JustPaste.it

Leasing w Polsce przybiera na sile

Zwiększa się zainteresowanie leasingiem w Polsce – kusi przede wszystkim niewielkie zaangażowanie własnego kapitału, optymalizacja podatkowa i możliwość rozliczenia podatku VAT.

Zwiększa się zainteresowanie leasingiem w Polsce – kusi przede wszystkim niewielkie zaangażowanie własnego kapitału, optymalizacja podatkowa i możliwość rozliczenia podatku VAT.

 

Leasing daje duże szanse na rozwój – dzięki swojej formule nie obciąża płynności finansowej firmy. Szczególnie korzystają na nim firmy transportowe, chociaż doceni go każdy, kto musi wykorzystywać jakiekolwiek pojazdy w swoim przedsiębiorstwie.

dealership-stickers_62147509955_small.jpg

Leasing w liczbach
Jak podają najnowsze badania Polskiego Związku Leasingu, zainteresowanie leasingiem wzrosło o 3%, na łączną sumę 10,5 mln zł. W głównej mierze dotyczą pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych do 3,5 t (31,1%) oraz maszyn i urządzeń, w tym IT (32,4%), zaś w najmniejszej – nieruchomości (1,8%). Trzeba pamiętać także o finansowaniu transportu ciężkiego, które w badaniach wyceniono na aż 27%.

Dofinansowania z UE
Dzięki ostatnim ustaleniom Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju precyzyjnie można się dowiedzieć, na jakich zasadach można otrzymać refundację na leasing w firmie. Korzystając z dotacji z UE, można otrzymać pełną kwotę jednorazowo, a nie – jak do tej pory – otrzymywać ją przez kilka lat. Przy pisaniu wniosku trzeba wskazać firmę leasingowa – a więc stronę, która upoważniona jest do zakupu podlegającego refundacji. „Klienci bardzo często dostrzegają tę możliwość i chętnie z niej korzystają”, dodają eksperci z Support4Finance.

Ryzyko i zagrożenia
„Pomimo niewątpliwej jakości usług leasingowych, trzeba być ostrożnym”, kontynuują specjaliści z Support4Finance. „Ryzyko leasingu, chociaż istnieje, łatwo może być zminimalizowane”. Co trzeba wziąć pod uwagę? Ważne jest, aby starannie dobrać leasingodawcę – na rynku istnieje duża konkurencja, co sprawia, że łatwo możemy porównać ze sobą firmy i wybrać tą, która nam najbardziej odpowiada. Sposób ustalania opłat leasingowych powinien być jasno określony; często leasingodawcy zastrzegają sobie podniesienie opłat w przypadku podniesienia WIBOR, ale zupełnie ignorują zapis obniżenia ich, jeśli WIBOR się zmniejszy. Trzeba także uważać na walutę, w której dokonujemy płatności, a także ukryte koszty, np. ustalenie limitu kilometrów, kary za przekroczenie limitu, dodatkowe opłaty, jeśli kierowcą będzie więcej niż jeden pracownik itd. Uregulowana powinna być także kwestia wcześniejszego zakończenia i rozliczenia umowy leasingu, jak również sama obsługa posprzedażowa – nasz kontakt z leasingodawcą nie kończy się wraz z podpisaniem umowy. „Najważniejsze to znać zapisy naszej umowy – i tutaj nie chodzi o to, że wszystkie punkty spełniają nasze oczekiwania, bo w negocjacjach czasem trzeba dojść do kompromisu”, tłumaczy ekspert z Support4Finance”, „Najważniejsze to nie dać się zaskoczyć i wiedzieć, co kolejne punkty oznaczają”.