Login lub e-mail Hasło   

Do mobilności podchodzimy z dystansem. Najbardziej mobilni czują się kierowcy

Polacy z dużą rezerwą podchodzą do swojej mobilności, tak wynika z badania „Mobilność w oczach Polaków” przeprowadzonych przez Ipsos dla Volkswagen Financial Services.
Wyświetlenia: 282 Zamieszczono 30/05/2016

Okazuje się, że tylko nieco ponad ¼ z nas czuje się bardzo mobilna w transporcie, za to najwyżej oceniamy swoją mobilność w pracy. 

Na pierwszym miejscu praca, później nowe technologie i transport

Na naszych oczach dokonuje się proces transformacji pojęcia „mobilność” – od ubiegłowiecznych skojarzeń z wozem czy samochodem do współczesnych, wiążących to pojęcie z hi-tech i nowymi technologiami – mówi dr Leszek Mellibruda, psycholog biznesu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services, największy odsetek Polaków czuje się bardzo mobilnymi w pracy, w ten sposób oceniło się 34% ogółu respondentów. Na drugim miejscu znalazły się nowe technologie – w tym aspekcie życia jedynie 6% ankietowanych określiło się jako mało mobilnych. W odniesieniu do transportu za bardzo mobilnych uważa się 28% pytanych.

Najbardziej mobilni: posiadacze samochodów

Co ciekawe, zmotoryzowani czują się zdecydowanie bardziej mobilni niż osoby nie posiadające prawa jazdy i samochodu we wszystkich badanych dziedzinach. W transporcie za bardzo mobilnych uważa się 58% z nich. Dla porównania – w tym samym obszarze bardzo wysoko ocenia swoją mobilność tylko 14% posiadających prawo jazdy, ale nieposiadających samochodu i aż 21% w ogóle niemających uprawnień do prowadzenia auta. Posiadanie samochodu ma też zasadniczy wpływ na postrzeganie własnej mobilności w pracy – 53% właścicieli aut uważa się na tym polu za wysoce mobilnych. Wśród nieposiadających samochodu odsetek ten wynosi 28% – niezależnie od posiadania prawa jazdy. Nieco niżej jest postrzegana mobilność kierowców w zakresie posługiwania się nowymi technologiami, mimo to również tutaj zmotoryzowani wypadają znacznie lepiej – wysoko ocenia się 43% pytanych, podczas gdy wśród osób nie mających prawa jazdy jest to 24%.

Pokolenie Z – mobilni w nowych technologiach

Przyglądając się wynikom badania „Mobilność w oczach Polaków” przeprowadzonego dla Volkswagen Financial Services, można zaryzykować twierdzenie, że nasz stosunek do pojęcia „mobilność” jest testem naszego mentalnego wieku. Im ktoś czuje się młodszy tym usilniej będzie wiązał umysłowo to słowo ze światem wirtualnym - smartfonem, internetem, komputerem – czy sprawnością, elastycznością lub szybkością działania – zauważa dr Leszek Mellibruda. Odpowiedzi ankietowanych potwierdzają, że obszarze nowych technologii zdecydowanie najlepiej odnajdują się najmłodsi respondenci w wieku 16-25. Ta grupa również w mniejszym stopniu z mobilnością wiąże samochód. W tej kwestii występują bardzo wyraźne różnice w postawach pomiędzy ich pokoleniem, a nieco starszą grupą 26-35 lat. Pokolenie wchodzące dziś w dorosłość wydaje się w większym stopniu uniezależniać mobilność od posiadania samochodu niż urodzeni w latach 80-tych, przedstawiciele starszego pokolenia dużo rzadziej twierdzą, że własne auto nie ma wpływu na ich mobilność.

Przemieszczanie się, zmiana miejsca pobytu określane pojęciem „mobilność” coraz częściej zastępowane jest słowem „ruchliwość” lub skrótami takimi jak „jadę”, „byłem”, „jestem”. Częściej dla młodych – także duchem – mobilność jest synonimem korzystania z nowoczesnych sposobów komunikowania się z otoczeniem wirtualnym – mówi dr Leszek Mellibruda.

Podobne artykuły


17
komentarze: 72 | wyświetlenia: 2194
16
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1219
14
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1068
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1124
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 546
13
komentarze: 53 | wyświetlenia: 797
11
komentarze: 92 | wyświetlenia: 643
11
komentarze: 70 | wyświetlenia: 681
11
komentarze: 37 | wyświetlenia: 490
11
komentarze: 34 | wyświetlenia: 983
11
komentarze: 137 | wyświetlenia: 624
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska