JustPaste.it

Strategiczne Gry Biznesowe w polskiej przedsiębiorczości. Historia SGB

Czy to rewolucja czy ewolucja na arenie europejskiego i światowego biznesu?Czy idziemy w dobrym kierunku? Jakie umiejętności udoskonalają i procesy zarządzania pomagają usprawnić?

Czy to rewolucja czy ewolucja na arenie europejskiego i światowego biznesu?Czy idziemy w dobrym kierunku? Jakie umiejętności udoskonalają i procesy zarządzania pomagają usprawnić?

 

674510ecff2acb65cff707b40a3e9bff.jpg

Rozpoczynając cykl artykułów poświęconych tematyce Strategicznych Gier Biznesowych oraz ich roli w polskiej przedsiębiorczości, zapraszamy do zapoznania się z kilkoma hasłami z historii Strategicznych Gier Biznesowych oraz ich zastosowania poczynając od lat 50-tych.

Czy była to rewolucja czy tez ewolucja na arenie europejskiego i światowego biznesu? Czy idziemy w dobrym kierunku? Co dają Strategiczne gry biznesowe? Jakie umiejętności udoskonalają oraz jakie procesy zarządzania pomagają usprawnić?

 Jak wykorzystać Strategiczne Gry Biznesowe w firmie, by zwiększyć obrót, a co za tym idzie zyski? Na te i więcej pytań znajdziecie odpowiedzi w tym i kolejnych tekstach przybliżających ten niewątpliwie ciekawy trend na Polskim rynku.

Pod hasłem Strategicznych Gier Biznesowych kryją się gry i symulacje mające za zadanie przybliżyć metody zarządzania przedsiębiorstwem, doskonalenia umiejętności komunikacji, zarządzania stanowiskiem oraz czasem pracy a także wspierać działania związane ze wzrostem efektywności pracy.

W przypadku uczniów i studentów Strategiczne Gry Biznesowe pozwalają 'przećwiczyć' poruszanie się w środowisku biznesowym i podejmowanie decyzji.

Cofnijmy się jednak do lat 50-tych by dokładniej zrozumieć to pojęcie oraz poznać zjawisko gier kierowniczych oraz symulacji biznesowych. Pierwsza na świecie kompleksowa gra kierownicza opracowana została na zlecenie AMA (American Management Association) w 1956 roku w Nowym Jorku. Nosiła ona tytuł „Symulacja Biznesowa Czynnego Kierownictwa”. Była to w najprostszym ujęciu symulacja decyzji managerskich. Możemy zatem stwierdzić, że jeśli chodzi o tematykę, nie odeszliśmy daleko od pierwotnych założeń gier.

Od tamtej pory jednak na międzynarodowej arenie biznesowej gry kierownicze w tej czy innej formie wkraczały coraz częściej do przedsiębiorstw i uczelni jako metoda szkoleniowa.

Co ciekawe do 1965 roku odsetek stosowania gier w biznesie sięgał kilkunastu (około 12%) procent, podczas gdy zastosowanie dydaktyczno-akademickie utrzymywało się na poziomie 42%.

Początkowo gry były obsługiwane przez komputery typu mainflow natomiast w latach 80. obsługę przejęły już coraz popularniejsze mikrokomputery.

Pojęcie gier kierowniczych zaczęło w Polsce pojawiło się na przełomie lat 70-80. za sprawą gry SYGT autorstwa dr Jagody oraz dr. Wudarzewskiego, która na przestrzeni lat była sukcesywnie modyfikowana w celu dostosowania jej do warunków panujących na rynku. Traktująca ona o głównych elementach wolnorynkowych, opracowaniu i przyjmowaniu strategii zarządzania przedsiębiorstwem czy też mechanizmów uproszczonej produkcji.

Początkowo w przypadku gier kierowniczych w kwestii materiałów pomocniczych ograniczano się do przygotowywania notatek lub korzystano z komputerów, które w latach 80. i 90. święciły okres swojej świetności wchodząc do polskich firm.

W dzisiejszych czasach gdy biznes zdominowany został przez komputery, a praca bez nich nie jest w zasadzie możliwa, coraz więcej firm decyduje się na powrót do korzeni, czyli przeprowadzanie gier biznesowych bez lub przy minimalnym zastosowaniu komputerów. Coraz częściej pojawiają się plansze, klocki, tablice, etc.

Rośnie nacisk na szkolenia oparte na grach biznesowych mające rozwijać komunikację w zespole, teamwork, czyli pracę zespołową oraz metodykę zarządzania projektami opartą choćby na SCRUM.

Historia tematyki gier oraz symulacji biznesowych zainspirowała do pochylenia się nad tematem wiele firm szkoleniowych, które opracowały własne, autorskie rozwiązania.

W kolejnych artykułach rozwijać będziemy poszczególne tematy z zakresu Strategicznych Gier Biznesowych oraz ich wpływu na biznes w Polsce, Europie oraz na świecie. Opowiemy także jakie gry są najodpowiedniejsze dla jakiego sektora biznesowego oraz jak z nich korzystać by przyniosły jak najlepszy efekt.

Chętnych by dowiedzieć się więcej zapraszamy tutaj.

Tekst: Magdalena Kobiałko w oparciu o rozmowy z Cezarym Rutką i Janem Wasilewskim