JustPaste.it

Jaśnie oświecony

Od kilku lat dzięki diodom LED zmieniają się światłą w samochodach. Nie wszyscy jednak wiedzą, że być może zanim na dobre zagoszczą w naszych samochodach, LED odejdą do lamusa.

Od kilku lat dzięki diodom LED zmieniają się światłą w samochodach. Nie wszyscy jednak wiedzą, że być może zanim na dobre zagoszczą w naszych samochodach, LED odejdą do lamusa.

 

Diody LED to prawdziwy przełom w technice oświetleniowej. Nie tylko wypierać zaczęły tradycyjne żarówki, zdecydowanie też zajęły się od początku chybionym pomysłem jakim były świetlówki kompaktowe. Zagościły też na dobre z samochodowych reflektorach. Wbrew pozorom rewolucja ta nie jest bezproblemowa. Diody LED nie są bowiem źródłem światła pozbawionym wad zwłaszcza w zastosowaniach motoryzacyjnych. To hamuje od pewnego czasu triumfalny postęp tej technologii. A ostatnio gdy pękły w zasadzie ostatnie bariery techniczne pojawił się na horyzoncie konkurent, który ma wielkie szanse pokonać tradycyjne (już tak można o nich powiedzieć) LED'y.

Mowa tu o technologii  OLED, którą wielu z nas poznało kupując nowoczesne smartfony, wyposażone w wykonane w tej technologii ekrany. Jednak to, co zaprezentował OSRAM wspólnie z BMW w koncepcyjnej maszynie M4 to prawdziwy łabędzi śpiew dla LED. Skąd się bierze to moje przeświadczenie? Sprawiają to cechy wyjątkowo  akceptowane przez rynek, a przy tym szereg przewag czysto technicznych:

  • Po pierwsze OLED są cienkie i możliwe do wykonania jako  duże stosunkowo powierzchnie,.
  • Po drugie są elastyczne, czyli można je już po wyprodukowaniu  wyginać.
  • Po trzecie świecą dowolną barwą (tradycyjne LED tego nie potrafią - trzeba stosować sztuczki)

 Te cechy sprawiają, że rewolucja w oświetleniu samochodu za sprawą OLED będzie głęboka. I tak ich grubość sprawia, że po raz pierwszy będzie można wykonać światła tylne nie wymagające ingerencji w karoserii. Możliwa więc będzie zmiana kształtu świateł już po wykonaniu samochodu. Ich powierzchniowy charakter i możliwość  świecenia w różnych kolorach sprawiają, że jest możliwe wykonanie świateł wykorzystujących efekt stereoskopowy (widzenie przestrzenne) czyli np świateł, które pozornie "wystają"  z samochodu.  Wielobarwność można też wykorzystać w ten sposób, że pojedyncze światło będzie pełnić funkcje wszystkich świateł tylnych- migacza, stopu, pozycyjnych, przeciwmgłowych, cofania.

Światła OLED marki OSRAM z BMW 4

Te wszystkie cechy dają zaś jedną , być może najważniejszą przewagę. przewagę marketingową. No bo czyż nie chciałbyś zamówić  swojej lubej samochodu ze światełkami w kształcie serduszka?

 Autor jest właścicielem giełdy transportowej -eSpedytor.pl