Login lub e-mail Hasło   

Telemarketing a ochrona danych osobowych. Nowe przepisy prawa telekomunikacyjneg

Nowelizacja ustawy o prawie telekomunikacyjnym daje podstawy do odmowy dalszej rozmowy włącznie z konsekwencjami prawnymi dla firmy telemarketingowej.
Wyświetlenia: 1.692 Zamieszczono 17/02/2015

Zdecydowana większość abonentów po odebraniu połączenia z nieznanego numeru i wysłuchaniu „propozycji nie do odrzucenia”, którą oferuje telemarketer, reaguje dużym zniecierpliwieniem. Nowelizacja ustawy o prawie telekomunikacyjnym wprawdzie nie uwolni od niespodziewanych telefonów, ale daje podstawy do odmowy dalszej rozmowy włącznie z konsekwencjami prawnymi dla firmy telemarketingowej.

 

Prawo telekomunikacyjne - nowe prawa konsumentów

Namawianie do skorzystania ze specjalnej oferty sieci komórkowej czy uporczywe zapraszanie na niezobowiązujące spotkanie informacyjne z pewnością dla wielu osób jest męczące. Do tej pory firmy telemarketingowe miały dużo swobody jeśli chodzi o możliwości oferowania produktów i usług oraz podpisywanie umów i sprzedaż przy wykorzystaniu telefonu. Możliwości te zmniejszą się na mocy nowelizacji ustawy.

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta weszła w życie 25 grudnia 2015 r. i wprowadza zmiany, które istotnie ograniczają sprzedaż przy wykorzystaniu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych. Zgodnie z obowiązującymi od niedawna przepisami wykonywanie połączeń telefonicznych służących przedstawieniu oferty handlowej bez wcześniejszego przyzwolenia abonenta jest niezgodne z prawem. Co więcej, nie może być ono domniemane z oświadczenia woli o innej treści. Abonent ma też możliwość wycofania zgody w prosty i darmowy sposób w dowolnym momencie.

NIE dla umów przez telefon

Ustawa powoduje swego rodzaju „trzęsienie ziemi” na rynku usług telemarketingowych. Rozmowa telefoniczna zmienia swoją funkcję; jest przede wszystkim okazją do przedstawienia oferty, ale nie może prowadzić do ostatecznego zawarcia umowy z klientem. Aby posiadała moc prawną musi zostać potwierdzona drogą elektroniczną lub w sposób listowny. Prawodawca kieruje się dobrem konsumentów, chcąc zapobiec praktyce akceptowania przez klientów umów z zaskakującymi treściami, od których bardzo trudno jest odstąpić.

Nieprzestrzeganie tych norm może doprowadzić do wszczęcia postępowania przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów związanego z naruszeniem interesu konsumentów. Grozi za to kara finansowa do 10% przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy. Potencjalni usługobiorcy mogą się czuć bardziej bezpiecznie, natomiast firmy telemarketingowe mają niemałe kłopoty z dopasowaniem się do nowej sytuacji, bez poniesienia wymiernych strat.

Jak spławić telemarketera

Słysząc w słuchawce głos telemarketera, ludzie często zastanawiają się skąd ich numer znalazł się w bazie danych konkretnej firmy. Nie sposób uzyskać realną odpowiedź na to pytanie; najczęściej argumentuje się to działaniem systemu, który losowo dobiera cyfry. Czy jednak wykorzystanie numeru telefonu w celach marketingowych nie narusza ustawy o ochronie danych osobowych? Jak się okazuje sam numer nie podlega ochronie, jeśli nie jest połączony z innymi danymi identyfikacyjnymi, np. nazwiskiem czy miejscem zamieszkania. Aby uniknąć podobnych telefonów w przyszłości nie wystarczy dobrowolnie podać kilka swoich danych z prośbą o zablokowanie numeru z uwagi na ochronę prawną. Konieczny jest pisemny sprzeciw wobec przetwarzania informacji osobowych, skierowany do administratora danych osobowych. Nie może być wysłany drogą elektroniczną; warunkiem jest wiadomość przesłana pocztą tradycyjną.

Kilka praktycznych i sprawdzonych sposobów jak spławić telemarketerów znajdziecie również TUTAJ; nam najbardziej podoba się sposób na obcokrajowca. 

Wprowadzone zmiany prawne znacznie przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa konsumentów. Nie zmienia to faktu, że firmy telemarketingowe nadal będą się kontaktować w celach informacyjnych. Co ważne, sami abonenci mogą wpłynąć na ochronę swojej prywatności poprzez podjęcie odpowiednich kroków. Jeżeli jednak takie telefony nie są aż tak uciążliwe, żeby kierować sprawę do wyższej instancji wystarczy zachować asertywną postawę i w odpowiednim momencie zakończyć rozmowę.

Elżbieta Konik

Więcej na stronie Cognity.

Podobne artykuły


17
komentarze: 32 | wyświetlenia: 1417
14
komentarze: 60 | wyświetlenia: 794
14
komentarze: 33 | wyświetlenia: 1097
14
komentarze: 21 | wyświetlenia: 1050
13
komentarze: 93 | wyświetlenia: 361
13
komentarze: 25 | wyświetlenia: 850
13
komentarze: 9 | wyświetlenia: 642
13
komentarze: 68 | wyświetlenia: 473
13
komentarze: 3 | wyświetlenia: 1108
12
komentarze: 5 | wyświetlenia: 688
12
komentarze: 72 | wyświetlenia: 446
12
komentarze: 4 | wyświetlenia: 576
12
komentarze: 3 | wyświetlenia: 655
12
komentarze: 31 | wyświetlenia: 662
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska