JustPaste.it

Udana lekcja, co to znaczy? - poradnik dla nauczycieli

Zastanawialiście się kiedyś, co najbardziej cieszy nauczyciela po zakończonej lekcji?

Zastanawialiście się kiedyś, co najbardziej cieszy nauczyciela po zakończonej lekcji?

 

Odpowiedź jest może dla niektórych arcydziwna, ale prawdziwa: fakt, że uczniowie mimo hałaśliwego dzwonka nadal zajmują swoje miejsca i nawet nie myślą o opuszczeniu sali, tylko chcą kontynuować zajęcia, zalewają prowadzącego potopem pytań, dociekają, wnikają w szczegóły. To jednoznaczny sygnał, że wykładowca sumiennie przyłożył się do realizacji programu, ciekawie przedstawił daną partię materiału i co najważniejsze, nauczył i zainteresował tematem. Uczniowie nie zasnęli i byli tak zafascynowani zagadnieniem, że nawet nie zdążyli zaznać nudy czy pomyśleć o rzeczach zakazanych np. bawić się telefonem pod ławką czy plotkować z sąsiadem.

Przygotowanie nauczyciela

Wykładowca powinien rzetelnie odrobić swoją pracę domową i solidnie przygotować do mającej się odbyć lekcji. Bierze pod lupę dany temat i opracowuje taki sposób jego zaprezentowania, by uczniowie nie tylko się wyedukowali, ale stwierdzili: „To była fajna lejba”. Treści powinny być odkrywane przez młodzież w samodzielny sposób, dzięki czemu będą lepiej i trwalej kodowane w głowach. Materiał powinien być dostosowany do możliwości i poziomu intelektualnego wychowanków, czyli nie może być ani za łatwy, ani za trudny. Zadania zagmatwane, ale możliwe do wykonania, dodają ducha i dopingują do podejmowania aktywności, bo w naturze człowieka tkwi potrzeba triumfowania.

Żak stopniowo zapoznaje się z materiałem i przechodzi na coraz wyższy poziom wiedzy. Zamiast podawać gotowe informacje, pedagog zachęca młodzież do stawiania pytań i poszukiwania na nie odpowiedzi, stwarza warunki do wcielenia się w postać odkrywcy. Powinien zminimalizować stosowanie „metod podających” na rzecz „aktywizujących” i tak organizować swój warsztat pracy, by uczniowie mieli okazję zaspokajać swoje potrzeby i poszerzać horyzonty myślowe.

Metody aktywizujące

Jest wiele pomysłów na udane lekcje, które opierają się na metodach aktywizujących uczniów. Warto je znać, aby mieć możliwość wyboru spośród nich najlepiej pasującej do danej tematyki, grupy czy sytuacji. Spis aż 32 sposobów na udaną lekcję można znaleźć  na stronie https://www.e-korepetycje.net/ebook-32-pomysly-na-udana-lekcje . Dostępny jest darmowy e-book do pobrania.

e-book e-korepetycje.net

Jedną z metod aktywizujących opisanych w e-booku jest  jest kiermasz ofert.

Dzięki niej uczniowie uczą się negocjowania i używania odpowiednich argumentów. Jest to także dobry sposób na zachęcenie uczniów do twórczego myślenia oraz pracy w grupie. Przebieg wygląda następująco:

  • Pojawia się problem do rozwiązania, do którego wstęp opracowuje nauczyciel
  • Każdy z uczniów dostaje 3 arkusze papieru, na których zapisuje po 1 pomyśle na rozwiązanie danego problemu
  • Następnie żacy są łączeni przez nauczyciela z małe ok. 3-osobowe grupki, w których muszą wybrać kilka najlepszych pomysłów, które zostały zapisane na kartkach przez każdego z nich.
  • W kolejnym kroku, małe grupki, łączone są w jeszcze większe zespoły i sytuacja powtarza się - uczniowie znów wybierają najlepszy pomysł w całym zespole.
  • Następnie grupy twórczo przedstawiają swoje rozwiązania, aby cała klasa mogła się z nimi zapoznać.
  • Spośród wszystkich zaprezentowanych pomysłów, wybierany jest jeden najlepszy.

Ten i wiele innych przykładów znajduje się w darmowej publikacji. E-book: „32 sposoby na udaną lekcję-porady i przykłady dla nauczycieli” został wydany przez serwis e-korepetycje.net.

 

Źródło: http://www.e-korepetycje.net/artykuly/4-sposoby-na-udana-lekcje

Licencja: Creative Commons