JustPaste.it

Pojemność i moc silnika

Jak działa silnik każdy wie. Ale czym jest pojemność i moc silnika i jaki wpływ mają na siebie te wartości? Na co zwracać uwagę kupując samochód?

Jak działa silnik każdy wie. Ale czym jest pojemność i moc silnika i jaki wpływ mają na siebie te wartości? Na co zwracać uwagę kupując samochód?

 

Producenci aut chętnie dzielą się parametrami na temat silnika, informują o nich w reklamach, instrukcjach obsługi samochodu, dane o pojemności podawane w centymetrach sześciennych umieszczone są także w dowodzie rejestracyjnym auta. Analizując te wartości możemy wiele dowiedzieć się o swoich samochodach, dlatego warto zrozumieć jak je czytać i czym właściwie jest pojemność i moc silnika.

Pojemność skokowa

Jak wiadomo silnik zbudowany jest z tłoków pracujących w cylindrach. Pojemność skokową można bardzo łatwo obliczyć znając objętość cylindrów i mnożąc tę wartość przez ich ilość, gdyż pojemność skokowa to po prostu objętość walca, w którym zamieszczony jest tłok między jego położeniem górnym a dolnym, czyli skokiem. Spalinowy silnik samochodowy zbudowany jest z wielu cylindrów, dlatego dla rozbudowanych jednostek napędowych pojemność jest sumą objętości wszystkich cylindrów.

9ac0850613d785b3859ad99d1f7086e5.png

Z kolei moc silnika to nacisk mieszanki paliwa z powietrzem na tłok w cylindrze mierzony w jednostce czasu. I znowu w silnikach wielocylindrowych ostateczna podawana wartość jest sumą mocy wytworzoną w każdym cylindrze. Dla nas najistotniejszą wartością jest moc użyteczna, czyli ta wydawana na wale silnika, uwzględniająca zużycie części mocy do pokonania oporów związanych z tarciem. Jednostką służącą do obliczania mocy silnika jest koń mechaniczny. Co więc w praktyce oznacza 300 koni mechanicznych? Moc silnika odpowiedzialny jest za przyspieszenie samochodu. Każdy wie, że im więcej koni, tym lepiej samochód przyspiesza, czyli samochód z duża mocą jest w stanie przyspieszyć nawet przy wysokich obrotach.

Podsumowując duża moc i pojemność silnika sprawiają, że samochód jest trwalszy i bardziej odporny na brawurową jazdę.