JustPaste.it

Zarządzanie kryzysowe w firmie

Pojęcie kryzysu w firmie można rozumieć różnie – tak jak wiele jest firm tak wiele może być odmian kryzysów i sytuacji kryzysowych czy problematycznych.

Pojęcie kryzysu w firmie można rozumieć różnie – tak jak wiele jest firm tak wiele może być odmian kryzysów i sytuacji kryzysowych czy problematycznych.

 

Kryzysy zdążają się wszędzie również w przedsiębiorstwach i firmach. Wraz z mediatyzacją i obecnością firm w Internecie i social mediach informacje o kryzysach coraz częściej docierają do Klientów, dlatego tak ważna jest umiejętność radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi oraz kompetencje potrzebne do zarządzania kryzysem. 

 

Kryzys w firmie – czyli co?

 

Pojęcie kryzysu w firmie można rozumieć różnie – tak jak wiele jest firm tak wiele może być odmian kryzysów i sytuacji kryzysowych czy problematycznych.  

 

Z jednej strony może to być sytuacja, w której jakiś aspekt działalności przedsiębiorstwa zawiódł i mamy do czynienia z trudnościami w dalszym jej funkcjonowaniu. Z drugiej jest to całokształt zdarzeń, jakie zachodzą w firmie na skutek jakichś wydarzeń zewnętrznych, na tyle jednak silnych, że wywierają znaczący wpływa na jej działanie.

 

Crisis Management – zarządzaj kryzysem!

 

Pojęcie zarządzania kryzysem (Crisis Management) pochodzi z języka angielskiego. Obejmuje ono wszystkie działania kadry zarządzającej, zarówno te, które mają dopiero przygotować firmę na kryzys, jak i te będące reakcją na tego typu zagrożenie.

 

Przede wszystkim jednak możemy zdefiniować go jako systematyczne, zaplanowane czynności, mające na celu zminimalizować lub wręcz zapobiec oddziaływaniu kryzysu na firmę.

 

Warto podkreślić, że takie przedsięwzięcie musi wpisywać się w całościowe zarządzanie firmą. Powinno mieć przede wszystkim na celu zabezpieczenie interesów przedsiębiorstwa zjawiskiem pracowników. 

 

Sposób na Alcybiadesa – jak ratować firmę w kryzysie

 

Pierwszą czynnością, jaką powinni podjąć zarządzający kryzysem to sporządzanie diagnozy. Powinna się w niej zawierać szczegółowa analiza sytuacji: przyczyny kryzysu, jego początek, najbardziej i najmniej zagrożone obszary działalności firmy, ewentualne następstwa.

 

Następnie powołany powinien zostać sztab antykryzysowy, który wprowadzi w życie przygotowane procedury lub uchwali nowe, przystające do obecnej sytuacji.

 

Kolejnym krokiem jest ograniczanie zasięgu kryzysu i chronienie struktur firmy. Zazwyczaj to właśnie ten etap jest najdłuższy i sprawia najwięcej problemów.

 

Po załagodzeniu najbardziej dotkliwych objawów sztab powinien zając się likwidacją szkód i przywracaniem normalnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Na podstawie zdobytych doświadczeń powinien też sformułować wnioski na  przyszłość.

 

Niezwykle istotne w trakcie zapobiegania kryzysowi jest informowanie na bieżąco zarówno pracowników, jak i kontrahentów o przebiegu działań. Wzmocni to wizerunek firmy jako aktywnej i dbającej o interesy współpracowników.

 

Kadra zarządzająca a kryzys    

 

Nie jest tajemnicą, że wszelkie sytuacje kryzysowe wzmagają istniejące konflikty i tworzą kolejne. Zadaniem zarządzających kryzysem jest więc uspokojenie nastrojów i stworzenie atmosfery, która zachęciłaby pracowników do współpracy przy likwidacji skutków kryzysu. Nierzadko łączy się to ze zwiększonym nakładem pracy. Jednak to właściwa koordynacja jest podstawą wszelkich działań antykryzysowych.

 

Kryzys zjawiskiem przedsiębiorstwie jest zjawiskiem niemal tak starym jak samo przedsiębiorstwo. Według specjalistów nie warto pytać, czy przyjdzie i jakie będą jego skutki. Znacznie bardziej skuteczne będzie opracowanie procedur na jego wypadek i baczne obserwowanie rynku, a także własnej firmy. Nawet dobrze przygotowane przedsiębiorstwo nie uniknie kryzysów, lecz dzięki odpowiedniemu przygotowaniu można znacznie zminimalizować jego skutki.

 

Autor: I. Józefczyk