Login lub e-mail Hasło   

Inteligencja w cenie!

Trochę przemyśleń na temat zjawiska "inteligencji" ...
Wyświetlenia: 1.373 Zamieszczono 02/02/2016

Kilka twierdzeń przemawiających za tym, że inteligencja jest w cenie.

Ale najpierw zacznijmy od definicji głupoty:

"brak wiedzy, bezmyślność i przejaw tej bezmyślności; tępota" - def. na podstawie: http://sjp.pl/g%C5%82upota

A teraz dowody:

1) inteligencja - towar unikalny inaczej - jest go mnóstwo wszędzie, każdy może po niego sięgnąć a nie każdy to robi.

2) inteligencja - wymaga aktywności - wykonując (rzetelnie) pracę na rzecz pozyskania dobra, podnosimy jego cenę i prestiż.

3) inteligencja - występuje tylko w naturze - choć jest ogólnodostępna, żaden naukowiec nie zaprojektował ani nie zbudował robota przejawiającego inteligencję. Brak możliwości stworzenia dobra syntetycznego zwiększa wartość dobra pochodzenia naturalnego.

4) inteligencja - wymaga pełnej otwartości - jest to cecha, która także wpływa na unikatowość tego dobra. Można po nie sięgnąć jedynie z otwartym i czystym umysłem. Jest to jednak cecha, którą nie każdy posiada ale którą też każdy może posiąść.

5) inteligencja - dobro, którego cena wzrasta wprost proporcjonalnie do jego zapotrzebowania - innymi słowy - im bardziej ktoś łaknie tego dobra, tym więcej pracy i wysiłku na jego rzecz musi włożyć.

6) inteligencja - niezmienna w czasie i przestrzeni - choć technika i myśl naukowa cały czas się rozwija, owe dobro w każdych czasach znaczy dokładnie tyle samo. Zatem producent (natura) nie ma potrzeby obniżania kosztów dobra, celem jego szerszej sprzedaży. Inaczej mówiąc - wraz z upływem lat, omawiane dobro nie traci na wartości aczkolwiek.

7) inteligencja - wysoka jakość - jedyne dobro, które nie koroduje, nie posiada terminu przydatności, nie spiera się, nie płowieje, nie strzępi się. Posiada niesłychanie wysoką odporność na warunki atmosferyczne. Nie reaguje z gazami, cieczą i ciałami stałymi.

Podsumowując - głupota jest czymś co każdy może mieć bez trudu. Towarzyszy każdemu z nas na co dzień i nie da się od niej uciec. Przychodzi do nas sama - nie trzeba jej zapraszać. Z kolei inteligencja to coś, na co trzeba naprawdę solidnie zapracować. Coś, czego od tak nie otrzymamy.

W związku z tym - czy głupi zawsze musi być głupi i kto kogoś głupim nazwie, jeśli sam uważa się za inteligentną osobę? Czy głupi sam musi dochodzić do tego, że jest głupi? Dochodząc do własnej głupoty przejawiamy zalążki inteligencji a to już głupotą nie jest.

Dlatego osoba inteligentna NIGDY nie nazwie nikogo głupim tak po prostu! A jeśli to zrobi - nie ma się czym przejmować, zapewne gdzieś ta osoba zgubiła swoją inteligencję i sama staje się głupią

Podobne artykuły


14
komentarze: 10 | wyświetlenia: 1275
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 947
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1071
12
komentarze: 24 | wyświetlenia: 1197
11
komentarze: 8 | wyświetlenia: 773
10
komentarze: 14 | wyświetlenia: 924
10
komentarze: 1 | wyświetlenia: 814
10
komentarze: 2 | wyświetlenia: 849
10
komentarze: 21 | wyświetlenia: 690
10
komentarze: 40 | wyświetlenia: 764
9
komentarze: 24 | wyświetlenia: 827
9
komentarze: 5 | wyświetlenia: 785
9
komentarze: 4 | wyświetlenia: 696
9
komentarze: 5 | wyświetlenia: 395
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





  swistak  (www),  02/02/2016

Inteligentne posługiwanie się prawdziwą wiedzą, opartą na fundamencie kreacjonizmu, by służyć Bogu i bliżnim to mądrość.

  Hamilton,  03/02/2016

@swistak: wiedza oparta na dogmatach nazywa się teologią. Tyle w tym wiedzy co bajkach i kreskówkach dla dzieci. Przez ponad 10 wieków ta 'wiedza' dominowała, a efekty były gorsze niż mizerne.

"1. każdy może po niego sięgnąć
Niestety nie...trzeba mieć predyspozycje socjalne i genetyczne uwarunkowania "
- co do inteligencji mają predyspozycje socjalne? Jeśli swój intelekt ktoś chce budować na bazie literatury - bibliotek jest całe mnóstwo w każdym większym mieście. Dostęp do Internetu też jest (czasem mniejszy niż do książek ale jest). Obowiązek szkoły też u nas jest i to m ...  wyświetl więcej

@Orchida: poczekam i poczytam z uwagą :-)

@Trebor:
Dziewczyna ma rację. Każdy po inteligencję może sięgnąć? Potrzebny jest ktoś, kto wskaże te odpowiednie książki, kto wytłumaczy, że inteligencja jest warta rozwijania, by to sobie ktoś uświadomił? Sięganie po jakiekolwiek książki, inteligencji bardzo nie powiększy. Tu książki historyczne. Za komuny były dobre, ale o nich się nie wiedziało. Dobrych książek historycznych państwo nie ...  wyświetl więcej

  Trebor,  05/02/2016

@Janusz Nitkiewicz: to może jeszcze raz - inteligencja to umiejętność wykorzystywania w różnych przypadkach zdobytych już umiejętności.

Obrazowo mówiąc - jeśli znasz tabliczkę mnożenia i tabliczkę dzielenia, powinieneś umieć rozwiązać zadania złożone z wielu wyrazów dzielenia i mnożenia. Jeśli nie, oznacza to, że masz widzę - nauczyłeś się, ale jesteś zbyt mało inteligentny by umieć tą wie

...  wyświetl więcej

  Trebor,  05/02/2016

@Orchida: możesz się tego uczyć i rozwijać.
Takie zajęcia są prowadzone na KAŻDEJ lekcji języka polskiego od szkół podstawowych, gdy uczniowie interpretują wiersze i lektury

  Trebor,  05/02/2016

@Orchida: w takim wypadku dyskusja powinna zostać zakończona już na twojej pierwszej wypowiedzi.
Masz swoje zdanie - proszę bardzo.

Zawsze wierzyłem, że możliwość komentowania to także możliwość prowadzenia dyskusji - co obecnie się dzieje.
Pisząc cokolwiek na eiobie, jestem narażony na krytykę i pochwały. Mogę się z czymś zgadzać a z czymś nie.

Tak jak ty nie zgadzas

...  wyświetl więcej

@Orchida: po prostu zakończmy i tyle - jak wspomniałaś w ostatnim poście ;-)

@Orchida: To samo tłumaczyłem Treborowi, tyle że można rozwijać tę umiejętność rozumowania i pojmowania, bo nie jest dana ot tak, ale ktoś musi nam dać przykład, musimy wiedzieć, że to wartościowe, mieć dostęp do tej jakiejś wiedzy na której możemy potem ćwiczyć, czy z niej pobierać potrzebne nam informacje o możliwych dalszych naszych działaniach. I tak rozwija się inteligencja. Tak zostałaby szc ...  wyświetl więcej

@Janusz Nitkiewicz: to niczego nie tłumaczy. Proste pytanie - co stoi na przeszkodzie, by osoby po nią sięgały?
dostęp do mentora - mamy Internet i różne inne media - jak nie poszukasz żywej osoby, poszukasz inspiracji gdzieś indziej (w mediach)
dostęp do wiedzy - biblioteki są teraz nawet w mniejszych miejscowościach.
Nie wiesz od czego zacząć a nie masz samozaparcia - zapyta ...  wyświetl więcej

@Trebor:
No właśnie Trebor, kto w Tobie zasiał to ziarno? Dziadek? Ojciec? Wuj? Matka? U mnie tato, był bardzo inteligentnym człowiekiem, świetnie opowiadał i niestety wierzył w to, co czytał w gazetach, czyli nie miał dystansu do słów pisanych i wypowiadanych w tv. Ale wspominam też z szacunkiem nauczycieli, którzy uczyli na studiach, najwięcej zawdzięczam tym, którzy pozwalali mieć swoje ...  wyświetl więcej

@Janusz Nitkiewicz: ale nadal jest to tylko kwestia dostępu i chęci.
Trudny dostęp do wiedzy i małe chęci - nieosiągalne.
Trudny dostęp i duże chęci - wszystko przed tobą.

Jak wspomniałem - chodzi o DOSTĘP sam w sobie - że jest dostępna dla każdego, ale NIE KAŻDY musi po to sięgać lub nie każdy musi CHCIEĆ po to sięgać

@Trebor: No, to nie prawda. Bez "nauczyciela", który pokieruje, trzeba byłoby odkryć samemu wszystko to co już odkryte, aby pójść dalej. Życia by nie starczyło. Tak, odkrywać dziś jest łatwiej, za komuny nie było sieci, ale w sieci, bibliotekach, też nie ma wszystkiego i do tego trzeba umieć to odpowiednie znaleźć, i wiedzieć czego szukać. Taki Leonardo da Vinci, uczył się od mistrza Verrocchia. A ...  wyświetl więcej

  liwa,  03/02/2016

noooo nieeech taaammmm.. :)))

@liwa: no co??????? :-D

  liwa,  03/02/2016

@Trebor: sie przecie zgadzam.. :D

@liwa: ja tam nie wiem ... :-P

  liwa,  03/02/2016

@Trebor: opisz, swoim sposobem rodzaje inteligencji.. myślę, że nikomu tak jak Tobie, fajnie to nie wyjdzie.. :)

  Trebor,  03/02/2016

@liwa: a proszę bardzo:

- inteligencja zaściankowa - charakterystyczna dla mieszkańców wiosek i osad. Delikwent cechujący się tym rodzajem inteligencji wie, jak użyć grabi a ponadto, gdy krowa z drogi mu nie zejdzie, szybko wpadnie na pomysł, że można tymi samymi grabiami przegnać ją okładając drewnianym trzonkiem.

- inteligencja sakralna - delikwent zna modlitwy, rozumie ich sens

...  wyświetl więcej

  liwa,  03/02/2016

@Trebor: a dziękuję :))
zrób z tego artykuł, będą mogły wypowiedzieć się inteligentne osoby na temat twojego "podziału".. dla mnie prawie super.. :))

@liwa: oddam Ci prawa autorskie i możesz skopiować co napisałem tworząc z tego artykuł - bierzesz? :-P
Mnie wena opuściła :-))))

  liwa,  03/02/2016

@Trebor: nie śmiem, ale dziękuję za zaufanie.. :)
moja wena pojechała na urlop.. :( zwiedza planety w dalekich galaktykach..

@liwa: i co teraz zrobimy? :-P

  liwa,  03/02/2016

@Trebor: idziemy na spacer.. :))

  Trebor,  03/02/2016

@liwa: chcesz mnie zabrać ze sobą? :-o

  liwa,  03/02/2016

@Trebor: bardzo chętnie.. chodź. :) duży wiatr u mnie, zalóż czapkę..

@liwa: nie będziesz się wstydzić za moje trzy zęby? :-D

  liwa,  03/02/2016

@Trebor: zamkniesz usta, jakoś to będzie..

@liwa: ale one wystają, jak będę je zamykał to będę wyglądał, jakbym połknął wielkiego ziemniaka i nie mógł przełknąć :-))))

Poza tym to też zrodzi inny problem - jak będę mógł wypowiadać swoje błyskotliwe myśli? :-)

  liwa,  03/02/2016

@Trebor: no dobrze, nie zamkniesz ust, ale bedziesz musiał uważać, żeby mi bucików nie porysować.. :))

  Trebor,  03/02/2016

@liwa: tzn miałbym się schylać/przyklękiwać? :-)

  liwa,  03/02/2016

@Trebor: ze mną na spacerze nie jest nudno, więc nic nie wiadomo, czy nie będziesz musiał pochylić się; damy radę- będzie faajniee.. :))

  Trebor,  04/02/2016

@liwa: jestem otwarty na wszelkie propozycje! :-)))

  nusia3  (www),  10/02/2016

Inteligencja zawsze jest w cenie:)

@nusia3: święte słowa!

też się zgadzam , szkoda ze tak mało inteligencji w tych naszych czasach

  bardek,  13/02/2016

Porównywanie inteligencji z głupotą, to jak porównywanie stołu z krzesłem. Zupełnie nie zgadzam się z wypowiedzią autora. Inteligencja jest cechą wrodzoną. Inteligencja, to potencjał. Jeszcze nie gwarantuje powodzenia, choć człowiek inteligentny ma większe szanse zostać człowiekiem mądrym. Bywa jednak, że człowiek lnteligentny jest koszmarnie głupi lub po prostu nie zna życia. Dla kogoś ważniejsze ...  wyświetl więcej

  nse,  14/02/2016

@bardek: "A przeciętny obywatel, choćby miał inteligencję Einsteina jest głupi, gdyż nie dostrzega kilku elementarnych prawd, choćby tej, że nabijają go w butelkę. " :)

@bardek: z wieloma wypisanymi kwestiami się zgadzam - więc ode mnie plus!
Jednak nie porównuję tutaj głupoty do inteligencji a jedynie przytaczam słownikowe definicje by od czegoś wyjść.
Pytania pozostawione na końcu są do wolnej refleksji ... nic poza tym

Nie zgodzę się natomiast, że człowiek (zgodnie z wyżej przytoczoną definicją) rodzi się inteligentny. Do inteligencji czł

...  wyświetl więcej

  bardek,  23/02/2016

@Trebor: Einstein był nim nie przez wiedzę, erudycję, a przez wrodzoną inteligencję Wcale nie był tytanem pracy, a w szkole nie był wzorowym uczniem. Gdyby inteligencja nie była darem niebios, takich Einsteinów byłoby na pęczki.
Ludzie się między sobą różnią. To wspaniałe. Mamy dwumetrowych koszykarzy, mamy też liliputów imponujących mądrością. Dla każdego jest miejsce w zdrowym społeczeńst ...  wyświetl więcej

@bardek: no i tutaj się w pełni zgadzamy - ja też nie zrównuję inteligencji z posiadaną wiedzą. Wręcz oddzielam te dwie rzeczy i łącze, gdy zaistnieją odpowiednie przesłanki - wiedza to nie inteligencja ale jest na pewnym etapie niezbędna do ukazania inteligencji. Wiedzę można nabyć ale przez to wcale nie musi człowiek stać się inteligentny.

Inteligencja zawsze jest w cenie.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska