JustPaste.it

Sztuka budowania wizerunku osobistego

Profesjonalny, charyzmatyczny, pewny siebie? A może nieśmiały, posłuszny i ustępliwy? Które z przymiotników bardziej definiują Twoją osobowość?

Profesjonalny, charyzmatyczny, pewny siebie? A może nieśmiały, posłuszny i ustępliwy? Które z przymiotników bardziej definiują Twoją osobowość?

 

Którymi z nich chciałbyś, aby określali Cię bliscy i partnerzy biznesowi? Wybór należy do Ciebie. Stwórz taki obraz własnej osoby, z którym będziesz czuł się najlepiej. To kim jesteś zależy tylko i wyłącznie od Ciebie. Społeczeństwo widzi Cię tak, jak mu się przedstawiasz.

Zacznij od początku

Zanim zaczniesz pracę nad kształtowaniem profesjonalnego wizerunki osobistego, zajrzyj w „głąb” siebie i zacznij od początku. Przeanalizuj na jakim etapie swojego życia jesteś, co osiągnąłeś, a do czego dążysz i co robisz, aby postawione cele zostały osiągnięte. Mówimy wizerunek – myślimy ubiór. Jednakże kreowanie wizerunku to nie tylko praca nad wyglądem zewnętrznym. To przede wszystkim ogromny wysiłek włożony w zmiany psychiczne, które rozpoczynają się od Twojego myślenia i postrzegania własnej osoby.

Kształtowanie wizerunku biznesowego  

Świat relacji biznesowych już na samym wstępie określa wzór wizerunku profesjonalisty, który odbierany jest w sposób przyjazny oraz z należytym szacunkiem. Wizerunek korporacyjny tworzony jest przez osoby, które reprezentują organizację. Są to zazwyczaj pracownicy, którzy mają kontakt z Klientami. To przez pryzmat tych osób otoczenie biznesowe ocenia oraz określa sposób traktowania kontrahentów. Z tego też względu, pozytywny wizerunek firmy nie istnieje bez pozytywnego odbierania jej charyzmatycznych przedstawicieli. Pracując nad osobistym wizerunkiem pośrednio tworzymy także pozytywny wizerunek firmy, którą reprezentujemy.

Osoby myślące o rozwoju zawodowym oraz budowaniu ścieżki kariery, muszą pamiętać przede wszystkim o pracy nad własnym wizerunkiem osobistym. Dotyczy to odpowiedniego kształtowania swojego obrazu, zdobywanie wiedzy, nowych doświadczeń oraz przede wszystkim praca nad własnym umysłem oraz podejściem do rozwoju. Takie osoby cieszą się szacunkiem otoczenia oraz odbierane są jako uczciwe i kompetentne.

Budowanie pierwszego wrażenia

„Jak Cię widzą, tak Cię piszą” – słowa te, pomimo, iż wiele osób uważa, że wygląd nie jest najważniejszy, są jak najbardziej trafne, szczególnie podczas pierwszych kilku sekund spotkania. Widząc daną osobę po raz pierwszy zwracamy uwagę na kondycję fizyczną, higienę, uczesanie oraz strój i jego kolorystykę. Odpowiedni ubiór jest wyrazem naszego szacunku do pracy, którą wykonujemy, pracodawcy oraz współpracowników. Niewłaściwym strojem podczas spotkania biznesowego możemy kogoś urazić bądź wprowadzić go w zakłopotanie. Podczas doboru garderoby, zasada jest prosta – strój musi być adekwatny do wydarzeń, które mają odbyć się w ciągu dnia pracy. Bardzo często na pozór drobnostki naszego wizerunku mogą być czynnikiem późniejszego podejścia do danej osoby.

Gesty i mimika

Brak panowania nad mimiką twarzy oraz gestykulacją może być odebrane przez otoczenie jako brak klasy oraz pewności o poprawności swoich wypowiedzi. Uśmiech na twarzy, a także powściągliwość w mimice i gestach wpływają na budowanie pozytywnego wizerunku własnej osoby. Podczas rozmowy nasza twarz powinna być skupiona. Jeśli chcemy być postrzegani jako osoby godne zaufania oraz pewne siebie powinniśmy zachować opanowanie w każdej sytuacji. Szczególnie na spotkaniach biznesowych, podczas których emocje powinny być na n-tym miejscu.

Sztuka operowania słowem

Dbałość o odpowiedni dobór słownictwa dostosowanego do odbiorcy oraz treści, przyjemny ton głosu, a także uprzejmość wobec rozmówcy to niezwykle ważne elementy rzutujące na odbiór naszego wizerunku. Podczas rozmowy możemy wiele zyskać w oczach drugiej osoby, ale także stracić. Jest to sytuacja, w której wykorzystujemy naszą wiedzę oraz zdobywamy ufność rozmówcy.

Budowanie autorytetu

Praca nad tworzeniem wizerunku specjalisty, osoby kompetentnej oraz posiadającej doświadczenie wśród przełożonych, podwładnych, kontrahentów oraz kolegów opiera się przede wszystkim na posiadanej wiedzy, kompetencjach oraz umiejętnościach odpowiedniego zachowania się w sytuacjach trudnych. Budowanie autorytetu to również kulturalne zachowanie każdego dnia, uprzejmość oraz zrozumienie drugiego człowieka. Posiadanie autorytetu jest jednym z ważniejszych elementów składających się na pozytywny wizerunek osobisty.

Artykuł przygotowany we współpracy z  Coach Development.