JustPaste.it

Zwiększ szansę na publikację materiałów prasowych

Jak zaistnieć w mediach

 

Informacje prasowe są jednymi z podstawowych narzędzi komunikacji z dziennikarzami. Nudne, nieaktualne i niewnoszące nic nowego informacje jedynie osłabiają szansę na ich publikacje. Czy istnieje reguła, która uczyni z notatki atrakcyjny news i pomoże w jego publikacji?

Dziennikarze coraz bardziej potrzebują pomocy przy zbieraniu informacji. Według Project of Excellence Journalism, od 70 do 80 proc. informacji w światowych mediach pochodzi właśnie z PR. Jednak nie wszystkie teksty udaje się opublikować. Jeśli któryś kwalifikuje się do tzw. grupy 4n, czyli jest nudny, nieaktualny, nieprzydatny i nie wnosi nic nowego, na pewno nie zostanie opublikowany przez żadnego szanującego się dziennikarza. Jak pisać ciekawie i na co zwrócić uwagę by zaistnieć w mediach?

Tradycja jest najważniejsza

Komunikat prasowy powinien być zbudowany zgodnie ze wzorem: tytuł, lead, rozwinięcie. Tytuł jest zawsze najważniejszym elementem. Powinien być zwięzły i interesujący, gdyż to on stanowi zapowiedź tego, o czym będzie tekst, nie powinno się w nim umieszczać nazw firm czy organizacji. Drugim elementem jest lead, który stanowi streszczenie całego komunikatu.  Powinien odpowiadać na pytania – kto, co, kiedy, i dlaczego? Czytelnik po przeczytaniu leadu powinien zdobyć już ogólną wiedzę na temat tekstu. Bazą komunikatu jest rozwinięcie, w którym mieści się rozbudowana informacja przekazana w leadzie. Na końcu warto podać informacje kontaktowe: imię i nazwisko, telefon, adres e-mail osoby, która udzieli szczegółowych informacji. Zazwyczaj jest to rzecznik prasowy. Warto również zapewnić przedstawicieli mediów, że stale służy się im wsparciem i pomocą.

Koncentracja na czytelniku

Najważniejszym kryterium, które decyduje o publikacji teksów, jest jego przydatność dla odbiorców. Mało kto sięgnie po artykuł, w którym nie ma żadnych interesujących informacji, albo z którego nic nie wynika. Dla przedstawicieli mediów liczy się odbiorca, a nie opisana w materiale prasowym firma lub organizacja. PR-owcy często zapominają, że przygotowując artykuły o zwiększaniu produkcji nie ukazują najważniejszych faktów – jak wprowadzone zmiany mogą wpłynąć na otoczenie i jakie korzyści będą się z nim wiązać. Właśnie dlatego tak ważny jest kontekst, w jakim napisany jest tekst. Temat musi być bliski ludziom, ich potrzebom i poruszać ważne dla nich kwestie. Warto spojrzeć z szerszej perspektywy na podejmowane zagadnienie i pokazać jak najwięcej aspektów. Ważne też, by przygotowując artykuł zastanowić się, do jakich mediów będzie on skierowany i kim są jego czytelnicy oraz co może ich zainteresować i jakich informacji oczekują.

Wzbudź zainteresowanie

Nawet mało atrakcyjną informację można napisać w sposób, który przyciągnie czytelników. Poza przydatnością artykułu bardzo ważne jest, by tekst nie był nudny. Nie powinno się powielać utartych już schematów, ponieważ odbiorcy nie lubią czytać czegoś, co zostało już wielokrotnie opisane. Czytelnika można zaciekawić np. przytaczając jakieś ciekawostki, o których mało kto wie, lub odwołać się do statystyk i badać, podać dale liczbowe, które można przełożyć na wykres czy infografikę. Sposobów jest wiele, jeśli jednak do danego tematu nie udało się znaleźć żadnych danych liczbowych, warto chociaż umieścić przyciągające zdjęcie.

Przekaz musi być wiarygodny

Dziennikarze często nie publikują tekstów otrzymanych od PR-owców, ponieważ ich charakter jest zbyt bardzo reklamowy. Informacja prasowa NIE może zawierać treści promocyjnych, ponadto czytelników nie interesują nagrody zdobyte przez jakąś firmę. Tekst o charakterze informacyjnym powinien być pozbawiony wartościowania. W celu zachowania neutralności warto pisać konkretnie i unikać frazesów oraz dużej ilości przymiotników. Dziennikarzy z pewnością zainteresują odwołania do faktów potwierdzonych liczbami bądź statystykami, ponieważ materiał prasowy, w którym zawarte są konkretne dane, jest nie tylko ciekawszy ale staje się również bezstronny.

Nieludzki język

Nawet najciekawszy materiał, który rozpatruje szeroki kontekst i zawiera dane liczbowe to nadal za mało, by zagwarantować publikację. Materiał musi być prosty i nie może być zbyt długi. Komunikat powinien być zrozumiały dla czytelnika, niezależnie od jego wieku czy wykształcenia. Lepiej zrezygnować ze zdań wielokrotnie złożonych oraz tych napisanych w stronie biernej. Ponadto, jeśli materiał nie jest wysyłany do prasy branżowej, nie powinno się w nim umieszczać specjalistycznego słownictwa. Konkretny, zrozumiały i newsowy komunikat ma znacznie większe szanse na publikację.