać z opon wielosezonowych. Powiem szczerze to naprawdę dobra nowina.  ale o tym już w następnym artykule już wkrótce.

Autor jest właścicielem giełdy transportowej eSpedytor.pl