Login lub e-mail Hasło   

Konsultant w firmie

Czy warto z niego skorzystać? Chyba tak, bo ma wiele zalet dla firmy. I wcale nie chodzi o jego unikalną wiedzę. Równie ważne są zbieżność interesu osobistego z interesem firmy.
Wyświetlenia: 474 Zamieszczono 06/02/2015

Czy warto z niego skorzystać? Chyba tak, bo ma wiele zalet dla firmy. I wcale nie chodzi o jego unikalną wiedzę. Równie ważne są zbieżność interesu osobistego z interesem firmy (u pracowników to bardziej wyjątek niż reguła) oraz praktyczne wyeliminowanie problemu ego (pracownicy firmy będą bronić wcześniejszych rozwiązań, gdyż na ogół są jego autorami, dla konsultanta sukcesem jest sukces wdrożenia).

Uwaga. "rozwiązanie a zmiana". Zmiana to nie rozwiązanie problemu. Zmiana musi być innowacyjna, wyróżnić firmę i w unikalny sposób dopasować do otoczenia. Rozwiązanie problemu wcale nie musi takie być, a wręcz najlepiej, jeśli niczego w firmie nie zmieni (inaczej by się musiała dopasować).

Konsultant przyda się najbardziej, gdy trzeba coś zmienić. Gdy trzeba tylko polepszyć, wystarczy ekspert, który różni się od konsultanta brakiem spojrzenia z boku. A jeśli organizacja jest przekonana, że wie wszystko i to tylko rynek się sprzysiągł przeciw niej, wystarczy dostawca rozwiązania narzędziowego, w praktyce będzie to rozwiązanie IT lub technologiczne.

Uwaga. "ekspert czy konsultant?" Czy ekspert to to samo, co konsultant? Nie, gdyż ekspert to wiedza, a konsultant to spojrzenie z boku. W samej firmie dość łatwo o ekspertów, za to bardzo trudno o konsultanta.

Konsultant, ekspert, czy pracownik firmy?

Uwaga. "czy zmiana jest towarem?" A więc czy można ją kupić na rynku, od renomowanych firm, które nią handlują? Prawdziwa nie jest. Ją za każdym razem trzeba tworzyć od nowa. A ci, którzy nią handlują, oszukują nabywcę. Można oczywiście mieć jakąś metodę postępowania, ale gotowe rozwiązania przy zmianie są złudne. Poszukiwanie konsultanta, gdyż już działał z podobną firmą, może działać na szkodę projektu, gdyż prowokuje do powtórzenia już wdrożonego rozwiązania. Dużo lepiej poszukiwać konsultantów z otwartą głową i innowacyjnych.

Konsultant a poziom w hierarchii w firmie.

Uwaga. "nisza ekologiczna". W każdej niszy ekologicznej (także biznesowej) przetrwa tylko jeden gatunek. Kopiowanie sprawdzonych rozwiązań nie tylko nie pomoże, ale wręcz zaszkodzi. Bo sama firma zadba o to, żeby się niczym nie wyróżnić.

Sposób wyboru konsultanta. Sposób zależy od tego, do czego go szukamy.

Podsumowanie

Zmiana jest firmie potrzebna. Choćby dlatego, że zmienia się jej otocznie. Ale trudno przeprowadzić zmianę wewnętrznie, organizacje są konserwatywne, a interes i własne ego przeważna nad interesem firmy. Można sięgnąć do eksperta, który ma wiedzę, ale nie patrzy na firmę z dystansu. Ten pomoże, ale polepszyć, a nie zmienić. Żeby zmienić, trzeba sięgnąć na zewnątrz, do konsultanta. Ale nie każdy konsultant się przyda w każdej sytuacji. Trzeba go dopasować do potrzemy. Jeśli chodzi tylko o obronę rozwiązań lub wykazanie, że się nie da, najlepszy jest konsultant z renomą i "nazwiskiem". Jeśli chodzi o prawdziwą zmianę, lepszy będzie "free lancer". Tacy są bardziej innowacyjni, mniej bronią standardowych rozwiązań.

Podobne artykuły


111
komentarze: 32 | wyświetlenia: 62152
54
komentarze: 68 | wyświetlenia: 31819
54
komentarze: 58 | wyświetlenia: 33300
50
komentarze: 27 | wyświetlenia: 64474
49
komentarze: 18 | wyświetlenia: 65802
39
komentarze: 30 | wyświetlenia: 29839
39
komentarze: 50 | wyświetlenia: 23967
37
komentarze: 9 | wyświetlenia: 29297
36
komentarze: 37 | wyświetlenia: 24535
34
komentarze: 21 | wyświetlenia: 26835
33
komentarze: 78 | wyświetlenia: 13107
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska