JustPaste.it

Natura-kultura 2016-07-14

Do napisania poniższego artykułu skłonili mnie dwaj wybitni myśliciele- katolicki ksiądz, jezuita Pierre Teilhard de Chardin i znakomity polski etolog Jerzy Andrzej Chmurzyński.

Do napisania poniższego artykułu skłonili mnie dwaj wybitni myśliciele- katolicki ksiądz, jezuita Pierre Teilhard de Chardin i znakomity polski etolog Jerzy Andrzej Chmurzyński.

 

Natura-kultura 2016-07-14

Do napisania tego artykułu skłonili mnie dwaj myśliciele- katolicki ksiądz, jezuita Pierre Teilhard de Chardin i polski etolog Jerzy Andrzej Chmurzyński. Pierwszy w pracy pt. Zbieżność Wszechświata wskazuje na konieczność zespołowej pracy uczonych o otwartych umysłach w celu wytyczenia nowych globalnych zasad społecznych, które doprowadzą do ugruntowania nowej globalnej eugeniki wpływającej na dojrzałość biologiczną i duchową przyszłych pokoleń. Pierre T. de Chardin podaje cel zbieżności świata w objawieniu się Boga.

 Moje przemyślenia dotyczące przyszłości ludzkiej cywilizacji dochodzą do podobnego punktu końcowego, że w zasadzie nie mamy innego wyjścia aby przeżyć nasze życie od nowa.

Jerzy Andrzej Chmurzyński w pracy zatytułowanej Natura-Kultura: opozycja czy koniunkcja, dochodzi do wniosku, że po okresie separacji natury od kultury nastąpi następny, końcowy etap rozwoju naszej cywilizacji –autonomia kultury ludzkiej.

Domyślam się, że autor miał na myśli takie ukształtowanie systemu społecznego, że wywoła on korzystne ewolucyjnie cechy biologiczne gatunku ludzkiego zmierzające do autonomii kultury. Czyli, że chodzi o to, że skoro natura uformowała kulturę, to teraz kultura przejmie prymat kształtowania genetycznego cech osobniczych, zapewniając optymalną ewolucję gatunku ludzkiego.

Prawdopodobnie chodzi o wykorzystanie naturalnych popędów dla rozwoju kultury i środowiska człowieka, które będzie modyfikowało genotyp. Obecny stan rozwoju ludzkiej populacji to powszechność modelu kultury przeciwstawiającej się imperatywom natury, a następny etap to wykorzystanie nacisku natury dla rozwoju kultury. Czyli kultura powinna akceptować imperatywy natury i wykorzystywać je dla korzystnego rozwoju ewolucyjnego następnych pokoleń. Współczesna separacja kultury od natury prowadzi do dewiacji życia społecznego i hamuje ewolucję systemu społecznego. Aby przejść do następnego etapu ewolucji naszej cywilizacji należy doprowadzić do zasad systemu społecznego sprzęgających naturę z kulturą. Doprowadzimy wtedy do stanu umożliwiającego dalszy rozwój ewolucyjny nacelowany na osiągnięcie finału dla którego stworzono nasz   świat. Moje propozycje idące w tym kierunku sformułowałem w książce pt. Historia naturalna i zmiany klimatu dostępnej w Internecie.

Jakuszowice, dnia 14 lipca 2016 godzina 17:49                         Bogdan Góralski