Login lub e-mail Hasło   

Bank lekcji modelowych

Żywiec, dn. 14.11.2014 Szanowna Pani Premier Rządu Rzeczypospolitej Polskiej Ewa Kopacz Polska rzeczywistość oświatowa jest coraz bardziej pon...
Wyświetlenia: 405 Zamieszczono 06/04/2015

 

                                                                                                                                                                   Żywiec, dn. 14.11.2014

 

 

                                     Szanowna Pani Premier Rządu Rzeczypospolitej

                                                     Polskiej Ewa Kopacz           

 

 

            Polska rzeczywistość oświatowa jest coraz bardziej ponura. Poziom wykształcenia ogólnego spada w sposób dramatyczny, a kolejne etapy reformy szkolnictwa zamiast naprawiać istniejącą sytuację, dezorganizują obszar oświaty. Jednym z podstawowych mankamentów jest, jak mi się zdaje, obniżający się poziom merytoryczny osób, które trafiają do zawodu nauczycielskiego. Jestem pedagogiem od roku 1990 i z bólem obserwuję skalę degradacji kształcenia ogólnego.

            Moją intencją nie jest jednak jałowa krytyka istniejącego stanu rzeczy. Rozwiązaniem, które niemal natychmiast pozwoli na poprawę w tym obszarze, jest stworzenie zasobów nazwanych przeze mnie roboczo: „bankiem lekcji modelowych”. Niechaj Ministerstwo Edukacji Narodowej zaproponuje wybranym nauczycielom każdego przedmiotu ogólnego, posiadającym niekwestionowany dorobek zawodowy (np. publikacje książkowe, własne teksty w podręcznikach) przeprowadzenie zajęć, które będą rejestrowane i staną się elementami banku lekcji modelowych. Nauczyciele będą mogli korzystać z zasobów tego banku, co spowoduje podniesienie poziomu merytorycznego prowadzonych zajęć, a to z kolei przełoży się na wyższy poziom wiedzy i umiejętności uczniów. Jestem o tym głęboko przekonany. Projekt „banku lekcji modelowych” nie wymaga nakładu wielkich środków finansowych, a efekty z pewnością będą konkretne i obserwowalne w niedługim czasie. Jestem świadom, że istnieje wiele różnych podręczników, które  w różny sposób rozkładają akcenty w realizowaniu programu, niemniej „bank lekcji modelowych” winien być raczej wzorcem metodycznym i merytorycznym w obrębie konkretnego modułu.

            Na istnieniu „banku lekcji modelowych” skorzystają wszyscy – nauczyciele, uczniowie, rodzice, gospodarka, kultura. Logistyka operacji wydaje się też nie być zbyt skomplikowana, a najważniejsze, że zrobimy pierwszy konkretny i skuteczny krok w kierunku poprawy jakości kształcenia ogólnego.

 

 

 

                                                                                                                 Z wyrazami głębokiego szacunku:

                                                                                                                                        Jan Stasica

Podobne artykuły


17
komentarze: 50 | wyświetlenia: 1400
16
komentarze: 71 | wyświetlenia: 830
16
komentarze: 15 | wyświetlenia: 877
14
komentarze: 15 | wyświetlenia: 744
14
komentarze: 32 | wyświetlenia: 834
13
komentarze: 75 | wyświetlenia: 1160
13
komentarze: 16 | wyświetlenia: 788
13
komentarze: 4 | wyświetlenia: 826
13
komentarze: 2 | wyświetlenia: 963
13
komentarze: 4 | wyświetlenia: 621
12
komentarze: 8 | wyświetlenia: 654
12
komentarze: 30 | wyświetlenia: 694
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





"Na istnieniu „banku lekcji modelowych” skorzystają wszyscy – nauczyciele, uczniowie, rodzice, gospodarka, kultura."
...komu na tym zależy?Większość decydentów jest chora z chciwości. Tylko mamona się liczy....

@Staff Sgt.Wide: I, niestety, to prawda, ale próbować trzeba. Może jest to z mojej strony donkiszoteria, walka z wiatrakami, niemniej "takie będą Rzeczypospolite..."

@Jan Stasica: byłem pedagogiem i sobie to już odpuściłem. Wiem,że zabrzmi to pesymistycznie, ale "Rzeczypospolite" będą schodziły na psy....

Janie, inicjatywa ze wszech miar słuszna, ale obawiam się, że jest "wołaniem na puszczy"… Niewielu nauczycieli chciało korzystać z moich modelowych zajęć otwartych, nowego konceptu pracy w trybie Reggio Emilia, itp… Teraz już tylko warsztaty dla dzieci prowadzę, bo tylko one jeszcze nie uległy lenistwu umysłowemu.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska