Login lub e-mail Hasło   

Pushback – kilka par oczu, to nie to samo, co jedna…

Otrzymywanie informacji zwrotnych to ważny element kształtowania kultury organizacyjnej, skupiającej się na efektywności w działaniu. Sprawna komunikacja...
Wyświetlenia: 261 Zamieszczono 12/08/2016

Otrzymywanie informacji zwrotnych to ważny element kształtowania kultury organizacyjnej, skupiającej się na efektywności w działaniu. Sprawna komunikacja w zespole na linii przełożony-podwładny jest niezbędna do osiągania zamierzonych wyników firmy na rynku. Powinna ona uwzględniać zarówno spojrzenie kierownika na pracę poszczególnych członków grupy – feedback, jak i każdego z pracowników na osobę nimi zarządzającą – pushback. O ile pierwsze zagadnienie doczekało się już wielu opracowań, o tyle drugie dopiero zaczyna nieśmiało wkraczać w polskie realia biznesowe. Warto poświęcić mu więcej uwagi.

Feedback, który polega na udzielaniu informacji zwrotnej pracownikom na temat efektów ich pracy, to ważne narzędzie dla każdego managera, ale nie jedyne... W dojrzałych organizacjach funkcjonuje również pushback – swobodna komunikacja z dołu do góry w hierarchii organizacyjnej, dzięki której kierownik może usprawnić i zobiektyzować podejmowane przez siebie działania.

Z lotnictwa do biznesu

Kultura pushbacku wywodzi się z rynku amerykańskiego. W Polsce dopiero „raczkuje”. – Jest najlepiej rozwinięta wśród firm o zaoceanicznym rodowodzie. Ponadto sformułowanie jest dobrze znane w przedsiębiorstwach, które swoje struktury organizacyjne kształtują na rodzimym gruncie, bazując jednocześnie na doświadczeniach ze Stanów Zjednoczonych – opowiada Jacek Czeremużyński, trener-praktyk z Mitura Academy. Samo określenie wywodzi się z lotnictwa. Dotyczy procedury wypychania samolotu z miejsca postojowego na pas startowy za pomocą znacznie mniejszego od jego gabarytów specjalistycznego wózka. Mechanizm ten okazuje się niezwykle przydatny w pracy managera, który od czasu do czasu może znaleźć się w sytuacji pozornie beznadziejnej, podobnie jak owa maszyna z utrudnionym samodzielnym manewrem cofania. Trudno jest wówczas w pojedynkę wyszukać pożądane rozwiązanie, które pozwoli efektywnie ruszyć z miejsca. – Najlepszym wsparciem w takiej sytuacji są podwładni, którzy mają siłę i często specyficzne kompetencje, aby pełnić rolę takiego, znanego z żeglugi powietrznej, wypychającego wózka. To oni, jeśli tylko będą mieli do tego przestrzeń i motywację, w sposób otwarty i nieskrępowany udzielą managerowi informacji zwrotnej na temat jego działań, aby wspólnie z „zaklinowanym” odnaleźć wyjście z potrzasku – tłumaczy Jacek Czeremużyński. Pushback w biznesie oznacza zatem gotowość kierownika do przyjmowania, często krytycznej, informacji zwrotnej ze strony swoich pracowników. – Wymaga to jednak od niego ogromnej samoświadomości.  Warto go praktykować zwłaszcza w momentach problemowych – wszędzie tam, gdzie decyzja nie jest oczywista czy trudno ją podjąć z uwagi na wielość czynników wartych uwzględniania. Osoba managera, chociaż skupia w sobie wiele kompetencji, nie posiada wszystkich możliwych, które mogą okazać się w danym momencie potrzebne. A ten potencjał może kryć się przecież w podwładnych – dodaje ekspert Mitura Academy.  

 

Informacja zwrotna do góry

Skuteczność pushbacku zależy w dużej mierze od postawy managera. Aby pracownicy swobodnie prezentowali swe opinie, musi on manifestować pełną gotowość do otrzymywania od nich informacji zwrotnych oraz odpowiednio na nie reagować. – Każda reakcja na pushback powinna mieć w sobie element zaciekawienia, czyli faktor, który sprzyja kształtowaniu kultury pushbacku. To za jego pomocą tworzy się odpowiednią atmosferę wokół komunikacji na linii podwładny – przełożony – podpowiada Jacek Czeremużyński. Gdy te warunki są spełnione, w pewnym momencie w zespole w sposób naturalny zaczynają pojawiać się spostrzeżenia na aktualne tematy ze strony kadry kierowane do kierownika. Wówczas następnym elementem efektywnego pushbacku jest analiza przesłanek, którymi kierowali się podwładni, wskazując na niesłuszność danego zarządzenia zwierzchnika. – Odmienne punkty widzenia członków zespołu wnoszą do dyskursu nową jakość – szerszy i pełniejszy ogląd sprawy. Na tej bazie można dużo łatwiej niż w pojedynkę wypracować wspólnie optymalne w danym momencie rozwiązanie – przekonuje Jacek Czeremużyński.  Manager powinien ponadto umieć uargumentować swoją decyzję, która została zakwestionowana przez pracowników. Udowodni tym samym zespołowi, że podjął ją w sposób przemyślany, co z kolei będzie czynnikiem wspierającym jego autorytet. Ważna jest przy tym otwartość na ewentualne zmiany i korekty stanowiska. – Należy pamiętać, że zwodnicze może okazać się nadmierne przywiązanie do własnych rozporządzeń, bowiem z racji siły piastowanego stanowiska, którą ma się z nadania, łatwiej jest je przeforsować – tłumaczy ekspert. Ostatnim elementem jest rozważenie, argumenty której ze stron są silniejsze.  – Pushback składa się z czterech punktów, polegających na: dogłębnym wsłuchaniu się w wypowiedź podwładnego, odniesieniu się do formy przekazu treści, przedstawieniu przesłanek podjętego przez siebie pierwotnego rozstrzygnięcia oraz podjęciu zrozumiałej dla pracownika decyzji, wybierając albo jego wariant, albo swój ponownie – dodaje Jacek Czeremużyński.

W gospodarce opartej na wiedzy do optymalnego wykonania pracy, przekładającej się na konkurencyjność firmy na rynku, potrzebnych jest wiele kompetencji, którymi dysponują  różni członkowie zespołu. Dlatego kierownicy powinni zwrócić uwagę na pushback, który pozwala wyzwolić potencjał pracowników. Przynosi on ponadto wiele innych ważnych korzyści. Wśród nich wartością nie do przecenienia jest atmosfera współpracy i zaufania w zespole. W tak uformowanym środowisku każdy czuje wsparcie drugiej osoby, a manager ma poczucie, że może uniknąć utknięcia w potrzasku.

Podobne artykuły


14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1067
14
komentarze: 9 | wyświetlenia: 1169
14
komentarze: 11 | wyświetlenia: 724
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 656
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1012
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 831
13
komentarze: 0 | wyświetlenia: 742
13
komentarze: 1 | wyświetlenia: 711
13
komentarze: 3 | wyświetlenia: 883
12
komentarze: 4 | wyświetlenia: 604
12
komentarze: 0 | wyświetlenia: 574
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 529
12
komentarze: 6 | wyświetlenia: 910
12
komentarze: 18 | wyświetlenia: 1004
12
komentarze: 12 | wyświetlenia: 489
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska