Login lub e-mail Hasło   

Kluby Dobrej Edukacji

Mój wykład na temat III części "Dziadów" Od momentu, kiedy zaświtała mi idea założenia Klubów Dobrej Edukacji, powstało już kilkanaście w całej Polsce. Otr...
Wyświetlenia: 1.148 Zamieszczono 07/12/2015

Fot. nr 1 - Dziady – dramat o złu i złem napiętnowany - Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka Filia w Żywcu

Mój wykład na temat III części "Dziadów"

Od momentu, kiedy zaświtała mi idea założenia Klubów Dobrej Edukacji, powstało już kilkanaście w całej Polsce. Otrzymuję maile o tym, w jaki sposób działają, jakie bariery logistyczne i organizacyjne trzeba było po drodze pokonać.

Przypomnę. Kluby Dobrej Edukacji powstają i powstawać będą (mam nadzieję) jako model oświaty alternatywnej; alternatywnej w szerokim tego słowa znaczeniu - inne miejsce, bardziej przyjazne, bez nieśmiertelnych szkolnych ławek; inny klimat spotkań - nastawiony na odbiorcę; nauczyciel szanujący podmiotowość ucznia, a może bardziej partnera w fascynującej przygodzie poznawania świata. To, co w szczególny sposób chciałbym podkreślić, to fakt, iż nie istnieje w tym modelu podział na przedmioty. Wiedza jest jedna, wszystko jest ze sobą połączone w zjednoczonym polu rzeczywistości, dlatego - jako twórca tych Klubów - zwracam baczną uwagę na holistyczność przekazu. Młody człowiek powinien uświadomić sobie po każdym spotkaniu, że fizyka kwantowa, chemia, biologia, matematyka, filozofia, teologia, szeroko pojęta humanistyka - wszystkie te dziedziny wiedzy to wyłącznie różne sposoby narracji.

W Żywcu Klub Dobrej Edukacji funkcjonuje w ramach projektu Pracownia Książki i Inspiracji, realizowanego w Bibliotece Pedagogicznej. Na kolejne spotkania licznie przychodzą moi uczniowie ze szkoły, w której płacą mi ZUS. I spostrzegam, jak diametralnie odmienna jest recepcja wiedzy. W szkole publicznej się nudzą, marudzą, stawiają opór w zasadzie nie do pokonania. Tutaj słuchają z zainteresowaniem i biorą aktywny (bywa że nieraz nadaktywny) udział w dyskusji. Te same młode osoby! Fascynująca sprawa: na czym polega ów cud przemiany?  

W każdym środowisku, nawet w małych miastach takich jak Żywiec, znajdą się osoby, które w taki sposób traktują wiedzę, i wcale nie muszą być nauczycielami w sensie zawodowym.

Kiedy zaczynaliśmy w moim mieście, powiedziałem moim współpracownikom, że nie nakładamy sobie żadnego wędzidła w zakresie tematów poruszanych w Pracowni. Każdy prelegent winien jednak spełnić trzy warunki - niezależnie od tego czy mówimy o diecie, czy o fizyce kwantowej:

 * holistyczność ujęcia problemu;

 * graniczność (do jakiego punktu możemy dotrzeć w eksploracji zagadnienia zarówno mentalnie, jak i technologicznie);

 * świadomość (czyli w jaki sposób dane ujęcie zagadnienia zmienia naszą percepcję świata i samego siebie).

Przy spełnieniu owych warunków każdy temat, każdy problem może być fascynujący; może wzbudzić twórczy ferment i ożywić wyobraźnię. Pracownia Książki i Inspiracji brała dotychczas na warsztat, między innymi, następujące zagadnienia:

1. Graniczność w nauce i graniczność nauki;

2. Czarne słońce melancholii w twórczości Magdaleny Tulli;

3. Ruch hippiesowski w okresie PRL-u;

4. Fryderyka Nietzschego interpretacja chrześcijaństwa;

5. Posty nakazane zachowywać - dieta w ujęciu fizyki kwantowej;

6. Tajemnice liczb pierwszych;

7. "Dziady" A. Mickiewicza - dramat o złu i złem napiętnowany.

Prymarnym sensem aktywności ludzi związanych z Pracownią jest docieranie do najdalszych kresów danej dziedziny wiedzy. Mottem Pracowni są słowa Wittgensteina - granice mojego języka są granicami mojego świata.

Pracownia Książki i Inspiracji oraz powiązany z nią Klub Dobrej Edukacji proponuje nową jakość w przyswajaniu wiedzy

Podobne artykuły


17
komentarze: 50 | wyświetlenia: 1717
17
komentarze: 71 | wyświetlenia: 1828
16
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1127
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1053
14
komentarze: 15 | wyświetlenia: 974
13
komentarze: 16 | wyświetlenia: 973
12
komentarze: 53 | wyświetlenia: 692
12
komentarze: 0 | wyświetlenia: 1039
12
komentarze: 8 | wyświetlenia: 889
11
komentarze: 70 | wyświetlenia: 587
11
komentarze: 37 | wyświetlenia: 423
11
komentarze: 9 | wyświetlenia: 602
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





Po prostu niewiarygodne. Janie jesteś pomysłodawcą tych klubów?

@greenway: Może są jakieś inne, o których nie wiem. Ten, który funkcjonuje w Żywcu - tak - jestem pomysłodawcą.

  gluptak,  07/12/2015

Witaj Janie!

Co to jest "dobra edukacja"? Czy nauczanie zgodnie z wytycznymi opcji politycznej? Czy może zgodnie z ogólnie przyjęta doktryna naukową? W jakiej relacji do edukacji jest w wiara … w to, co niewytłumaczalne?

Czy chodzi o to, by młode mózgi poić alkoholem dążenia do wiedzy, ponad wszystko?
Czym jest wiedza?
- dostosowaniem do społecznie oczekiwanych zachow

...  wyświetl więcej

@gluptak: Dla mnie dobra edukacja polega przede wszystkim na wydobywaniu na wierzch tego, co w młodym człowieku już jest.

  gluptak,  07/12/2015

@Jan Stasica: A co w młodym człowieku już jest?

1. Chęć bycia lepszym niż inni - co kreuje podział ludzi na tzw. lepszych i gorszych?
2. Chęć bycia uczciwym? (patrz punkt 1)
3. Chęć bycia sprawiedliwym? (patrz punkt 1)

No więc, każdy młody człowiek, zrealizuje swój cel, tylko dzieki temu, że ci gorsi są ziemią ludzkiego życia.

Artykuł rekomenduję za fakt, że w tym totalnym marazmie, jaki panuje w polskiej edukacji robisz krok do przodu by to zmienić, nie tylko krytykować.

Wspaniała idea, myślę że w dalekiej przyszłości takie szkoły będą normą ;D

Wspaniale... Oby inni podchwytywali ten pomysł i wdrażali w życie i edukację. Pozdrawiam :)

wszystko co może przyczynić się do szerzenia wiedzy, rozwoju intelektualnego i rozwoju zainteresowań wśród młodych ludzi godne jest pochwały! :-)

  nse,  08/12/2015

_8. Słownikowe, a potoczne znaczenie słów ...
_9. Metody i znaczenie wyprowadzania norm ...
10. Normy i limity, sposoby ich wyznaczania ...
11. Ekonomia, a życie ...
12. Wiara, a ekonomia życia ...

  awers,  08/12/2015

Serce nauczyciela wyrwało się z gorsetu (nie ucz drugiego, co tobie nie miłe)?

  nse,  10/12/2015

@awers: "Serce nauczyciela wyrwało się z gorsetu (nie ucz drugiego, co tobie nie miłe)?" ... pewnie chodzi Ci o ten punkt ??
"10. Normy i limity, sposoby ich wyznaczania ..."
Zawsze budzi kontrowersje, niestety jest nieunikniony w drodze do lepszego jutra i trzeba przez to przebrnąć pomimo trudności jakie sprawiają normy i limity :(
Z doświadczenia wiem że wyprowadzanie norm i ...  wyświetl więcej

  Dedukacje  (www),  08/12/2015

"Dobra Edukacja" zyskuje coraz więcej zwolenników, także w kształcie, o jakim wspomniano w tekście. Podobnymi wartościami kierują się szkoły demokratyczne, edukacja domowa (z wyboru), czy "hackschooling". Forma klubu to wartościowy dodatek do szkoły tradycyjnej, który może pomóc w rozwoju talentów dzieciaków, jeśli w szkole nie ma wystarczających możliwości... Dobrze, że tworzą się takie miejsca, a z reakcji uczniów widać, że nauka jednak nie jest dla nich nudna. Gratuluję i życzę sukcesów :)

@Dedukacje: Serdecznie dziękuję.

Trzymam kciuki obu rąk.

Witam! Gdzie odbywają się zajęcia Klubu Dobrej Edukacji?

@Jcob97: Na pewno Żywiec, z informacji, które posiadam, również Kraków, Wrocław, Płock i Toruń.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska