JustPaste.it

Programy lojalnościowe - dla kogo i po co?

Zgodnie z definicją, program lojalnościowy to długotrwałe działanie marketingowe, które ma na celu budować i podtrzymywać pozytywne relacje z wybranymi klientami firmy.

Zgodnie z definicją, program lojalnościowy to długotrwałe działanie marketingowe, które ma na celu budować i podtrzymywać pozytywne relacje z wybranymi klientami firmy.

 

Badania niejednokrotnie udowodniły bowiem, iż koszty pozyskania nowego klienta są znacznie wyższe niż koszty utrzymania już posiadanego. Dlatego też firmy wciąż opracowują i wdrażają coraz to nowsze i atrakcyjniejsze programy lojalnościowe.

Cele programu lojalnościowego

Każdy program jest wdrażany po to, by przynieść firmie, jakieś korzyści. Dlatego też, jeszcze przed jego uruchomieniem, należy określić szczegółowe cele dla danej firmy. W większości przypadków, program lojalnościowy ma pomóc w realizacji kilku celów, w związku czym zaleca się ich pogrupowanie według odpowiednich kryteriów. Najczęściej cele dzieli się ze względu na:

  • czas ich osiągnięcia - wyróżnia się cele krótkookresowe oraz długookresowe,
  • ich mierzalność - wyróżnia się cele wymierne i niewymierne.

Definiując cele, zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie określić metody i sposoby, dzięki którym możliwe będzie ich osiągnięcie. W przeciwnym wypadku, staną się one wyłącznie pustymi sformułowaniami.

Sprecyzowanie adresatów programu

Kwestią nadrzędną w przypadku każdego programu lojalnościowego jest również określenie grupy docelowej do której skierowany ma być dany program. Jej wybór zależy przede wszystkim od rodzaju prowadzonej działalności i rodzaju oferowanych produktów i usług.

Należy przede wszystkim zdefiniować, czy odbiorcami programu mają być kliencie końcowi, kontrahenci czy też pracownic. Jest to niezwykle istotne, gdyż od grupy docelowej zależą wszystkie dalsze działania. Dopiero po sprecyzowaniu grupy odbiorców programu tworzy się jego kreację, dostosowaną do specyfiki adresatów.

Korzyści z wdrożenia programów lojalnościowych

Warto zaznaczyć, iż korzyści wynikające z wdrożenia programu lojalnościowe mogą być naprawdę znaczące. Przede wszystkim jest to świetny sposób na budowanie i podtrzymywania więzi i zaufania klienta do marki. Ponadto program lojalnościowy stanowi doskonałe wsparcie sprzedaży, a jego charakter może być dostosowywany do konkretnego zapotrzebowania i budżetu.

Artykuł powstał we współpracy z http://www.motivationdirect.pl