JustPaste.it

Czy to już koniec Public Relations?

 

Czarne chmury zawisły nad branżą kreatywną. Zmierzch Public Relations i wzrost znaczenia Content Marketingu oznaczają poważne zmiany w sposobie komunikacji i kreowania wizerunku marki. Czy Public Relations obroni swoją pozycję?

W ubiegłym roku agencja BuzzStream wraz z agencją FRACTL opublikowały raport dotyczący trendów w marketingu online. Zwiastował on rychły koniec roli Public Relations, a pierwsze skrzypce w branży promocji i kreowania wizerunku miałby odegrać Content Marketing. Ponadto badania pokazały, że zainteresowanie PR-em z roku na rok maleje na rzecz wspomnianego Content Marketingu. Podobnie sprawa wygląda z branżą reklamową. W porównaniu z kampaniami reklamowymi, marketing treści generuje aż o 62 proc. mniejsze koszty oraz zapewnia nawet do 3 razy więcej leadów sprzedażowych. Jednak czy aby na pewno marketing treści miał się przyczynić do zakończenia długoletniej historii PR-u?

Content Marketing, a Public Relations

 

Pod pojęciem Public Relations kryje się systematyczne i planowane budowanie relacji oraz komunikowanie się z otoczeniem. Jest to budowanie i pielęgnowanie pozytywnego wizerunku marki oraz zwiększanie jej rozpoznawalności. Z kolei do zadań Content Marketingu należy kreowanie i wzmacnianie działań danej marki, angażowanie odbiorców do współtworzenia i interakcji oraz dialogu z marką. Obie dziedziny uzupełniają się na tyle dobrze, że nie wykluczając drugiego są w stanie razem tworzyć idealny związek branży kreatywnej. Bo przygotowując strategię wizerunkową, najpierw należy zaplanować i wykreować działania, które będą zmierzać do realizacji tego celu. Dążąc do zwiększenia rozpoznawalności marki, trzeba sprawić, że będzie się o niej mówiło. I w końcu, chcąc zbudować wartościową społeczność wokół marki, należy zapewnić jej członkom treści, które ich poinformują, zainspirują lub nauczą czegoś nowego.

Dlaczego Content Marketing potrzebuje PR-u?

Coraz częściej wśród marketerów panuje zwyczaj „Nieważne co mówią, byle mówili”, co w konsekwencji powoduje przesyt gorszych jakościowo materiałów i sprawia, że tylko niektórym udaje przebić się ponad przeciętność. Takie podejście nie ma nic wspólnego ani z PR, ani z Content Marketingiem. Dzieje się tak, ponieważ marketerzy często zapominają o połączeniu tego co w Contencie i PR-rze najlepsze. Content Marketing pozostawiony sam sobie, nie będzie w stanie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Dlatego publikowane treści muszą mieć w sobie wartościowe przesłanie, które nie tylko dotrze do wielu odbiorców, ale również ich zainspiruje i spełni rolę edukacyjną.

PR 3.0

Tak jak cała branża kreatywna, Public Relations również ewoluuje. O ile dawniej managerowie kładli nacisk na współpracę z prasą, a później z telewizją, tak dziś główną rolę odgrywa e-PR oraz komunikacja ze zwykłymi ludźmi. Dzięki nowym technologiom, Public Relations jak nigdy wcześniej dostosowuje przekaz do odbiorcy. Inaczej wygląda komunikacja z mediami, a inaczej z blogerami czy klientami. Nowe media umożliwiają nawiązanie w czasie rzeczywistym dialogu z osobą z drugiego końca świata, a wszystko za pomocą nowoczesnych kanałów komunikacji, takich jak np. media społecznościowe. Dziś PR-owiec to osoba, która potrafi nie tylko napisać tekst, ale również stworzyć przykuwającą uwagę prezentację czy przygotować grafikę, a Content Marketing nie jest dla niego żadną nowością. Potrafi posługiwać się nowym narzędziem, jakim jest SEO, a w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, wie jak skutecznie ją ugasić.