Login lub e-mail Hasło   

Zdrowy sen – energia na cały dzień

Według ajurwedy sen – dzięki swym macierzyńskim cechom – nie tylko regeneruje organizm, ale też działa odżywczo i leczniczo. Esencją snu jest bezruch ciała oraz wyciszenie umysłu.
Wyświetlenia: 528 Zamieszczono 07/03/2015

Najkorzystniej dla każdego jest wcześnie kłaść się spać i wcześnie wstawać. Wieczór to pora kapha – czas, kiedy w naturalny sposób wyciszamy się i przygotowujemy do wypoczynku.

Dziesięciominutowe drzemki w ciągu dnia są zalecane dla osób typu wata. Jedynie dzieci, osoby w podeszłym wieku, skrajnie wyczerpane oraz zmęczone używkami, chorobami, podróżą, przepracowaniem lub innymi stresującymi czynnikami fizycznymi i emocjonalnymi mogą sobie pozwolić na popołudniową drzemkę. Pozwól sobie na dłuższą drzemkę wtedy, gdy nie spałeś w nocy.

Przesiadywanie do późna, po północy nasila zarówno pitta, jak i wata. Północ to pora wata, dlatego szczególnie osoby pitta powinny już wtedy spać, bo w przeciwnym razie poczują głód i pokusę, by coś zjeść. Nie należy spożywać dużego posiłku później niż dwie godziny przed snem. Na osoby typu wata często nasennie działa kubek ciepłego mleka z dodatkiem cynamonu.

Sen na prawym boku sprzyja relaksowi, a na lewym pobudza trawienie. Spanie na plecach zaburza wata, spanie na brzuchu natomiast zakłóca wszystkie dosze. Osoby, które pragną cieszyć się przyjemnościami tego świata, powinny sypiać na lewym boku, co pobudza funkcjonowanie prawego nozdrza. Prawe nozdrze rozgrzewa i ożywia ciało oraz wzmacnia apetyt na jedzenie, sen i seks. Dzięki temu łatwiej jest zintegrować swoją osobowość, tak by czerpała jeszcze większą radość ze swojej zmysłowości.

Sypianie na plecach sprawia, że oba nozdrza mogą funkcjonować wspólnie, co utrudnia integrację ciała, umysłu i ducha oraz może się pośrednio przyczynić do choroby, gdyż ułatwia odpływ energii z ciała. Spanie na brzuchu uniemożliwia głębokie, zdrowe oddychanie. Pozycja, w której czubek głowy skierowany jest na wschód, a stopy na zachód, sprawia, że  łatwiej jest zapaść w sen medytacyjny. Jeśli śpisz z głową skierowaną na południe, energia będzie napływać do twojego ciała, co wywrze korzystny wpływ na zdrowie. Sen z głową skierowaną na zachód rodzi niespokojne sny.

W łóżku nie powinno się czytać, pisać ani jeść. Nie kładź się do snu w kuchni ani w żadnym pomieszczeniu, w którym jest przygotowywana żywność, ponieważ zarówno miłe zapachy, jak i subtelne wibracje tego miejsca pobudzą twój układ trawienny i zaburzą sen.

Idealna forma snu nosi nazwę joga nidra, czyli stan całkowitego bezruchu fizycznego oraz świadomości umysłu. Im bardziej zbliżysz się do tego ideału, tym lepiej twój organizm będzie przygotowany o świcie na nowe przebudzenie, kiedy po raz kolejny rozpoczniesz codzienny rytm.

 więcej na ten temat na: www.a-ajurweda.pl , www.zielonysklep.com 

Opracowanie na podstawie:

Prakriti. Odkryj swoją pierwotną naturę. Robert E. Svoboda.

Podobne artykuły


14
komentarze: 11 | wyświetlenia: 659
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 597
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 948
14
komentarze: 9 | wyświetlenia: 1101
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 907
13
komentarze: 1 | wyświetlenia: 655
13
komentarze: 0 | wyświetlenia: 685
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 787
13
komentarze: 3 | wyświetlenia: 821
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 489
12
komentarze: 12 | wyświetlenia: 409
12
komentarze: 6 | wyświetlenia: 760
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 536
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 992
12
komentarze: 18 | wyświetlenia: 838
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska