Login lub e-mail Hasło   

Na czym polega system nauczania bilingwalnego w przedszkolu?

Znajomość języka obcego jest potrzebna, żeby nie powiedzieć niezbędna w dobie globalizacji i internacjonalizacji.
Wyświetlenia: 431 Zamieszczono 23/08/2016

Żyjemy w czasach, w których bardzo często wyjeżdżamy poza granice kraju, prowadzimy interesy w skali międzynarodowej, a nasze dzieci mają możliwości nauki i znalezienia świetnej pracy za granicą. Dlatego tak ważne jest zapewnienie im dobrego startu w przyszłość i nauczenie już na etapie przedszkola, podstaw języka obcego. W tym celu warto zainteresować się możliwością nauki dziecka w systemie bilingwalnym.

Czym jest nauczanie bilingwalne?

Pod pojęciem bilingwalny należy rozumieć „dwujęzyczny”. Odnosząc się do wychowania przedszkolnego, należy powiedzieć, że umożliwia się dziecku uczestniczenie w procesie dydaktycznym w przedszkolu, gdzie równolegle względem języka ojczystego dzieci istnieje język obcy. Stosowany jest on jako środek przekazu informacji, wiedzy, jak również środek komunikacji. Dziecko organizowane ma zajęcia w języku polskim, jako języku ojczystym, a przy tym przez co najmniej tak samo długi czas prowadzone są zajęcia i zabawy w języku obcym.

Należy przy tym podkreślić, że nauczanie w przedszkolu bilingwalnym nie odbywa się bynajmniej ze szkodą dla rozwoju języka ojczystego wychowanków.  Można spotkać się z systemami, w których drugi język jest używany jako środek komunikacji i interakcji w placówce w co najmniej 50 proc. wszystkich sytuacji. Są jednak i takie przedszkola, w których nauczyciele porozumiewają się z przedszkolakami tylko z użyciem drugiego języka.

Jak reagują dzieci?

Po zapisaniu dziecka do przedszkola bilingwalnego początkowo naturalnie nie jest ono w stanie komunikować się w języku innym niż dotychczas wykorzystywany. Formułuje więc swoje myśli i pragnienia w kontaktach z nauczycielami z użyciem ojczystego języka. Wychowawca powinien znać chociaż jego podstawy, aby móc zrozumieć dziecko. Z czasem, etapowo przedszkolak zaczyna rozwijać sprawność rozumienia wypowiedzi w języku obcym, a później przełamuje się i wyrabia sprawność mówienia.

Najlepiej by było, aby w grupie przedszkolnej było dwóch wychowawców, z których jeden mówiłby w języku ojczystym, a drugi w obcym do dziecka. Zasada „jedna osoba - jeden język” pozwoli dziecku na to, aby nie myliło ich ze sobą.

Należy pamiętać, że okres przedszkolny, czyli w granicach od 3. do 7. roku życia przeznaczony jest na intensywny rozwój mowy u dziecka. Uczy się ono komunikacji językowej i prawidłowej wymowy wszystkich dźwięków swojego pierwszego języka. W procesie tym można wprowadzić bez szkody dla dziecka, naukę drugiego języka. Musi ono jednak mieć szansę często obcować z językiem obcym, słyszeć go w naturalnych wypowiedziach, mieć okazję naśladować akcent dorosłych i wypowiadać się. Jeśli dziecko będzie odpowiednio pobudzane do komunikacji i interakcji, szybko zacznie składać zdania w drugim języku. Będzie miało największe szanse na rozwijanie swojej dwujęzyczności.

Podobne artykuły


10
komentarze: 55 | wyświetlenia: 1078
10
komentarze: 14 | wyświetlenia: 1212
10
komentarze: 2 | wyświetlenia: 761
6
komentarze: 48 | wyświetlenia: 260
6
komentarze: 55 | wyświetlenia: 1273
5
komentarze: 60 | wyświetlenia: 622
124
komentarze: 52 | wyświetlenia: 141369
118
komentarze: 23 | wyświetlenia: 237166
91
komentarze: 20 | wyświetlenia: 109926
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska