Login lub e-mail Hasło   

Skąd młodzi ludzie czerpią informacje o seksie i co wiedzą? Wyniki badań

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://www.mojasocjologia.pl/skad-mlodzi(...)-badan/
Rodzice kontra młodzież. Artykuł powstał na podstawie opublikowanych w lipcu tego roku wyników badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych.
Wyświetlenia: 858 Zamieszczono 16/07/2015

Co jakiś czas powraca w mediach sprawa edukacji seksualnej w szkole. Czy należy młodych ludzi uczyć w tym kierunku, skąd czerpią, a skąd powinni czerpać informacje, co wiedzą o tej sferze życia człowieka - media celują w prześmiewczych interpretacjach poszczególnych, bardziej lub mniej kontrowersyjnych wniosków z badań, nie wgłębiając się w szczegóły.

Jeśli jesteście ciekawi, skąd młodzież pozyskuje informacje o seksualności człowieka, co o tym wiedzą rodzice i jak to się przekłada na podstawową wiedzę młodych ludzi, to zapoznajcie się z tym artykułem. Powstał na podstawie opublikowanych w lipcu tego roku wyników badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Realizacja badania

Na badanie złożył się komponent jakościowy i ilościowy. W ramach badania jakościowego przeprowadzono 32 indywidualne wywiady pogłębione z dziećmi w wieku szkolnym (uczniowie szóstej klasy szkoły podstawowej, trzeciej klasy gimnazjum, drugiej klasy szkoły ponadgimnazjalnej) oraz kolejne 32 wywiady z ich rodzicami. Badanie zrealizowano w województwie małopolskim i lubuskim oraz w dwóch typach miejscowości: do 10 tysięcy mieszkańców i powyżej 100 tysięcy mieszkańców.

Przeprowadzono także 30 debat, w których brali udział rodzice, nauczyciele wychowania do życia w rodzinie i biologii, specjaliści ze szkół, dyrektorzy szkół, decydenci i edukatorzy z organizacji pozarządowych. Wzięło w nich udział ponad 300 osób, określających swoje poglądy jako tradycyjne lub liberalne. Zadaniem każdej z grup było przedyskutowanie, czy i jakie zagadnienia powinny znaleźć się na zajęciach szkolnych poświęconych tematyce seksualności.

Dane ilościowe były gromadzone za pomocą techniki CASI (Computer Assisted Self Interview), a więc ankiety wypełnianej przez respondenta na komputerze pod nadzorem ankietera. Badanie przeprowadzono na dwóch ogólnopolskich próbach: reprezentatywnej próbie młodych dorosłych (osoby urodzone pomiędzy 1 listopada 1995 roku a 31 października 1996 roku) oraz próbie rodziców dzieci w wieku 6-17 lat (osoby urodzone w latach 1997- 2008).

Wykorzystano operat losowania PESEL. Liczebność pierwszej próby wynosiła 2400 osób (poziom realizacji - 1246 osób), a drugiej 4800 osób (poziom realizacji - 2526 osób).

Badanie „młodych dorosłych” odbyło się w dniach od 23 lutego do 13 marca 2015 roku, a rodziców przebadano w okresie od 23 stycznia do 10 marca 2015 roku. Realizacji podjęły się dwie firmy badawcze GFK Polonia i CBOS. Należy to brać pod uwagę, czytając poniższe zastawienie dla rodziców i uczniów.

Skąd młodzi ludzie czerpią informacje o seksualności człowieka

Zapytano uczniów skąd czerpią informacje o seksualności człowieka i poproszono o wybranie trzech źródeł, z których dotychczas czerpali najwięcej informacji. Najwięcej osiemnastolatków wskazało zarówno w pierwszym jak i w drugim pytaniu na kolegów, koleżanki i przyjaciół (76% uważa ich za źródło informacji, a 56% pozyskiwało już z tego źródła informacje o seksualności człowieka). W następnej kolejności znalazł się nauczyciel wychowania do życia w rodzinie oraz rodzice. Warto zastanowić się skąd w takim razie grono rówieśnicze czerpie tę „ekspercką” wiedzę. Może to być zasługa treści pornograficznych. Chociaż w ogólnym zestawieniu znalazły się dosyć nisko, to istnieje silne zróżnicowanie ze względu na płeć. W „chłopięcej” hierarchii źródeł informacji filmy erotyczne i pornograficzne obejmują czwartą pozycję. Obecność pornografii i jej duży wpływ na wyobrażenia młodych osób była podkreślana podczas debat.

Rodzice natomiast byli pytani o źródło wiedzy swoich dzieci na temat seksualności i wybranie trzech źródeł, z których dotychczas dziecko czerpało najwięcej informacji na temat seksualności człowieka. Uważają oni, że to rodzina jest najważniejszym ze źródeł informacji (78% wskazuje ją jako źródło informacji skąd dziecko może pozyskać informacje o seksualności człowieka, a 75% twierdzi, że dziecko już czerpało wiedzę z tego źródła). Natomiast odpowiedź "koledzy, koleżanki, przyjaciele" wybrało analogicznie 35% i 27% rodziców.

Źródła informacji o seksualności człowieka wedlug uczniów i rodziców Źródło z których czerpano najwięcej informacji o seksualności człowieka

Rodzice nie doceniają rówieśników jako źródła wiedzy swoich dzieci o seksualności człowieka (56% nastolatków czerpało stąd najwięcej informacji, a dostrzegło znaczenie tej grupy tylko 27% rodziców) oraz lekceważą Internet. Przeceniają za to swoje własne znaczenie. Obie grupy są natomiast dosyć zgodne co do roli nauczycieli wychowania do życia w rodzinie (WDŻ) - 38% nastolatków wymienia ich jako źródło z którego czerpali informacje i 37% rodziców potwierdza ten fakt.

Sprawdzian wiedzy

Podczas badań sprawdzono znajomość wybranych zagadnień związanych ze zdrowiem seksualnym i reprodukcyjnym wśród młodych ludzi. Ta część ankiety ograniczała się jedynie do kilku pytań. Skoncentrowano się na trzech zagadnieniach: (1) budowa i funkcjonowanie kobiecego i męskiego układu rozrodczego, (2) infekcje przenoszone drogą płciową, (3) płodność i sposoby zapobiegania ciąży.

W pierwszym pytaniu przedstawiono uczniom szereg stwierdzeń, które mogli określić jako prawdziwe lub fałszywe. Alarmujący jest odsetek osób, które np. uważają że stosowanie prezerwatyw wyklucza zakażenie chorobami przenoszonymi drogą płciową (54% kobiet i 50% mężczyzn), seks oralny nie prowadzi do zakażenia się chorobami przenoszonymi drogą płciową (30% kobiet i 23% mężczyzn) oraz stosunek przerywany zapobiega ciąży (31% kobiet i 39% mężczyzn). Są to stwierdzenia błędne.

Oceń prawdziwość stwierdzeń

Do poszczególnych środków zapobiegania ciąży badani mieli dopasować główną zasadę ich działania. Jedyną metodą znaną zdecydowanej większości badanych jest prezerwatywa. 85% kobiet i 87% mężczyzn znało zasadę jej działania, nie można tego jednak powiedzieć o wkładce wewnątrzmacicznej i tabletkach hormonalnych.

Główna zasada działania wymienionych w tabeli środków zapobiegania ciąży

W kolejnym pytaniu chodziło o przyporządkowanie do określonej funkcji narządu, który ją pełni. Prawidłowo przyporządkowało wszystkie narządy do podanych funkcji zaledwie 14% kobiet i 9% mężczyzn.

Określ, który narząd pełni daną funkcję

Co ciekawe, na prawdopodobieństwo udzielenia prawidłowej odpowiedzi najsilniej oddziaływał typ szkoły ponadgimnazjalnej, do której uczęszczał uczeń i wykształcenie jego matki. Poprawnych odpowiedzi udzielali najczęściej uczniowie liceów ogólnokształcących, następnie techników i zasadniczych szkół zawodowych.

Pozostaje ubolewać, że podobnych pytań nie zadano rodzicom nastolatków, szczególnie że aż 43% z nich twierdzi, że zawsze potrafi odpowiedzieć dziecku na pytanie związane ze sferą seksualną.

Podobne artykuły


94
komentarze: 44 | wyświetlenia: 14889
35
komentarze: 35 | wyświetlenia: 2197
34
komentarze: 94 | wyświetlenia: 3381
31
komentarze: 29 | wyświetlenia: 5842
30
komentarze: 26 | wyświetlenia: 2273
28
komentarze: 9 | wyświetlenia: 2516
29
komentarze: 18 | wyświetlenia: 3753
27
komentarze: 43 | wyświetlenia: 1787
26
komentarze: 11 | wyświetlenia: 2174
24
komentarze: 7 | wyświetlenia: 4881
24
komentarze: 17 | wyświetlenia: 2719
23
komentarze: 9 | wyświetlenia: 1540
23
komentarze: 75 | wyświetlenia: 2215
24
komentarze: 55 | wyświetlenia: 7440
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





Kiedyś nikt nikomu do łóżka nie zaglądał i głupot mu sugestiami własnymi nie podpowiadał ... dzisiaj znawcami seksu stał się element prostytuujący się ... I ten idiotyzm przeraża, jak dziecko zaczyna uczyć rodziców , jak się robi dzieci... Lekcja biologii jest wystarczająca nt anatomii naszego ciała - a lobby "homo - niepewnych" niech nikomu oprócz siebie do majtek nie zagląda ...

@Remter: Kiedy ja chodziłam do szkoły, też nikt tego nie uczył, nawet na biologii pomijali temat. W efekcie ta wiedza nie jest zbyt wielka. Pytanie tylko czego uczyć, czego nie plus w jakim wieku i przede wszystkim jak. Według mnie to "jak uczyć" jest najważniejsze.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska