JustPaste.it

Praktyczne zaprojektowanie QR kodów

Kody QR coraz bardziej przenikają do dzisiejszych reklam. Występują na wizytówkach, ulotkach, ale również jako element zapełniający bilboarday czy plakaty.

Kody QR coraz bardziej przenikają do dzisiejszych reklam. Występują na wizytówkach, ulotkach, ale również jako element zapełniający bilboarday czy plakaty.

 

Rozmiar i umiejscowienie QR kodu

Aby QR kod mógł być użyty przez potencjalnego odbiorcę reklamy musimy zadbać o jego odpowiednią ekspozycję. Szczególnie ważny jest rozmiar tego elementu. To czy kod uda się zeskanować jest zależne od kilku czynników. Podstawowym jest rozmiar elementu - szczególnie starsze telefony ze słabszym aparatem nie są w stanie odszyfrować zakodowanych danych. Jeżeli nie mamy na danym nośniku reklamy miejsca na umieszczenie QR kodu w większym rozmiarze warto pomyśleć nad zawężeniem kodowanych informacji.  Ziarnistość QR kodu zależy od tego jak wiele rzeczy w nim umieszczamy - im więcej danych tym drobniejsze elementy kodu, a co za tym idzie większy problem przy zczytywaniu przez smartfona. Drugą bardzo ważną rzeczą jest kąt, pod którym będziemy kod odczytywać oraz odległość. Zastosowanie QR kodu nawet w dużych rozmiarach, ale na banerze umieszczanym w wysokich partiach budynku będzie kłopotliwe dla potencjalnego odbiorcy. Podobnie jest ze stosowaniem znaku na elementach ruchomych, takich jak okleiny samochodów - odbiorca musi się wówczas popisać niebywałym refleksem, by móc informację uchwycić.

Grupa docelowa

Przed umieszczeniem QR kodu należy również zwrócić uwagę na grupę docelową, do której skierowana jest nasza reklama. Nawet młodszy segment społeczeństwa nie zawsze wie do czego to służy. Dlatego QR kod w kampaniach skierowanych do starszych odbiorców lub do ludzi z segmentu całkowicie oderwanego od informatyki jest jedynie zbędnym dodatkiem.

Grafik komputerowy przed oddaniem projektu do druku powinien sprawdzić czytelność znaku, jednak ta nie zawsze jest od niego zależna. Jak zostało wspomniane wyżej - każdy dysponuje innym smartfonem i grafik nie ma również wpływu na to w jakim miejscu zostanie umieszczona reklama. Te problemy często odciągają zleceniodawców od stosowania tego rozwiązania.

Artykuł napisany we współpracy z: The Bimax Group - drukarnia Krosno

wariant-kod-qr-je__yna_318-53463_small.jpg