JustPaste.it

Jak podnieść kompetencje cyfrowe u dzieci?

Posługiwanie się laptopem czy smartfonem nie sprawia dzieciom większego problemu. Sęk w tym, że nie potrafią one w pełni wykorzystać ich możliwości.

Posługiwanie się laptopem czy smartfonem nie sprawia dzieciom większego problemu. Sęk w tym, że nie potrafią one w pełni wykorzystać ich możliwości.

 

Nowe technologie dają ogromne możliwości rozwoju na wielu, cennych płaszczyznach życia. Kompetencje cyfrowe są niezwykle ważne, niestety ich rozwój u najmłodszych jest skutecznie blokowany m.in.: przez nieudolny system edukacyjny oraz brak funduszy na odpowiedni sprzęt i oprogramowanie. Warto zastanowić się jak można "na własną rękę" rozwijać zmysł technologiczny u dzieci.

Nauka programowania od najmłodszych lat

Kompetencje cyfrowe to bardzo szerokie pojęcie, które oznacza m.in.: świadome posługiwanie się nowymi technologiami, czyli np.: komputerem lub urządzeniami mobilnymi, ale to również podstawowa wiedza na temat ich funkcjonowania. Warto już od najmłodszych lat uczyć dzieci programowania, które bardzo korzystnie wpływa m.in.: rozwój intelektualny, uczy logicznego myślenia i rozwija kreatywność. Podstawą kodowania jest znajomość matematyki. Należy zatrzeć wszystkie negatywne skojarzenia, które wywoływały i nadal wywołują lekcje matematyki w szkole. Dzięki oryginalnym i ciekawym sposobom edukacji, matematyka czy fizyka może stać się fascynującym przedmiotem. Dlaczego wiedza z zakresu nauk ścisłych jest tak ważna w wieku wczesnoszkolnym? Ponieważ dzieciństwo cechuje się szybkim tempem rozwoju oraz chęcią poznawania świata. Wtedy właśnie należy pozwalać dziecku doświadczać, próbować, błądzić i odkrywać. Świetną metodą na rozwój jest zabawa. Jakiego dokonać wyboru? Co wybrać aby młody umysł nauczył się jak najwięcej?

 

Warsztaty z robotyki już dla 5-latków

24cb66083a950bbc5769619598315634.jpg

 

 

Innowacyjnym połączeniem zabawy i edukacji są warsztaty z robotyki dla najmłodszych. Zajęcia polegają na zabawie ze specjalnymi zestawami klocków Lego. Na warsztaty można zapisać już 5-letnie dziecko. Poziom Lego WeDo dla uczestników w wieku 5-7 lat obejmuje konstrukcję robotów, które oprócz elementów konstrukcyjnych posiadają też silnik elektryczny, mikrokontroler oraz czujnik ruchu. Po zbudowaniu robota zadaniem uczniów jest zaprogramowanie go w taki sposób, aby sam za pomocą czujnika rozpoznawał ruch i odpowiednio na niego reagował.

Poziom Lego Mindstorms dla dzieci w wieku 8-15 lat to budowa skomplikowanego robota od najmniejszego elementu po kompletną całość. Kursanci doradzają i pomagają sobie wzajemnie, starają się wybrać jak najlepsze rozwiązanie, które doprowadzi ich do pożądanego rezultatu, czyli do momentu w którym ich robot wykona zaprogramowaną czynność. Podczas warsztatów z robotyki dzieci korzystają nie tylko z laptopów czy tabletów ale również z serwomotorów, ruchomych dźwigni czy wysięgników, które umożliwiają sterowanie skonstruowanym robotem. Dwuosobowe zespoły są pod stałym nadzorem doświadczonych instruktorów, którzy zapewniają bezpieczeństwo i komfort zabawy.


Dzięki takiej formie edukacji, uczestnicy warsztatów z robotyki poznają podstawy programowania, rozwijają kreatywność, sprawność manualną oraz ćwiczą logiczne i twórcze myślenie. Lekcja konstruowania robotów z Lego to duża dawka wiedzy z zakresu przedmiotów ścisłych takich jak matematyka, fizyka oraz informatyka.

Play-i – czyli zabawka przyszłego programisty

Innym równie ciekawym pomysłem łączącym przyjemne z pożytecznym jest zabawa z Play-i.
Bo i Yana to ciekawe roboty mające wtajemniczyć maluchy w świat kodu już w trakcie poznawania języka, czyli w najlepszym dla mózgu okresie rozwoju. Zawierają m.in.: czujniki dźwięku, podczerwieni i odległości, które umożliwiają zaprogramowanie robotów, mające wykonać określone czynności. Bo i Yana komunikują się z aplikacją mobilną na tablet z iOS lub Androidem.


Muzyka, animacje i krótkie historyjki sprawiają, że Play-i jest świetną rozrywką. Sterowanie tymi zabawkami edukacyjnymi ma pomóc w rozwijaniu przez dziecko umiejętności dostrzegania sekwencji zdarzeń, kreatywności i logiki. Dzięki zapamiętywaniu kolejności zdarzeń składających się z więcej niż 3 elementów młodzi użytkownicy Play-i mają zapamiętywać w przyszłości długie i skomplikowane sekwencje kodu.

Ta forma nauki jest również bardzo atrakcyjna dla dzieci, ponieważ edukuje i bawi jednocześnie. Play-i będzie wzbogacany o nowe funkcje i możliwości, tym bardziej, że współtwórcami tego projektu są m.in.: byli pracownicy Google i Apple.

www.warsztatyrobotow.pl