Login lub e-mail Hasło   

Od niewolnika do klauna

Wytyczanie nowych szlaków nigdzie nie jest łatwe, ani w lesie, ani w życiu.
Wyświetlenia: 247 Zamieszczono 09/07/2016

„Chocolat” reż. Roschdy Zem

Początek filmu to koniec XIX wieku, miejsce akcji – północna Francja i nędzny cyrk w którym więcej artystów niż widzów. Właściciel poszukuje nowego artysty, którego występ zapewniłby frekwencję i dochody.

Wśród ekipy jest klaun George Footit (James Thieree), którego sława już przeminęła oraz czarnoskóry Kubańczyk Rafael Padilla (Omar Sy) występujący z małpą, udający kanibala i w ten sposób straszący publiczność.

Footit proponuje Rafaelowi stworzenie duetu. Dzięki jego pomysłom jest tak dobrze odbierany przez publiczność, że osiąga ogromny sukces w paryskim cyrku.

Tak zaczyna się opowieść o miłości i przyjaźni. O tym co bawiło publiczność w tamtych czasach. O cenie jaką płacą niektórzy artyści za sławę i sukces.

To film oparty na faktach autentycznych i dwóch bardzo różnych postaciach  – wysokim, ekspresyjnym i niedojrzałym Rafaelu oraz doświadczonym, introwertycznym i twórczym Georgu – klaunie z tajemnicą.

Każdy z tych aktorów jest klasą samą w sobie.

Niby bardziej widoczny jest wysoki, hałaśliwy Omar Sy ale wyciszony, oszczędnie używający środków wyrazu James Thieree doskonale wciela się w swoją rolę i przekonuje  do swojej postaci.

Obaj prawdziwi bohaterowie stworzyli duet jak na tamte czasy nowatorski, choć dzisiejszemu widzowi biały klaun kopiący czarnego to może być kontrowersyjny widok. Ale pamiętajmy, że to koniec XIX i początek XX wieku. Francja zniosła niewolnictwo dopiero w 1848 roku.

Reżyser jest Arabem, więc doskonale zna uprzedzenia rasowe z jakimi nawet dzisiaj borykają się artyści we Francji. Choć nie jest to film o rasizmie.

Ciekawostką jest fakt, że James Thierre to zarazem artysta cyrkowy jak i wnuk Charliego Chaplina, syn jego córki, która wraz z mężem stworzyła duet klaunów.

Na końcu filmu pokazano zarejestrowaną przez braci Lumiere scenkę odegraną przez prawdziwych Footita i Chocolata. Zobaczcie jak wyglądali naprawdę.

Scenariusz powstał na podstawie książki "Chocolat, clown negre" (2012) historyka Gérarda Noiriela, ale spotkanie czarnoskórego Rafaela Padilli (1865 lub 1868-1917), z brytyjskim klownem George'em Foottitem (1864-1921) były nieco inne niż te przedstawione na ekranie.

Bardzo polecam.

 

Podobne artykuły


45
komentarze: 64 | wyświetlenia: 2706
6
komentarze: 2 | wyświetlenia: 5170
26
komentarze: 19 | wyświetlenia: 3446
25
komentarze: 17 | wyświetlenia: 1395
24
komentarze: 3 | wyświetlenia: 4161
22
komentarze: 5 | wyświetlenia: 3388
21
komentarze: 23 | wyświetlenia: 1551
19
komentarze: 7 | wyświetlenia: 2854
15
komentarze: 7 | wyświetlenia: 1185
15
komentarze: 9 | wyświetlenia: 7106
14
komentarze: 3 | wyświetlenia: 28364
 
Autor
Artykuł




Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2017 grupa EIOBA. Wrocław, Polska