JustPaste.it

Toyota Prius – nowatorska myśl technologiczn

Toyota Prius IV generacji to największy przełom rozwoju napędów hybrydowych od 1997 rok. Ten najpopularniejszy samochód hybrydowy po raz kolejny wyznacza nowe trendy.

Toyota Prius IV generacji to największy przełom rozwoju napędów hybrydowych od 1997 rok. Ten najpopularniejszy samochód hybrydowy po raz kolejny wyznacza nowe trendy.

 

Toyota Prius IV generacji to największy przełom rozwoju napędów hybrydowych od 1997 rok. Ten najpopularniejszy samochód hybrydowy po raz kolejny wyznacza nowe standardy i trendy w branży motoryzacyjnej. Zastosowane technologii pozwalają na znaczne organicznie zużycia paliwa i emisji splin  przy jednoczesnym zapewnieniu jeszcze większej radości
z jazdy. 

Kolejny, milowy krok w rozwoju technologii hybrydowej Toyoty wynika z pierwotnych z koncepcji i założeń Toyot Prius. Od poczatku swojej obecności na rynku, czyli od 1997 roku marka ta za cel stawia sobie ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin. Debiutujacy we wrześniu, we Frankfurcie model wyznaczył jest tego najlepszym przykładem. Oznacza się on najwyższymi standardami efektywności, osiągów, oszczędności paliwa i niskiej emisji CO2. 

Nowatorka myśl technologiczna

 Kunsztowna praca wykonana przez konstruktorów podczas projektowania Pirusa skupiała się przede wszystkim na obniżeniu zapotrzebowania na energię, obniżeniu masy samochodu oraz poprawieniu aerodynamiki karoserii.  Końcowym efektem jest nowy Prius wyróżniający się kilkakrotnie lepszymi parametrami niż jego poprzednik.

 Wystarczy przytoczyć tylko niektóre dane. Nowy Prius zużywa tylko 3/paliwa na 100 km – to wynik o 23% lepszy niż u jego poprzednika, a emisja spalin w nowym modelu została obniżona o 21% i osiągnęła wynik 70g/km – co pozwala zakwalifikować ją poniżej europejskiej normy zaplanowane na 2012 roku (wynosi ona 95 g/km).

Napęd hybrydowy

Nowy Prius to przede wszystkim jednak nowy napęd hybrydowy. Samochód napędzany jest układem hybrydowym najnowszej generacji. Zużywa on nie tylko mniej paliwa (szczególnie w cyklu pozamiejskim), ale i pracuje ciszej i płynniej, a dodatkowo gwarantuje dużą radość z jazdy.

Do zalet innowacyjnego napędu hybrydowego należy także dodać to, że jest lżejszy, wydajniejszy i dynamiczniejszy niż u Priusa III generacji.

W Priusie IV generacji został zastosowany napęd pracujący w oszczędnym cyklu Atkinsona. Przebudowany silnik nowego Priusa  to światowy lider jeżeli chodzi 

o sprawność cieplną; silnik wykazuje powyżej 40% wydajności cielnej co jest dotychczas najlepszym wynikiem na świecie dla silnika benzenowego.

Pozostałe elementy układu hybrydowego także zostały gruntownie przeprojektowane. Moduł złożony z przekładni planetarnej i silników elektrycznych jest o 12% mniejszy i o 5% lżejszy. Nowa konstrukcja pozwoliła ograniczyć straty energii o 20%. O taką samą wartość obniżono straty energii w jednostce sterującej PCU, która jest teraz aż o 33% mniejsza i o 11% lżejsza.

Zastosowane baterie niklowo-wodorkowe ograniczyły objętość o 10%, dzięki czemu można było je pod tylną kanapą i uwolnić miejsce w bagażniku. Jednocześnie dzięki wyższej gęstości energii umożliwiają one efektywniejsze wspomaganie jednostki benzynowej pracą silnika elektrycznego. Do poprawy spalania przyczynił się także system recyrkulacji spalin, który jest mniejszy o 20% i wydajniejszy o 24% od poprzednika.

Inteligentna technika

Na wydajne gospodarowanie energią nowego Priusa wpływają również zastosowane inteligentne technologie, które dodatkowo podnoszą komfort jazdy. Jedną z technika zmniejszanych zużycie energii jest inteligentny system klimatyzacji, który kieruje strumień powietrza tylko na zajęte fotele.

Optymalizacja aerodynamiki

Konstruktorzy nowego Priusa zadbali również optymalizacje aerodynamiki karoserii. Samochód jest teraz niższy, o wiele niżej niż z Pirusie III została też umieszczona maska silnika.

Nowa opływowa sylwetka został połączona ze sprawdzonym ikonicznym kształtem klina, zastosowanym już czy II i III generacji auta. Jednak, aby dodać mu charakteru wyostrzono m.in. krawędzie. Nowy wygląd zyskało także podwozie, które zostało dopracowane i udoskonalone przez zespół Toyoty. Dzięki tym zmiana udało się obniżyć współczynnik oporu powietrza z 0,25Cx do 0,24 Cx.

Toyota Prius IV generacji jest nowym punktem odniesienia w branży motoryzacyjnej. Zastosowane rozwiązania i wprowadzone  innowacyjne technologie  zadziwiają i zachwycają świat i już są źródłem inspiracji dla rynku samochodów z alternatywnymi napędami. 

copywriter by DagmaraSagan