Login lub e-mail Hasło   

Wytrzymałość opon

Ponad 78% europejczyków jeździ na oponach zagrażających bezpieczeństwu. Podstawowym grzechem kierowców jest brak ciśnienia w oponach i zdarty bieżnik.
Wyświetlenia: 704 Zamieszczono 25/05/2016

Większość kierowców zapomina o tym, że opony są jednym z kluczowych elementów zapewniających bezpieczeństwo na drodze. Pewnie nie raz widzieliście wybuch opony. Sytuacja jest skrajnie niebezpieczna, gdyż w przypadku, gdy guma trafi w szybę innego samochodu, kierowca może zginąć na miejscu, a auto, które straciło ogumienie, zazwyczaj wpada w nadsterowny poślizg. Nie wolno nam zapominać o dbaniu o opony i regularnej ich wymianie.

Bieżnik

Zgodnie z polskim prawem wysokość bieżnika powinna wynosić co najmniej 1,6 mm, ale tak naprawdę w celu zwiększenia bezpieczeństwa jazdy zaleca się zmianę opon już przy bieżniku o wysokości 3 mm. Zapewnia to kierowcy pewne trzymanie się drogi nawet w okresie gorszych warunków pogodowych. Zdarta opona znacznie obniża przyczepność i grozi nie tylko utratą dowodu rejestracyjnego pojazdu, ale przede wszystkim poważnym wypadkiem. W czasie deszczu między niskim bieżnikiem a drogą powstaje poduszka wodna, przez którą łatwo możemy wpaść w poślizg i znacznie wydłuża się drogę hamowania.

Ciśnienie

Każdorazowo przed dłuższą podróżą powinniśmy sprawdzać ciśnienie w oponach, szczególnie jeśli nasz samochód przeładowany jest bagażami. Należy pamiętać, że obciążony samochód wymaga innego ciśnienia niż pusty pojazd. Każdy model posiada własne wymagania określające wartości dla opon tylnych i przednich. Należy ich szukać na drzwiach lub klapie wlewu paliwa oraz w instrukcji samochodu. Nieprawidłowe ciśnienie, podobnie jak niski bieżnik, wpływa na przyczepność auta, a także prowadzi do szybszego zużycia gumy i większego spalania paliwa.

W razie awarii

Jak już zostało wspomniane, zużyte opony mogą doprowadzić do poślizgu i wydłużają drogę hamowania, a w skrajnych przypadkach mogą eksplodować. Co zrobić, gdy zaniedbaliśmy opony i doprowadziliśmy do wypadku? W razie wybuchu kierowca powinien kontrować, czyli skręcać kierownicę w przeciwnym kierunku niż odbija samochód. W przypadku wybuchu opony na tylnej osi należy hamować mocno, na przedniej – delikatniej. W samochodach wyposażonych w system kontroli trakcji sytuacja jest łatwiejsza, gdyż pojazd sam poradzi sobie z poślizgiem, należy go jedynie odrobinę nakierować. Następnie powinniśmy sprowadzić samochód na pobocze, ustawić trójkąt i czekać na pomoc. 

Jednak najlepiej po prostu nie doprowadzać do podobnych sytuacji, gdyż nasze zaniedbanie może kosztować życie nas lub innych uczestników ruchu drogowego. A wystarczy regularnie oddawać samochód na przegląd do ekspertów z serwisu Auto Reduty i nie ignorować oznak zużycia opon.

Podobne artykuły


27
komentarze: 11 | wyświetlenia: 3613
30
komentarze: 13 | wyświetlenia: 2328
18
komentarze: 7 | wyświetlenia: 1679
7
komentarze: 7 | wyświetlenia: 7018
18
komentarze: 13 | wyświetlenia: 28187
13
komentarze: 17 | wyświetlenia: 12680
37
komentarze: 11 | wyświetlenia: 44580
22
komentarze: 16 | wyświetlenia: 11274
19
komentarze: 9 | wyświetlenia: 66278
18
komentarze: 8 | wyświetlenia: 5991
17
komentarze: 7 | wyświetlenia: 10148
13
komentarze: 1 | wyświetlenia: 10776
9
komentarze: 3 | wyświetlenia: 6048
9
komentarze: 3 | wyświetlenia: 6752
 
Autor
Artykuł




Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska