Login lub e-mail Hasło   

Dane osobowe na Facebooku – jak chronić swoje dane w social mediach

Portale społecznościowe są kopalnią wiedzy o użytkownikach. Korzystanie z SM mnoży ilości informacji, do których mają dostęp różne firmy zainteresowane promocją swoich usług.
Wyświetlenia: 599 Zamieszczono 20/03/2015

Portale społecznościowe są współcześnie kopalnią wiedzy na temat swoich użytkowników. Korzystanie z tego medium codziennie pomnaża ilości informacji, do których mają dostęp różnorodne firmy zainteresowane promocją swoich usług. Ochrona prywatności w tej przestrzeni wiąże się z zachowaniem szczególnej ostrożności przez samych internautów, ale także uczciwą postawą administratorów serwisów.

Ile płacimy za korzystanie z social mediów?

Media społecznościowe łączą ludzi z całego świata nie generując przy tym nadmiernych kosztów. Ceną za korzystanie z tego kanału komunikacyjnego jest udzielenie zgody na przetwarzanie danych osobowych, której wyrazem jest akceptacja regulaminu. Wiedza zgromadzona w ten sposób jest punktem wyjścia dla działań marketingowych wielu firm. Dostarcza bowiem kluczowych informacji dotyczących indywidualnych zainteresowań i preferencji potencjalnych klientów. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą wysyłać reklamy spersonalizowane, które trafią do węższego grona osób prawdopodobnie zainteresowanych. Takie działanie serwisów służy utrzymaniu równowagi między ochroną prywatności, a potrzebami świata biznesu.

Nasze prawa na portalach społecznościowych

Jednym z podstawowych praw osób, których dane są w jakikolwiek sposób przetwarzane jest  możliwość kontaktu z administratorem danych. Cyberprzestrzeń to miejsce, w którym czasem  trudno określić osoby odpowiedzialne za przestrzegane prawa dotyczącego ochrony zgromadzonych danych osobowych. Polskie ustawodawstwo określa postępowanie podmiotów, których siedziba znajduje się na terytorium kraju lub w innych państwach pod warunkiem, że korzystają one ze środków technicznych umiejscowionych w Polsce.

W przypadku Facebooka oznacza to więc, że polscy internauci w celu ochrony swoich praw na tym portalu nie  podlegają przepisom Polski ale Irlandii. Dzieje się tak dlatego, że właśnie tam znajduje się siedziba spółki Facebook Ireland Limited, którą wyznaczono na administratora danych użytkowników spoza USA i Kanady.

Dane osobowe a fanpage firmowe

Serwis nie jest jednak jedynym organem administrującym danymi. Portal daje możliwość udziału w różnych grupach czy fanpage’ch, tworzonych przez przedsiębiorców. To właśnie oni przetwarzają informacje o swoich  fanach i na nich spoczywa odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych.

Na mocy ustawy są zobowiązani m.in. do udzielenia pełnej wiadomości o celu zbierania danych, przewidywanych odbiorcach dowolności w udzielaniu informacji oraz możliwości dokonywania modyfikacji. Nieodzowne jest też  wskazanie nazwy oraz siedziby administratora.

Ochrona danych osobowych a działania użytkowników social mediów

Nie ulega jednak wątpliwości, że największy wpływ na ochronę swojej prywatności na portalach społecznościowych mają sami użytkownicy kont.

To od nich zależy w jakim stopniu udostępnią w sieci informacje na swój temat. Dlatego też warto przemyśleć czy konieczne jest podawanie pełnych danych osobowych czy może wystarczą tylko te, które pozwolą znajomym na identyfikację.

Szczególną ostrożność należy zachować przy umieszczaniu zdjęć, których przekaz niekoniecznie jest adresowany do wszystkich użytkowników sieci. O ile umieszczenie takich danych jest bardzo proste, o tyle ich całkowite usunięcie może się okazać niemożliwe – dane często przechowywane są jeszcze wiele lat po skasowaniu konta.

Zachowanie ostrożności to punkt wyjścia; koniecznie trzeba się też zapoznać z regulaminem, w którym przedstawione są obowiązujące na portalu standardy prywatności. Ważnym narzędziem jest proponowana przez portal opcja dodatkowych zabezpieczeń chroniących zamieszczane dane w możliwie wysokim stopniu. Kwestią wyboru są też rozmiary kręgu znajomych, którzy mają dostęp do publikowanych przez konkretnego użytkownika treści.

Jak widać prywatność w sieci uzależniona jest od wielu czynników. I choć portale społecznościowe ze swej natury mają eksponować wizerunek właścicieli kont, warto pamiętać, że korzystanie z tych narzędzi nie musi oznaczać utraty prywatności. Zastosowanie ostrożnej polityki udostępniania danych może się przyczynić do satysfakcjonującego i bezpiecznego korzystania z tego medium.

Elżbieta Konik

 

            

Podobne artykuły


25
komentarze: 84 | wyświetlenia: 1845
17
komentarze: 32 | wyświetlenia: 989
16
komentarze: 8 | wyświetlenia: 1634
15
komentarze: 134 | wyświetlenia: 2036
15
komentarze: 3 | wyświetlenia: 1331
14
komentarze: 21 | wyświetlenia: 711
14
komentarze: 60 | wyświetlenia: 521
14
komentarze: 119 | wyświetlenia: 933
14
komentarze: 33 | wyświetlenia: 862
14
komentarze: 11 | wyświetlenia: 1122
13
komentarze: 21 | wyświetlenia: 819
12
komentarze: 3 | wyświetlenia: 507
12
komentarze: 30 | wyświetlenia: 1111
12
komentarze: 144 | wyświetlenia: 514
12
komentarze: 3 | wyświetlenia: 829
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska