Dlaczego branżowe badania jednoznacznie wskazują na wysoki stopień niedopasowania stron i sklepów internetowych do mobile? Zobacz raport.
W świetle postawionej na górze tezy zadziwia niedawny Raport PointSource „The State of the Mobile Experience”, który jednoznacznie wskazuje, że zadowolonych z efektów tych działań jest dużo mniej, niż się spodziewamy. Autorzy badań przepytali prawie 300 kluczowych influencerów i branżowych menedżerów odpowiedzialnych za działania mobile.
Pod lupę wzięto przedsiębiorców z branży finansowej, ubezpieczeniowej, dostawców, właścicieli sklepów i lokali. Aż 9/10 respondentów posiadało firmową stronę internetową, aż 8/10 aplikację mobilna, ale zaledwie 1/5 ocenił stopień swojej działalność w tej strefie jako „doskonałą”.
W przypadku właścicieli sklepów i lokali tylko 37% respondentów nadało temu atrybutowi wartości 9 lub większą na 10 możliwych punktów. Dlaczego przedsiębiorcy nie wykorzystują w pełni możliwości mobile’u i co mogą zrobić, aby to zmienić?
User experience na ławce rezerwowych
Raport ujawnił, że jest kilka kluczowych obszarów, w których przedsiębiorcy nie wykorzystują dostępnych możliwości – na przykład nie polepszają user experience na urządzeniach mobilnych, nie śledzą zachowania klientów w sieci i nie wdrażają dostępnych rozwiązań mogących zaangażować i zatrzymać klientów korzystających z urządzeń mobilnych. Jednocześnie większość rozumie znaczenie urządzeń mobilnych w przypadku handlu detalicznego i dostraja do nich swoją obecność w sieci.
Lepiej przedstawia się sytuacja w innych branżach, szczególnie w obszarze planowania i wdrażania. Aż 91% przebadanych firm posiada stronę internetową dedykowaną na urządzenia mobilne, a 84% oferuje specjalne aplikacje dla użytkowników. Raport podkreśla, że chociaż większość handlarzy detalicznych dopasowuje swoje strony do wymagań mobile’a, to wciąż niektóre obszary są traktowane „po macoszemu” z user experience na czele. Nie lepiej sytuacja wygląda w przypadku projektu witryny czy infrastruktury IT, które pomija często UX.
- 48% respondentów wyjawiło, że wolne ładowanie strony to powracający i częsty problem,
- 31% wskazało na trudności użytkowników z nawigacją na stronie,
- 28% przyznało się do nieprawidłowo działających aplikacji lub witryn w odniesieniu do urządzeń mobilnych,
- 27% odpowiedziało, że nie stworzyło swoim klientom możliwości płacenia online przez urządzenie mobilne.
W kontekście powyższych odpowiedzi autorzy raportu podkreślają, że jedną z przyczyn może być fakt, że aż 42% respondentów przyznało się do problemu ze zorganizowaniem efektywnej współpracy i przepływu informacji pomiędzy marketingiem a działem IT. Chociaż firmy rozumieją znaczenie mobile’u i inwestują w ten obszar, wiele z nich wciąż jest przekonanych, że działy IT są czymś, co należy separować od innych działów firmy, a nie integrować. Dodatkowo aż 54% respondentów jako największe wyzwania wskazało włączenie strategii mobilnej do całościowej strategii marketingowej.
Wśród innych trudności respondenci wskazywali:
- 24% - brak zasobów wewnętrznych,
- 20% - budżet niepozwalający na wdrożenie skutecznej strategii mobile,
- 18% - brak wystarczającego wsparcia od przełożonych,
- 17% - niewiedza jak wygląda skuteczna strategia mobile,
- 16% - brak możliwości wglądu w potrzeby konsumentów.
Niewykorzystane szanse m-commerce
Wynik raportu ujawnił także inne informacje dotyczące niewykorzystanych szans m-commerce i szczególnych możliwości, jakie daje mobile’u. Przykłady obejmują między innymi brak dostarczania treści dedykowanej lojalnym użytkowników oraz brak personalizowania przekazu marketingowego w oparciu o geolokalizację.
Wszystko wskazuje zatem na to, że wielu przedsiębiorców nie potrafi wykorzystać unikalnych szans, jakie daje mobile, by stworzyć zupełnie nowy wydźwięk swoich działań marketingowych i mobile traktuje jako nieco poszerzoną i przenośną wersję desktopu.
- 40% respondentów deklarujących obecność w obszarze mobile korzysta z aplikacji przeznaczonych do interakcji ze stałymi klientami,
- 43% respondentów śledzi i wykorzystuje dane na temat stałych klientów,
- 34% respondentów przyznało się do wykorzystywania aktywnych powiadomień,
- Zaledwie 22% korzysta z wewnętrznej geolokalizację do angażowania użytkowników, pomimo iż aż 61% z nich przyznało, że jest to znaczący sposób na osiągnięcie dużego zaangażowania klientów,
- Tylko 17% respondentów udostępnia użytkownikom opcję „Poleć znajomemu”.
Powyższe wyniki zastanawiają w kontekście powszechnej wiedzy o znaczeniu śledzenia zachowań użytkowników w sieci i możliwości efektywnego wykorzystania ich w biznesie. Działania tego typu informują przedsiębiorcę i specjalistów od marketingu do czego użytkownicy wykorzystują urządzenia mobilne, jak dokonują zakupów i jak konkretne narzędzia działają na urządzeniach mobilnych, co jest kluczowe dla strategii mobile marketingowej.
Z raportu PointSource wynika także, że ponad 1/3 respondentów nie śledzi historii zakupów klientów w mobilnej wersji sklepów internetowych, połowa nie zbiera informacji na temat zachowań zakupowych stałych klientów, a blisko 2/3 respondentów nie sprawdza liczby kliknięć i wyświetleń. Co ciekawe, aż 71% respondentów deklarujących posiadanie wersji mobile swojego sklepu nie śledzi danych takich jak wielkość koszyka czy pory dnia, w której klienci dokonują najwięcej zakupów.
W oparciu o powyższe dane warto przytoczyć także informacje na temat tego, co uczestnicy ankiety chcieliby wdrożyć i które rozwiązania uważają za istotne. Ponad połowa (51%) respondentów chciałaby śledzić historię zakupów w wersji na urządzenia mobilne, 37% chciałoby zbierać informacje na temat zachowań stałych klientów, 36% na temat liczby kliknięć i wyświetleń strony, a 35% - na temat geolokalizację użytkowników.
Przedsiębiorcy, postawcie na mobile
Jak zatem, w obliczu przytoczonych informacji, przedsiębiorcy mogą zwiększyć i polepszyć swoją obecność na urządzeniach mobilnych użytkowników? Autorzy raportu radzą, aby przedsiębiorcy weszli na wyższy poziom UX i zaczęli szeroko stosować narzędzia, takie jak aktywne powiadomienia, geolokalizację, aplikacje dla stałych klientów i kupony.
Klienci czują się coraz pewniej kupując w internecie, dlatego sklepy internetowe i inne branże działające w obszarze mobile powinny dostarczyć im coraz lepsze rozwiązania i narzędzia tak, aby polepszyć wrażenie korzystania z nich. Ponadto autorzy raportu podkreślają, że tylko kompleksowe działania, zarówno w wersji online jak i offline sklepów i lokali, mogą przyciągnąć i zatrzymać klientów w taki sposób, że informacje na temat zachowań konsumenckich będą mogły być wykorzystane niezależnie od tego, gdzie klient się znajduje. Inwestowanie w mobile to także sposób na zapełnienie luki pomiędzy sklepem w wersji wirtualnej i realnej.
Źródło: http://blog.wiwi.pl/przedsiebiorcy-nie-wykorzystuja-potencjalu-mobile-raport/
Licencja: Creative Commons - użycie niekomercyjne - na tych samych warunkach