Login lub e-mail Hasło   

Co dalej z polską edukacją?

To kolejny rok już w XXI wieku, kiedy młodzi ludzie kończący szkołę piszą dwie różne matury. Licealiści zdają według nowej formuły, uczniowie technikum według starej. Pie...
Wyświetlenia: 1.449 Zamieszczono 07/05/2015

Znalezione obrazy dla zapytania matura

To kolejny rok już w XXI wieku, kiedy młodzi ludzie kończący szkołę piszą dwie różne matury. Licealiści zdają według nowej formuły, uczniowie technikum według starej. Pierwszą egzaminatorzy języka polskiego będą poprawiać holistycznie, drugą kryterialnie. A im mądrzej się to wszystko nazywa, tym mniej mądre są efekty. I podejrzewam, że na tym zapał naszych pełnych werwy urzędników-reformatrów wcale się nie kończy. Za mniej więcej dwa lata znowu okaże się, że efekty są godne pożałowania, a im mniejsze wymagania, tym gorsze wyniki matur. Już gdzieś pisałem na tym forum, że wszyscy wiedzą, iż znaleźliśmy się w ślepej uliczce edukacyjnej, ale władze nie potrafią się przyznać do klęski na tym polu. Tzw. holistyczne ocenianie jest próbą powrotu kuchennymi drzwiami do formuły egzaminu dojrzałości. Jednak chwytanie się prawą ręką za lewe ucho rzadko kiedy prowadzi do konkretnych efektów.

Tak więc, jesteśmy skazani (my - rodzice, nauczyciele, uczniowie) na niekończące się próby poprawiania czegoś, czego poprawić się nie da, co jest patologią systemową. Poprawianie patologii może ją jedynie pogłębić. Podam jeden przykład, ale jakże wymowny! Uczniowie technikum zdający egzamin kwalifikacyjny muszą uzyskać 75 procent poprawnych wyników, aby tenże egzamin zaliczyć. Próg zdawalności natomiast wszystkich egzaminów maturalnych to 30 procent. Efekty są takie, że uczeń mylący bohaterów lektury zdaje egzamin, bo uzyskuje wystarczającą liczbę punktów. Nie mogę pisać o konkretach, ponieważ egzaminatorów obowiązuje zakaz wypowiadania się na ten temat. Taki rodzaj omerty. Możesz, oczywiście, to zrobić, ale poprawiać prac już nigdy nie będziesz.

"Reforma" Handkego polegała na tym, by pójść na ilość - jak najwięcej magistrów naprodukować. I tak oto mamy największą liczbę na świecie analfabetów z wyższym wykształceniem. Są to lekarze, prawnicy, nauczyciele i ekonomiści. Co więcej, im mniejsze kompetencje zawodowe, tym większe mniemanie o sobie, tym większe przekonanie o własnej nieomylności. Zdaje się, że to właśnie dwoje studentów pisało program dla Państwowej Komisji Wyborczej przed wyborami samorządowymi. Czym się to skończyło - wiemy. Największą w dziejach III RP kompromitacją i oskarżeniami przegranych o sfałszowanie wyników.

Rektorzy wyższych uczelni technicznych postulują, by przy naborze brać pod uwagę wynik maturalny z języka polskiego, bowiem studenci nie są w stanie zbudować krótkiej wypowiedzi ustnej. Ale to są efekty kupowania prezentacji względnie odtwarzanie gotowców  z Internetu. Profesor Żurek - twarz reformy z języka polskiego - na moje pytanie, dlaczego Centralna Komisja Egzaminacyjna przyjęła do realizacji ten właśnie model, stwierdził, że wówczas nie można było przewidzieć tak dynamicznego rozwoju sieci. Wolne żarty.

Ten krótki felieton zakończę apelem - wróćmy do modelu sprawdzonego, który gwarantował wysoką jakość kształcenia ogólnego i dzięki któremu byliśmy jednym z najlepiej wykształconych narodów świata.

Podobne artykuły


17
komentarze: 50 | wyświetlenia: 1416
16
komentarze: 71 | wyświetlenia: 849
16
komentarze: 15 | wyświetlenia: 892
14
komentarze: 15 | wyświetlenia: 749
14
komentarze: 32 | wyświetlenia: 840
13
komentarze: 75 | wyświetlenia: 1166
13
komentarze: 16 | wyświetlenia: 794
13
komentarze: 4 | wyświetlenia: 836
13
komentarze: 2 | wyświetlenia: 967
13
komentarze: 4 | wyświetlenia: 628
12
komentarze: 8 | wyświetlenia: 664
12
komentarze: 30 | wyświetlenia: 703
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





A mamy do czego wracać? Dobre wzorce, pracownie i sprzęt techniczny oraz morale zniszczone, starej kadry jak na lekarstwo, nowomodnie wykształceni nie nadają się do pracy w starym "sprawdzonym" modelu...

@Skalny Kwiat: Stara formuła, powrót do sprawdzonych wzorców wychowawczych, sztuka motywacji, możliwość rozwijania talentów, praca nad prawą półkulą mózgu.

@Jan Stasica: Janku, świat się zmienia... Ale nad kreatywnością a nie odtwórczością należy pracować zawsze... To prawda. Ale ludzie myślących, i nie daj Boże kreatywni, to zagrożenie systemu. O przyszłości Polski nasi rządzący nie myślą, a i większość wyborców też nie, skoro nie jesteśmy władni tej kliki u władzy rozwalić lub spowodować jej rozpad, by zaczęto wreszcie poważnie pracować na Konstytucją, znowelizowaniem prawa wyborczego i poprawą sytuacji naszego społeczeństwa.

CYT.: "(...) wróćmy do modelu sprawdzonego, który gwarantował wysoką jakość kształcenia ogólnego i dzięki któremu byliśmy jednym z najlepiej wykształconych narodów świata."

Jestem, Janku, jak najbardziej ZA! Tyle, że z kim i czym? Czy młodzi są w stanie poradzić? Jestem na emeryturze nauczycielskiej od 52 roku życia (sic!!!). Państwo Polskie "wypluło" mnie - człowieka z doświadczeniem i um

...  wyświetl więcej

@Janusz Dąbrowski: Dzięki Buzkowi państwo jest w takim stanie. Twoje doświadczenia są jedynie przykrą egzemplifikacją tego, co zafundowali nam "reformatorzy".

Ciekawy artykuł - ja za to zastanawiam się czy to, że mamy tyle wykształconych analfabetów faktycznie jest winą matury i podejścia do egzaminowania uczniów?

Od lat młodym ludziom wbija się do głowy że MUSZĄ mieć wykształcenie wyższe - ale co znaczy muszą? Muszą i już! I przy tym nie patrzy się na konsekwencje idące za wykształceniem wyższym - tą konsekwencją powinno być posiadanie wiedzy,

...  wyświetl więcej

@SZKOLENIA.COM: Zgadzam się z tą diagnozą. Też uważam, że w dekalogu nie ma przykazania: "będziesz miał wyższe wykształcenie".

Polecam artykuł i autora.Pozdrawiam.Dodam nie na temat.Tysiące rodziców,w strefie zachodniej w Polsce,codziennie,przechodzą granicę i zaprowadzają dzieci do przedszkoli,do szkół,za Nysą,Odrą.Nawet do klas polskich.Dzieci oczywiście uczą się języka niemieckiego i mają takie same szanse jak dzieci polityków(prywatne szkoły,międzynarodowe szkoły w Polsce)czy dzieci ,bardziej zamożnych w Polsce.Krew m ...  wyświetl więcej

  Kitek,  10/05/2015

Aby uzdrowić edukację należy:
1. Zlikwidować konkordat, a pieniądze, które w olbrzymiej kwocie otrzymuje od Polski Watykan przeznaczyć na edukację.
2. Definitywnie odciąć się od Unii Europejskiej.
3. Wyrzucić z Polski wszystkich Chazarów, wszystkich a nie tak jak zrobił Gomułka, a przez to odciąć się od USA.
4. Po każdej ze szkół wprowadzić egzamin na inteligencję.
...  wyświetl więcej

  bardek,  10/05/2015

@Kitek:
Takich idiotyzmów dawno nie czytałem. Piszesz o egzaminie na inteligencję. Oblałeś ten egzamin.
A te badziewia, które spisałeś dalej obrażają inteligencję kury.

  Kitek,  10/05/2015

@bardek: No widzisz! Aby wiedzieć jaki się jest mądrym, to idiotyzmy też trzeba czytać.

Polskie szkolnictwo wymaga reform, a gimnazja to najbardziej nietrafiony pomysł. Jako rocznik "testowy" mogę śmiało powiedzieć - stary system był o wiele mądrzejszy.

Polska edukacja to mit

Niestety polska edukacja stoi na coraz niższym poziomie. Młodzież uczy się schematycznego myślenia i pisania prac pod klucze (mówię o przedmiotach humanistycznych). Poza tym historia współczesna jest często omijana lub pobieżnie omawiana na zajęciach, co dla mnie jest największą głupotą. Dzieci uczy się o tym, co się działo w Grecji czy Rzymie w czasach starożytnych, a zupełnie pomija aktualne syt ...  wyświetl więcej

  Millionka  (www),  03/06/2015

Niestety bywa tak, że ludzie kończą po kilka szkół, posiadają wiele certyfikatów, praktyk odbytych - a pracy, nie mogą znaleźć - jeszcze teraz gdy podnieśli wiek emerytalny - to tak naprawdę w jakimś stopniu uniemożliwiło młodym o staranie się o wymarzoną pracę.w placówkach państwowych. Polska reforma musi się zmienić. Bo papierek to nie wszystko, a ludzie z długoletnim doświadczeniem mają problem ze znalezieniem pracy. A co mają powiedzieć młodzi, którzy się uczą?

  shark  (www),  29/07/2015

Z diagnozą, że jest źle, a nawet coraz gorzej się zgadzam, ale problem jest w tym, co zrobić, żeby polską szkołę uzdrowić. Padają tylko ogólniki o nauce samodzielnego myślenia itp. Nie można zaczerpnąć jakichś pomysłów z zagranicznych systemów szkolnictwa? Wiem, że nie wszędzie jest lepiej, ale na pewno są jakieś rozwiązania do wprowadzenia, a przede wszystkim potrzebna jest zmiana sposobu myśleni ...  wyświetl więcej



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska