Login lub e-mail Hasło   

Style uczenia się

W procesie uczenia się niezwykle istotne jest dopasowanie właściwej metody nauczania do indywidualnego stylu przyswajania wiedzy.
Wyświetlenia: 579 Zamieszczono 19/02/2015

Metoda uczenia się wpływa zarówno na edukacje szkolną, jak i uzyskiwanie wiedzy i doświadczeń w każdej zaistniałej sytuacji w życiu codziennym.  Każdy człowiek ma swój własny system przetwarzania informacji, dzięki któremu edukacja staje się wydajniejsza, łatwiejsza i przyjemniejsza.

Niektórzy ludzie lubią słuchać i mówić, inni odnajdują się w analizie informacji i obserwacji zaobserwowanych zjawisk.  W zależności od upodobań sensorycznych, wyróżniamy cztery główne style uczenia się:

  • Wzrokowy–Ten styl dotyczy osób, którzy preferują wokół siebie porządek. Tacy ludzie nie mają problemów z zapamiętaniem kolorów, obrazów i rysunków, a także lokalizacji przedmiotów. Mają problemy z zapamiętywaniem nazw, tytułów itp. Wzrokowcy często stosują takie zwroty jak : „ciemno to widzę”, „zobacz jak pięknie pachnie”, czy też „spójrz jak łatwo to zrozumieć”.

 

  • Słuchowy–Jest to styl uczenia się ludzi odnajdujących się w oracji. Słuchając innych, uczą się cały czas, często biorąc udział w dyskusji. Ich zdolność do zapamiętywania dialogów jest ponad przeciętna, jednakże drugą stroną medalu może być odczytywanie map i geometria. Słuchowcy najczęściej używają takie zwroty jak : „posłuchaj jak to pięknie brzmi”, „coś mi tu zgrzyta”, „słuchaj, jakie to ciekawe”.

 

  • Dotykowy-  Najczęściej dotyczy osób refleksyjnych, spokojnych i wrażliwych. Zwracają uwagę na zawarte w treściach emocje, kierując się głównie za pośrednictwem wrażeń czuciowych, czyli używając rąk i palców. Dotykowcy lepiej zapamiętują materiały przekazywane w sposób indywidualny.

 

  • Kinestetyczny–Kinestetycy uczą się najchętniej w trakcie ruchu. Odpowiadając, gestykulują lub spacerują. Nie przepadają za słuchaniem długich wykładów, podczas których potrzebują jakąkolwiek formę ruchu. Najczęściej stosują zwroty „to mnie porusza”, „czuję napięcie” itp.

Wielometodowy styl nauki

Czasami jeden styl uczenia się nie wystarcza, aby przyswoić wszystkie potrzebne informację. Dlatego też większość ludzi stosuję wielometodowy styl nauki. Mówiąc prościej – więcej niż jeden styl uczenia się. Ludzie, którzy preferują ten styl nauki, zazwyczaj zaliczani są do jednej z dwóch typów uczących się. Pierwszy określa uczących się, którzy dobierają własny styl nauki zależnie od przedstawionej treści. Drugi typ to ludzie uczący się, którzy korzystają z kilku stylów w celu przetworzenia jednej informacji. Ta metoda pozwala im na lepsze zrozumienie istoty problemu oraz szerszą i dogłębniejsza wiedzę.

 

Każdego ucznia można nauczyć wszystkiego – to tylko kwestia doboru odpowiednich „narzędzi nauczania” i oczywiście posiadania kompetencji w zakresie diagnostyki edukacyjnej, tj. rozpoznania stylu uczenia się ucznia.   

Małgorzata Taraszkiewicz

 

Autor : Grzegorz Kozłowski

Więcej ciekawostek na www.cognity.pl

Podobne artykuły


17
komentarze: 32 | wyświetlenia: 1445
14
komentarze: 33 | wyświetlenia: 1104
14
komentarze: 60 | wyświetlenia: 807
14
komentarze: 21 | wyświetlenia: 1061
13
komentarze: 93 | wyświetlenia: 372
13
komentarze: 9 | wyświetlenia: 651
13
komentarze: 3 | wyświetlenia: 1126
13
komentarze: 68 | wyświetlenia: 478
13
komentarze: 25 | wyświetlenia: 863
12
komentarze: 72 | wyświetlenia: 456
12
komentarze: 144 | wyświetlenia: 1010
12
komentarze: 3 | wyświetlenia: 666
12
komentarze: 4 | wyświetlenia: 601
12
komentarze: 5 | wyświetlenia: 731
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska