Login lub e-mail Hasło   

Spotkanie z wróżką

Wiele lat temu przechodząc przez mały park w centrum miasta, z daleka zauważyłem grupę Cyganek zaczepiających przechodniów. Pewnie będą chciały mi powróżyć — pomyślałem.
Wyświetlenia: 1.776 Zamieszczono 28/01/2016

Nie mam nic przeciwko Cygankom, ale przeciwko wróżeniu, jako chrześcijanin, owszem. Zbliżając się do nich, intensywnie zastanawiałem się, jak odmówić. Przez skórę czułem, że nie będzie łatwo.

— Pane, powróżyć? — zapytała ubrana bajecznie kolorowo kobieta.

— Nie, dziękuję.

— Ale powróżyć? — nalegała.

— Nie, spieszę się.

— Ale to chwila. Nie pożałuje pan.

I nagle mnie oświeciło…

— Zgoda, ale pod jednym warunkiem — odpowiedziałem.

— Jakim? — zapytała zaskoczona Cyganka.

— Że najpierw ja pani powróżę.

— Jak to pan? — tu zaskoczenie przeszło w zdumienie. — A z czego chce mi pan powróżyć? Z ręki? Z kart?

— Nie z kart i nie z ręki, ale z Pisma Świętego.

Tu zdumienie na twarzy wróżbitki ustąpiło autentycznemu strachowi. Może już jej to ktoś kiedyś powiedział, a może jedynie podejrzewała, czego się może spodziewać. Powiedziałem jej, że w Piśmie Świętym wróżenie zrównane jest z czarami i ci, którzy to czynią „Królestwa Bożego nie odziedziczą”[1], a wręcz przeciwnie — ich udziałem stanie się „jezioro płonące ogniem i siarką. To jest druga śmierć”…[2]

Po tej „wróżbie” zapytałem, czy nadal chce mi powróżyć. Nie chciała. Bez słowa oddaliła się z parku z towarzyszkami.

Do dziś się zastanawiam, czy nie posunąłem się za daleko, czy nie byłem zbyt ostry, czy można było wyrazić to łagodniej…

Z drugiej strony w pewnych sytuacjach i do pewnych ludzi łagodny język nie dociera. Wiedzieli o tym nawet Jan Chrzciciel czy sam Pan Jezus. Pierwszy tak się kiedyś zwrócił do śledzących jego działalność faryzeuszy: „Plemię żmijowe, kto was ostrzegł przed przyszłym gniewem? (…) A już siekiera do korzenia drzew przyłożona; wszelkie drzewo, które nie wydaje owocu dobrego, zostanie wycięte i w ogień wrzucone”[3]. Podobnie do wrogich sobie liderów narodu wypowiedział się kiedyś Jezus per głupi, ślepi, obłudnicy i węże: „Jakże będziecie mogli ujść przed sądem ognia piekielnego?”[4]. A narodowi przywiązanemu do swojej wspaniałej świątyni brutalnie zapowiedział, że nie zostanie z niej „kamień na kamieniu, który by nie został rozwalony”[5].

Pamiętam natomiast, że w czasie bezpośrednio poprzedzającym to spotkanie z Cyganką w jednym z łódzkich akademików zetknąłem się ze studentką w ciężkiej depresji. Nie chciała z nikim rozmawiać. Nic ją nie obchodziło. No, może z wyjątkiem dokończenia pracy magisterskiej, po której właściwie szykowała się już na… śmierć. Nie, nie miała raka ani innej terminalnej choroby. Była przekonana, że wkrótce umrze, bo tak jej zapowiedziała wróżka — medium podczas seansu spirytystycznego. Wcześniej była normalną młodą kobietą z określonymi planami i ochotą do życia, aż ktoś „dla zabawy” zaprosił ją na seans wywoływania duchów i wróżenia. Z ciekawości poszła. Ku jej przerażeniu coś się w trakcie zaczęło dziać. Medium powiedziało na głos kilka faktów z jej przeszłości, o których tylko ona wiedziała, a następnie zapowiedziało, że zaraz po studiach umrze. I to wystarczyło, żeby dziewczynie odebrać chęć do życia. Bo magia i wróżby to nie zabawa, choć się może taką zdawać zwolennikom halloweenów i andrzejek. Kto mądry, trzyma się od tego z daleka.

Andrzej Siciński

 

[1] Ga 5,22. [2] Ap 21,8. [3] Mt 3,7.10. [4] Mt 23,33. [5] Mt 24,2.

 

[Artykuł został opublikowany w miesięczniku „Znaki Czasu” 11/2015].

 

Podobne artykuły


46
komentarze: 25 | wyświetlenia: 19141
40
komentarze: 39 | wyświetlenia: 17543
38
komentarze: 10 | wyświetlenia: 3139
10
komentarze: 28 | wyświetlenia: 361
32
komentarze: 11 | wyświetlenia: 9462
32
komentarze: 13 | wyświetlenia: 6033
30
komentarze: 30 | wyświetlenia: 2480
29
komentarze: 14 | wyświetlenia: 2630
28
komentarze: 23 | wyświetlenia: 4823
28
komentarze: 12 | wyświetlenia: 3606
27
komentarze: 28 | wyświetlenia: 2540
30
komentarze: 31 | wyświetlenia: 67193
27
komentarze: 17 | wyświetlenia: 21591
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





  Trebor,  28/01/2016

Najbardziej byłem zdumiony, kiedy jeden z wykładowców na studiach zapytał cała naszą grupę kto był chociaż raz u wróżki/wróżbity. Zdziwiło mnie, że na ok. 40 osób tylko 5 osób nie podniosło ręki do góry.
Na pytanie ilu z nas chodzi co najmniej raz w miesiącu do wróżki/wróżbity - rękę podniosło AŻ 15 OSÓB!

Zastanawiam się co takimi ludźmi kieruje? Co jest motywacją?
Osobiście

...  wyświetl więcej

  liwa,  28/01/2016

@Trebor: chętnie Ci powróże.. :) serio..

@liwa: dajesz!
chcesz fusy czy dłoń? :-D

@Trebor: Mój wykładowca zapytał (w czasach komuny), kto jest wierzący. Tylko jedna osoba nie była. - To wyciągnijcie karteczki - powiedział. - Będzie kartkówka z dziesięciu przykazań. Tylko jedna osoba napisała wszystkie. Większość tylko połowę i to nie po kolei.

  liwa,  28/01/2016

@Trebor:nic z tych rzeczy, wróżę z kart.. ha.. :) ostatecznie, proszę o dłoń..

  liwa,  28/01/2016

@Andrzej Siciński: :) miarą i dowodem wiary w Boga, nie jest znajomość przykazań..

@liwa: A czego dowodem jest ich nieznajomość?

  Trebor,  28/01/2016

@Andrzej Siciński: słuszne pytanie :-)
Tym bardziej, że to Bóg dał człowiekowi te przykazania jako "Arkę PRZYMIEŻA" :-)
O ile dobrze pamiętam :-P

@Orchida: musisz dać karty - tak jak ja :-D

  nse,  28/01/2016

@Andrzej Siciński:Jeśli Miłość do Boga i Miłość Bliźniego zostaną wypełnione to pozostałe same się dopełnią wraz z prawem podrzędnym :)

  liwa,  28/01/2016

@Orchida: nie ma sprawy, wysyłaj wiadomość mailem.. :)

@Mariusz Kajstura: zawsze chodzi o to by być dobrymi uczciwym człowiekiem :-)

  liwa,  28/01/2016

@Andrzej Siciński: dowodem? na to, że nie są znane i tyle.. co to ma wspólnego z wiarą.. można wierzyć w Boga nie znajac przykazań..

  nse,  28/01/2016

@Trebor: ..., tak i to jedyny opłacalny wysiłek w naszym życiu ;)

  liwa,  28/01/2016

@Orchida: pewnie.. pisz.. :) moją pamięć uzupełniają kartka i długopis..

  Trebor,  28/01/2016

@Orchida: bo karty w podstawówce kupowałem, więc przez te lata miały prawo się postarzeć :-D

@Orchida: ok. 100 - taki mędrzec ze mnie :-D

@Orchida: ale nie wyglądam prawda? :-D

@Orchida: to oryginał nie kamuflaż :-D

@Orchida: wróćmy do wróżbiarstwa :-))))

  seta1212,  28/01/2016

@Trebor: o Boże, litości Trebor, "arka Przymieża" ??? Sorry, ale to się jakoś nazywa - ta ułomność. Bo poza tym jesteś hero!!

  liwa,  28/01/2016

@Trebor: eeee dziewuchy.. nie rajcują mnie.. poproszę o męskie karty.. :)
ja wróżę z innych kart..

  Trebor,  28/01/2016

@liwa: jestem facetem więc wybacz - z panami nie posiadam :-D

A ja myślałem, że napisałem poważny tekst - wróżby, czary, śmierć, te rzeczy - a tu widzę prawie same śmichy-chichy... ;-)

@Andrzej Siciński: a co będziemy sobie żałować ;-)
Chociaż jestem przekonany, że powagi tematu nikt nie neguje ;-)

@_serpico_: Przecież to nie ja szafuję słowem, którego Panu tak "za dużo", tylko Pan je, nie wiedzieć czemu, ciągle powtarza, komplikując niepotrzebnie prostą historię. Co do "wróżb" z Księgi Apokalipsy i różnicy między proroctwami tej księgi, a wróżbami wróżbitów czy mediów spirytystycznych - no cóż, kto chce dostrzeże różnicę. Nikomu nic nie narzucam. Co do "spłycenia" artykułu - trudno było nap ...  wyświetl więcej

  nse,  28/01/2016

@Andrzej Siciński: ... rozumie że tekst jest dla @_serpico_: ... ??
Ma Pan racje przestrzeń Wiary, Magi to nie plac zabaw.

@Mariusz Kajstura: Dla Serpico, tylko tak mi się umieścił tu, a nie w odpowiedzi dla Serpico.

  nse,  28/01/2016

@Andrzej Siciński: Rozumie, a jeśli mogę wtrącić słówko; to cały czas staram się mieć na uwadze fakt że wiele praw z Biblii było nadinterpretowanych w celach uzasadnienia bezprawia Pasterzy którzy nie unieśli ciężaru odpowiedzialności za swe stado i sami zeszli z Bożej drogi, dając zły przykład.

  nse,  28/01/2016

@_serpico_: Jest problem z otwarciem drugiego linku :(

@_serpico_: Wiliam Miller nie był adwentystą dnia siódmego. Początek KADS to lata 60. XIX wieku, 20 lat po Millerze.

@_serpico_: Inny wariant tego co powiedzialem o tobie wczesniej.
Potrzeba dwoje do.....Tanga !

@_serpico_: Kazać mi tłumaczyć się z Millera, to jak kazać kalwiniście tłumaczyć się z Lutra. Niby jakieś duchowe pokrewieństwo jest, ale to nie to samo. Z drugiej strony zgodzę się z Panem, że dla osoby niewierzącej może nie być wyraźnej różnicy między proroctwami i ich interpretacją, a wróżbami. Już pisałem, to kwestia wiary.

@_serpico_: Ja coś każę? Nigdy w życiu. Po prostu nie jednemu psu Burek. A artykuł przez przywoływanie biblijnej oceny wróżbiarstwa itp. apeluje do tych, dla których Biblia jest autorytetem, by trzymali się od tych praktyk z daleka. Dla pozostałych przestrogą powinna być historia tej dziewczyny. Ale jasne, że jeden przykład, jak jedna jaskółka, wiosny nie uczyni.

@Andrzej Siciński: Powiedziałem jej, że w Piśmie Świętym wróżenie zrównane jest z czarami i ci, którzy to czynią „Królestwa Bożego nie odziedziczą”[1], a wręcz przeciwnie — ich udziałem stanie się „jezioro płonące ogniem i siarką. To jest druga śmierć”
.......
To jaki jest wniosek Andrzeju, kto kogo oszukal ty cyganki, czy one ciebie.....?
Bo o pismie swietym wiemy ze........ ...  wyświetl więcej

  nse,  29/01/2016

@zakrawarski:" To jaki jest wniosek Andrzeju, kto kogo oszukal ty cyganki, czy one ciebie.....? "
... też jestem ciekawy wniosku Andrzeja ??

@Mariusz Kajstura: ... też jestem ciekawy wniosku Andrzeja
..........
A Andrzej milczy ! Wiara wymaga ciszy i powagi ?

@zakrawarski: Panowie, wiara nie tylko "wymaga ciszy i powagi", ale również nie wymaga dowodzenia. To, czy wróżbitów itp. spotka to, co im zapowiedziano w Piśmie Świętym, jest kwestia wiary. Z jego punktu widzenia, to oni oszukują a Słowo Boże jest prawdą. Te Cyganki też to chyba czuły, bo opuściły "pole bitwy", nie próbując się bronić. Ale Panowie mogą wierzyć, w co chcą :-)
A jakaś IV-wie ...  wyświetl więcej

@Andrzej Siciński: "A jakaś IV-wieczna synodalna "ratyfikacja" Biblii nic nie znaczy, bo po pierwsze nic wtedy do Biblii nie dopisano"
..........
Rzecz w tym, ze nie piszemy tu o biblii tylko : "Powiedziałem jej, że w Piśmie Świętym wróżenie"......
..........
I to "pismo" stalo sie "swiete" przez "glosowanie biskupow" w 390 i 393 r.
Podobnie jak: "Słowo Boże" zos ...  wyświetl więcej

@zakrawarski: Pismo Świete nie stało się święte przez głosowanie biskupów w IV wieku. NT sam sprawozdaje, że było ono traktowane jako święte przez pierwsze chrześcijańskie gminy już na etapie powstawania jego ksiąg.

@_serpico_: Każdy widzi to, co chce widzieć. Pan widzi w wierze w Boga strach, ja - zbawienie. Jest Pan jak jabłko, które oderwało się od jabłoni, i ma do niej pretensje, że je "straszy", iż takie oderwane, zdane na same siebie w końcu się pomarszczy, zepsuje i zgnije. To nie straszenie, tylko ostrzeżenie przed naturalnymi konsekwencjami oderwania się od Źródła Życia. Ostrzeżenia są wszędzie - w w ...  wyświetl więcej

@_serpico_: Dziękuję za obszerną refleksję. Łączy nas chociaż tyle, że ja też w młodości rozczytywałem się w fantastyce naukowej.

  awers,  29/01/2016

Andrzeju...uu; jest taki stary sposób katolicki wróżenia z ewangelii - rano otwierasz na losowo wybranej stronie i masz , na co wzrok padnie w pierwszej chwili. Kombinacji jest oczywiście więcej niż w talii kart. Ale wróżba gotowa i jakaż moralna! Cóż można przeciwstawić wróżbom starożytnych Indian? Chyba tylko grę w na automatach. Jeśli jesteś wyposzczonym krzyżowcem zrozumiem pretensję do Cyganki.

@awers: "Wyposzczony krzyżowiec" - :-D :-D :-D. Kupuję to. A propos takiego "wróżenia z ewangelii" - ktoś tak sobie właśnie na chybił trafił otwierał Biblię, by usłyszeć, co Bóg ma mu w danej chwili do powiedzenia. No i palec jego trafił na tekst o Judaszu, że "odszedł i powiesił się". Zaniepokoił się. Przecież chyba nie tego chce ode mnie dziś Bóg - pomyślał. Postanowił jeszcze raz "zapytać Boga" ...  wyświetl więcej

  nse,  29/01/2016

@Andrzej Siciński: Jaka jest różnica pomiędzy wróżeniem a prorokowaniem ??
Ps. Przypuszczam że znam odpowiedź, ale jestem ciekaw Pana odpowiedzi, może ją zweryfikuje, a może sobie zweryfikujemy nasze odpowiedzi ??

@Mariusz Kajstura: Z biblijnego punktu widzenia zasadnicza. Chodzi o źródło nadnaturalnej informacji. Może ona pochodzić albo od Boga (proroctwo), albo od szatana (wróżba lub fałszywe proroctwo) czy tzw. duchów zmarłych (wróżby), czyli też w istocie od szatana. Osobną kwestią pozostaje sprecyzowanie kryteriów oceny, kiedy mamy do czynienia z prawdziwym prorokiem, a kiedy z fałszywym. Sama Biblia p ...  wyświetl więcej

  nse,  29/01/2016

@Andrzej Siciński: Czyli głównie chodzi o natchnienie, a może intencji ?? ..., a jak pochodzenie tego natchnienia odróżnić ??
Odróżnienie zjawisk nadnaturalnych od oszustw ( iluzji ), dla osoby bez odpowiedniego przygotowania jest "wróżeniem" :(
Jaka jest definicja naturalności ??
Czy do wyjaśnienia sama Biblia wystarczy ??

@Mariusz Kajstura: Na razie proszę nie czekać na odpowiedź, bo brakuje mi mocy przerobowych. Może późnym wieczorem :-)

  nse,  29/01/2016

@Andrzej Siciński: ... spokojnie :)
Ps. Dziękuje za info opierające się na przypuszczeniu moich odczuć :)

  nse,  30/01/2016

@Andrzej Siciński: Są też całkowicie racjonalne przesłanki świadczące o szkodliwości wróżenia, bo o czym taka skłonność do sięgania po wróżby świadczy ?? ... czy nie oby o nieumiejętności podejmowania decyzji w oparciu o zgromadzone informacje, bo przecież "rzucić monetą" jest prościej niż się czegoś dowiedzieć i przemyśleć ?? ..., a potem winić siły wyższe za swoje niepowodzenia ??
Ps. komuś się nasza wymiana zadań nie spodobała :)

@Mariusz Kajstura: To pytania w istocie o wiarygodność proroctwa. Biblia podaje wiele wskazówek, dzięki którym możemy odróżnić prawdziwy dar proroctwa od fałszywego.
1. Czy poselstwo zgadza się z Biblią? „Do zakonu [prawa - dop. as] raczej i do świadectwa; ale jeśli nie chcą, niechże mówią według słowa tego, w którym niemasz żadnej zorzy” (Iz. 8,20 BG). Tekst ten głosi, że poselstwo każdego ...  wyświetl więcej

  nse,  01/02/2016

@Andrzej Siciński: Widzę że się Pan natrudził, by wydobyć reguły oceny Proroka z Biblii :)
"Każda osoba twierdząca, że jest prorokiem, powinna być poddana tym sprawdzianom. " ... po przykładach z Biblii co się stało z prorokami na ziemi, ciekawe która osoba o zdrowych zmysłach chciała by się stać prorokiem ??
Przeczytam sobie Pańskie opracowanie jeszcze parę razy, choć akurat reguła ...  wyświetl więcej

  Kitek,  31/01/2016

Jeśli chodzi o przykazania to na podstawie pierwszego wiadomo, że są inni bogowie równorzędni biblijnemu. W katolickim kanonie wiary brzmi ono: Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną. Mogą oni robić to, co Jahwe, a bogowie tacy jak Jahwe bali się innych bogów oraz czarownic, więc w Biblii Jahwe powiedział: Czarownicy nie zostawisz przy życiu. To tylko taka dygresja. Natomiast przede wszystkim pragnę zapytać, czy dyskutanci wierzą we wróżby.

  nse,  31/01/2016

@Kitek: Może by tak do kwestii wiary, podejść na zasadzie podobieństwa i różnice pomiędzy wiarą opartą na wygodzie, a wiarą opartą na prawdziwym doświadczeniu ??

  Kitek,  31/01/2016

@Mariusz Kajstura: Bardzo ciekawe podejście do wiary we wróżby. Nie umiem się do tego ustosunkować. Jedni wierzą i wróżby wpływają na ich postawę, a inni wróżby traktują wybiórczo i przyjmują tylko te dobre. Ale, wierzyć nie wierzyć powróżyć warto.

  nse,  31/01/2016

@Kitek: Skoro już zahaczyłeś o wiarę katolicką, to popatrz jak się żegnają ( w imię Ojca, Syna i Ducha świętego ) , a gdy się spojrzy na przepływ doświadczeń między pokoleniami, wtedy można dojść do wniosku że powinno być ( z Ojca na Syna w Duchu Świętym ) , Duchu prawdy kierowanym Miłością Rodzicielską , by potomstwo nie musiało przechodzić tego co złe wydarzyło się w przeszłości.
Gdy się ...  wyświetl więcej

  Kitek,  31/01/2016

@Mariusz Kajstura: Biblia jest księgą, w której zawarto znacznie więcej przykładu zła niż dobra. Poza tym jest to jakaś historia Izraela. Jakaś to znaczy była i niebyła. Dlatego też uważam, że interweniujący Ojciec to wymysł żydowskiej arystokracji, a Syn to wymysł żydowskiego plebsu. W Ewangelii Marka (8, 23-25) Jezus uzdrawia niewidomego działaniem dwukrotnym, ponieważ za pierwszym razem nie osi ...  wyświetl więcej

  nse,  31/01/2016

@Kitek: Inaczej do tego podchodzę, to my patrząc ze swojej ludzkiej perspektywy uwierzyliśmy że jest coś takiego jak doskonałe dzieło, a taka wiara to utopia, bo religie nie oparły swej wiary na Żywym Bogu tylko na swoich tradycjach, a tradycja siłą rzeczy sprawia że są powtarzane te same błędy jakie popełniano w przeszłości, zamykając się w tradycji zamykamy się w zaklętym kręgu tych samych błędó ...  wyświetl więcej

  Kitek,  31/01/2016

@Mariusz Kajstura: Tak też można podchodzić do tego zagadnienia, ale jest to temat odmienny niż temat artykułu, a wobec tego nie będę go podtrzymywał. Przepraszam. Może przy innej okazji uda się nam podyskutować.

  Kitek,  01/02/2016

@_serpico_: Ty jako były kontrwywiadowca z naderwanym uchem i ten, który zdiagnozował Sikorskiego jako agenta CIA oraz Macierewicza jako agenta Rosji, a mnie jako żyda i wielbiciela PRL-u mogłeś i tak słyszeć. A jeśli chodzi o moje wcześniejsze i późniejsze stwierdzenia o Bogu, Kościele i Szatanie to tak było jak mówisz. A jeśli chcesz, żeby tak nie było, to złożę KATOLICKĄ SAMOKRYTYKĘ: Mea culpa, ...  wyświetl więcej

  Kitek,  01/02/2016

@_serpico_: Cóż za wspaniała logika. Zapewne solidarnościowa. Gdybyś zapytał o to sekretarzy komunistycznej partii, to każdy z nich powiedziałby Ci coś odwrotnego, albo wyśmiał, „że nie zrozumiałeś czegoś tak prostego”. I nie ma się czemu dziwić, ponieważ do kontrwywiadu przyjmuje się ludzi z wysokim IQ, a tobie pani naderwała ucho. Widocznie miałeś „orzechowy móżdżek”. Cóż w takim razie myśleć o ...  wyświetl więcej



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska