JustPaste.it

Źródła trudności z promocją i jak się ich pozbyć

Co łączy świąteczne opakowanie tabliczki czekolady i ulotkę reklamową? Całkiem sporo, przede wszystkim czasowe ograniczenia w dystrybucji. A jak sobie z nimi poradzić?

Co łączy świąteczne opakowanie tabliczki czekolady i ulotkę reklamową? Całkiem sporo, przede wszystkim czasowe ograniczenia w dystrybucji. A jak sobie z nimi poradzić?

 

Trudności z promocją

Co łączy świąteczne opakowanie tabliczki czekolady i ulotkę reklamową? Wbrew pozorom całkiem sporo, a przede wszystkim… pewne czasowe ograniczenia w dystrybucji.


Tempus fugit

Zarówno jeden, jak i drugi produkt w rzeczywistości łączy konieczność terminowego rozprowadzenia. Dla świątecznego opakowania czekolady terminu tego nie stanowi jedynie data terminu przydatności do spożycia, ale przede wszystkim koniec okresu świątecznego, natomiast w przypadku ulotki byłaby to data rozpoczęcia kampanii promocyjnej. Jednak to właśnie materiały promocyjne, tzw. POS[1], są o wiele trudniejsze w zarządzaniu, ponieważ nastręczają one dodatkowe trudności w zakresie logistyki magazynowej i transportowej.

Przede wszystkim w ramach jednej kampanii do tego samego magazynu trafiają różne typy materiałów, jak choćby wspomniane już ulotki, ale nie tylko. Mogą to być również breloczki, długopisy, standy reklamowe, gazetki reklamowe, nawet oświetlenie. Co więcej, zdecydowana większość z nich nie posiada kodu kreskowego, co utrudnia zarządzanie przepływem w łańcuchu dostaw.

Trzeba również wziąć pod uwagę, że materiały POS nie są typowym produktem – nie przeznacza się ich do sprzedaży detalicznej. Często z terenu całego kraju spływają zamówienia wcale nie na ilości hurtowe, ale pojedyncze sztuki, więc rotacja materiałów POS jest nieregularna. A przecież wszystkie działania zarządzania logistycznego muszą być idealnie zsynchronizowane w czasie.

Dawid kontra Goliat

Teraz wystarczy sobie wyobrazić, że firma, której dotyczą materiały POS, samodzielnie próbuje zorganizować taką logistykę. Byłoby to niezwykle trudne, czasochłonne i przede wszystkim… niepotrzebne, ponieważ na rynku istnieją firmy zajmujące się outsourcingiem usług logistycznych, które zapewnią obsługę na należytym poziomie.

Jak same twierdzą, „(…) nasz proces, technologia i  know-how znacząco redukują całkowity koszt dystrybucji opartej na bezpośrednich dostawach przesyłek o małych gabarytach, składających się z wielu elementów, do licznych punktów odbioru, we właściwym miejscu i czasie”[2]. Dlatego jednym z ich głównych zalet jest skuteczność przy niskich kosztach.

A jednak się da

Trudności w prowadzeniu logistyki materiałów POS nie są nie do przezwyciężenia. Firmy zajmujące się tą branżą są nieliczne, ale wysoko wyspecjalizowane. Posiadają profesjonalne narzędzia logistyczne w postaci choćby systemów WMS, czyli magazynowych systemów informatycznych[3], pozwalających na zarządzanie ruchem produktów w magazynach. Wykorzystują też systemy do obsługi zleceń online, pozwalające klientowi na szybkie i łatwe zamawianie materiałów, nawet z urządzeń przenośnych.

Choć nieduże przedsiębiorstwo o małym zasięgu raczej poradzi sobie na szczeblu lokalnym zarządzaniem materiałami POS, w przypadku szeroko zakrojonych akcji o zasięgu krajowym warto zdać się na doświadczonego operatora logistycznego, który jest w stanie obsłużyć rozbudowaną sieć przedstawicielstw handlowych. Usługi takiej firmy obejmą pełen zakres działań dotyczących przyjmowania, przechowywania, konfekcjonowania, przemieszczania, kontroli, ochrony towaru oraz właściwego transportu.

Jeżeli więc prowadzisz firmę i zastanawiasz się, jak rozegrać swoją zbliżającą się akcję promocyjną, rozważ możliwość udania się do specjalistów, którzy sprawią, że pozbędziesz się kłopotów.

 

[1]Źródło: http://slownik.intensys.pl/definicja/59/pos/

[2]Cytat zaczerpnięty ze strony przykładowej firmy zajmującej się POSM. Źródło: http://www.xbsgroup.pl/nasze-uslugi

[3]Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Magazynowy_system_informatyczny