Login lub e-mail Hasło   

Pojęcie webusabilty w internecie

Przyjazna dla użytkowników i robotów wyszukiwarek internetowych, strona www powinna spełniać zasady webusabilty. Co one oznaczają i w jaki sposób projektować strony użyteczne?
Wyświetlenia: 304 Zamieszczono 15/05/2015

Konwencje w projektowaniu stron internetowych

W życiu społecznym posługujemy się na co dzień pewnymi prawami i przestrzegamy konwencji. Podobnie jest w internecie. Co więcej, bardzo wiele z nich przenoszonych jest ze świata rzeczywistego do wirtualnego. Człowiek posiada pewne nawyki, wpajane mu od urodzenia i kształtowane w toku życia w grupie społecznej. Jednym z nawyków jest czytanie od lewej do prawej, czy poszukiwanie najważniejszych treści zawsze u góry dokumentu. Znając nawyki użytkowników witryn internetowych można projektować i tworzyć strony www przyjazne dla nich samych. Na tym właśnie polega webusability.

Ludzie posługują się w swoim działaniu pewnymi nawykami, które są dla nich jak najbardziej oczywiste. Nie należy z nimi walczyć, a jedynie dostosować się do nich i wykorzystać do własnych celów. Podobnie jak w świecie rzeczywistym, tak w przestrzeni internetowej przez lata wypracowano schematy, jakimi posługuje się większość użytkowników.

Podstawowe zasady webusability

Nawigacja w serwisach internetowych powinna być zaprojektowana w ten sposób, aby była użyteczna i intuicyjna. Nie powinna wprowadzać dezorientacji i zmuszać internautę do poszukiwania pożądanych kategorii czy przycisków. Menu i poszczególne elementy nawigacji powinny być zawsze dobrze widoczne i sprzyjać harmonijnemu poruszaniu się po stronie.

Witryna nie powinna być przeładowana elementami graficznymi, zwłaszcza animacjami. Strona nie tylko powinna być ładna, ale funkcjonalna. Logo strony powinno być klikalne i przenosić do strony głównej serwisu. Najlepiej umieścić je standardowo w górnym lewym rogu. Pod logo może znaleźć się menu główne witryny. W konwencji internetowej mieści się zmiana odwiedzonych przez użytkownika linków z koloru niebieskiego na fioletowy. Na stronach sklepów www powinien w prawym górnym rogu znaleźć się koszyk użytkownika, najlepiej z ikoną symbolicznego koszyka sklepowego. Łatwo będzie klientom go znaleźć i wykorzystać w trakcie zakupów. Jeśli mieliby poszukiwać koszyka zakupowego na stronie, najprawdopodobniej w ogóle zrezygnowaliby z kupowania.

Zasada „Z”

W webusability ważne znaczenie ma zasada Z, mówiąca o tym, że użytkownik przegląda i „skanuje” wzorkiem stronę zaczynając od lewego górnego rogu, następnie zmierza od górnego prawego rogu do środka strony i lewego dolnego rogu. Kończy przeglądanie na prawym dolnym rogu, przemierzając „ścieżkę” w kształcie litery Z. Ważne jest, aby przy budowaniu szablonu zwrócić uwagę na ten fakt.

Agencja Reklamowa Klewer Paweł Kijko

Podobne artykuły


8
komentarze: 79 | wyświetlenia: 1081
111
komentarze: 32 | wyświetlenia: 60582
54
komentarze: 68 | wyświetlenia: 31242
54
komentarze: 56 | wyświetlenia: 32525
50
komentarze: 27 | wyświetlenia: 63434
49
komentarze: 18 | wyświetlenia: 64908
39
komentarze: 30 | wyświetlenia: 28761
39
komentarze: 50 | wyświetlenia: 23214
37
komentarze: 9 | wyświetlenia: 28461
36
komentarze: 37 | wyświetlenia: 23361
34
komentarze: 21 | wyświetlenia: 26283
32
komentarze: 76 | wyświetlenia: 12446
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska