JustPaste.it

Kompetencje miękkie – konieczność czy zbyteczność

Twarda wiedza czy miękkie kompetencje społeczne? Co decyduje o tym, że to właśnie nas wybierze przyszły pracodawca?

Twarda wiedza czy miękkie kompetencje społeczne? Co decyduje o tym, że to właśnie nas wybierze przyszły pracodawca?

 

Czy wybitny ekspert nie potrafiący komunikować się ze współpracownikami jest bardziej potrzebny firmie niż gracz zespołowy, który posiada mniejszą wiedzę?

 

Rynek pracy a kompetencje

 

Krótki przegląd portalu z ofertami pracy. Wymagania stawiane wobec kandydatów:  komunikatywność, kreatywność, współpraca zespołowa, odporność na stres.

 

Niezależnie od branży, bez względu na miejsce stanowiska w strukturze organizacyjnej, kompetencje miękkie są poszukiwane przez pracodawców.

 

Dzieje się tak, ponieważ niezależnie od tego, jaką pracę wykonujemy, musimy porozumiewać się z innymi osobami, czy to wewnątrz firmy, czy poza nią. W obecnej sytuacji sukces w biznesie zależy od tego, czy firma potrafi nawiązać dobre relacje z klientami, pracownikami i partnerami biznesowymi. Do tego niezbędne są kompetencje społeczne. Problem w tym, że trudno znaleźć pracowników posiadających takie kompetencje rozwinięte w wysokim stopniu. Z drugiej strony pracownicy denerwują się tym, że nie dostali propozycji zatrudnienia, mimo że w ich ocenie posiadają wszystkie potrzebne kompetencje. Przecież są dynamiczni, przedsiębiorczy, elastyczni, kreatywni, komunikatywni.

 

Identyfikacja potrzeb szkoleniowych – kompetencje miękkie

 

Nie ma certyfikatów potwierdzających wysoki poziom kompetencji społecznych. Liczba przebytych kursów z tego zakresu może być pewną wskazówką, ale nie daje takiej pewności. Dodatkowo, każdy kandydat do pracy twierdzi, że posiada wymagane umiejętności. Weryfikacja poziomu kompetencji miękkich jest więc dla pracodawcy sporym wyzwaniem.

 

Pierwszym etapem, na którym można sprawdzić poziom kompetencji społecznych jest rozmowa kwalifikacyjna. Skoro naszym celem jest zbadanie zdolności komunikowania się, rozmowa jest wręcz wymarzonym do tego narzędziem. Do przeprowadzenia takiego wywiadu wykorzystuje się specjalny kwestionariusz, którego pytania dotyczą sposobu zachowania się kandydata w określonych sytuacjach w przeszłości. Na podstawie udzielonych odpowiedzi wyciąga się wnioski dotyczące zachowań pracownika w przyszłości.

 

Drugim narzędziem są testy. Mogą one polegać na wcieleniu się w określoną rolę i odegranie zadanej sceny z rekruterem bądź innymi kandydatami do pracy. Tematem zadania może być rozmowa z trudnym klientem lub podejmowanie decyzji grupowej. Jednak ocena dokonywana na podstawie takiego testu może być subiektywna. Obiektywnym narzędziem są testy psychologiczne. Na podstawie wypełnionego przez kandydata kwestionariusza, psycholog tworzy profil osobowościowy i kompetencyjny kandydata. W ten sposób ocenia jego dostosowanie do stanowiska pracy.

 

Najbardziej kompleksowym narzędziem jest assessment centre. Są to całodniowe testy i symulacje, podczas których kandydat wykonuje zadania przypisane do jego stanowiska pracy. Zastosowanie wielu różnorodnych narzędzi daje najbardziej obiektywne rezultaty, jest jednak drogie i czasochłonne.

 

Kompetencje miękkie – czy warto je doskonalić?

 

Wysoki poziom kompetencji miękkich daje możliwość wyróżnienia się na rynku pracy. Na rynkach, na których panuje wysoka konkurencja, kandydaci mają zbliżone wykształcenie formalne i doświadczenie, właśnie kompetencje miękkie mogą okazać się decydujące. Dzięki nim mamy gwarancję stabilniejszego zatrudnienia, a w przypadku zwolnienia, łatwiejszego odnalezienia się na rynku pracy.

 

Może się wydawać, że są stanowiska samodzielne, na których nie ma się bezpośredniego kontaktu z klientami. Czy wtedy kompetencje społeczne są zbędne? To, że na obecnym stanowisku nie jest wymagana bezpośrednia komunikacja z innymi, nie znaczy to, że tak będzie zawsze. Takie umiejętności, jak budowanie zespołu, przywództwo, motywowanie innych do pracy, zarządzanie sobą okazują się kluczowe przy identyfikowaniu kandydatów do awansu.

 

Rozwój kompetencji miękkich jest więc szansą na osiągnięcie kolejnego szczebla kariery zawodowej.

 

Jak rozwijać kompetencje miękkie

 

Kompetencje miękkie można ćwiczyć, doskonalić. Pierwszym krokiem do rozwoju umiejętności miękkich jest samoświadomość. Brak rzetelnej oceny własnych umiejętności i predyspozycji powoduje, że nie wiemy nad czym powinniśmy pracować, aby zwiększyć swoje szanse na rynku pracy. Dopiero na podstawie przeprowadzonej analizy możemy ustalić nasze mocne strony i obszary do poprawy. Możemy pracować nad jednymi i drugimi. Pomocna w tym może być lektura książek dotyczących rozwoju kompetencji społecznych. Można także skorzystać z oferty firm szkoleniowych zajmujących się tym tematem. Jednak najważniejszym etapem jest wykorzystywanie zdobytych umiejętności w praktyce, w realnych sytuacjach. Taki sprawdzian pozwoli nam zweryfikować nasze obecne umiejętności i postawić sobie kolejne cele rozwojowe.

 

Efektowność pracy a kompetencje miękkie

 

Na efektywność wykonywanej pracy wpływają zarówno kompetencje twarde jak i miękkie. Kluczowe kompetencje są różne w zależności od wymagań na konkretnym stanowisku pracy. Umiejętności społeczne są jednak wykorzystywane na każdym stanowisku.

 

Niezależnie od tego, na czym polega nasza praca, musimy współpracować z innymi, przekazywać im informacje, negocjować w sytuacjach konfliktowych, przekonywać do swoich racji. Sposób, w jaki radzimy sobie w kontaktach z innymi ludźmi, w dużym stopniu zależy od naszego temperamentu i osobowości. Na szczęście, możemy w pewnym stopniu modyfikować swoje zachowania i poprawiać nasze kompetencje społeczne. Jest to proces trudny, skomplikowany i wymaga ciągłości. Uczymy się przez całe życie. Stałe podnoszenie naszych kompetencji miękkich jest czynnikiem sukcesu nie tylko w sferze zawodowej, ale również w życiu prywatnym.

 

 

Autor: pl