JustPaste.it

Kartki świąteczne zgodnie z etykietą biznesu

Jak w każdym środowisku, tak również w biznesie obowiązują pewne zasady normujące relacje zawodowe.

Jak w każdym środowisku, tak również w biznesie obowiązują pewne zasady normujące relacje zawodowe.

 

Dotyczą one zarówno stosunków wewnątrz firmy, jak również kontaktów z kontrahentami i partnerami biznesowymi, a odnoszą się do różnych sytuacji i okoliczności.

Savoir vivre we współczesnym biznesie

Etykieta biznesu to szereg zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzecznościowych wywodzących się z savoir vivre’u, będącego zbiorem zasad postepowania w różnych sytuacjach i okolicznościach życiowych. Jej przestrzeganie jest niejako warunkiem koniecznym utrzymania dobrych relacji wewnątrz firmy, jak i zewnętrznych kontaktów z kontrahentami.

Reguluje ona kontakty międzyludzkie, w szczególności relacje między:

  • pracownikami,
  • pracownikami a kadrą kierowniczą
  • menadżerami a kontrahentami.  

Na etykietę biznesu składa się szereg zagadnień odnoszących się do różnych sytuacji, jak sztuka konwersacji, negocjacje, zasada precedencji, tytułowanie, przedstawianie osób, powitania i pożegnania, wchodzenie i wychodzenie, kolejność zajmowania miejsc, korespondencja, a nawet składanie życzeń i wręczanie prezentów.

Relacje zawodowe a wyjątkowe okoliczności

Większość z wymienionych zagadnień odnosi się do codziennych spraw zawodowych. Jednak w ciągu roku występują też specjalne okoliczności, które w środowisku biznesu w szczególny sposób wymagają stosowania zasad savoir vivre’u. Zaliczają się do nich święta, przy czym najważniejsze wydają się być Bożego Narodzenia.

Jedną z tradycji Świąt Bożego Narodzenia jest składanie sobie życzeń. Ten powszechnie praktykowany zwyczaj obowiązuje również w środowisku biznesowym. Jednak, podczas gdy w kontaktach prywatnych dopuszcza się różne formy składania czy przesyłania życzeń, w relacjach biznesowych są one ściśle określone przez savoir vivre.

Przede wszystkim należy pamiętać, że życzenia świąteczne są ważną częścią relacji biznesowych. Z jednej strony świadczą o wizerunku firmy czy osoby je składającej, z drugiej natomiast wyrażają stosunek względem współpracowników, kontrahentów i partnerów biznesowych. Ich brak może więc zostać negatywnie odebrany, podobnie jak niestosowna ich forma.

Życzenia na tradycyjnej kartce świątecznej

Za najodpowiedniejszą formę składania życzeń świątecznych etykieta biznesowa uznaje tradycyjne kartki z życzeniami dla firm https://www.jdstyle.pl/76-kartki-swiateczne. Kartka jest wyrazem szacunku, w związku z czym sygnalizuje adresatowi, jak ważny jest on dla nadawcy. Niewątpliwie więc może przyczynić się do poprawy lub wzmocnienia relacji z kontrahentami i partnerami biznesowymi.

Kartka świąteczna powinna mieć oficjalną formę zarówno pod względem wizualizacji graficznej, jak też formy zapisanych w niej życzeń. Jeśli więc ich treść stanowić będą standardowe formy świąteczne, nie będzie to negatywnie odebrane – ale oczywiście zawsze można postarać się o tekst przygotowany indywidualnie. Życzenia nie muszą być rozbudowane, krótkie formy są jak najbardziej dopuszczalne, gdyż w tym przypadku najważniejszy jest sam gest. Bardzo dobre wrażenie robi kartka z odręcznym podpisem w kopercie również samodzielnie zaadresowanej. Zrozumiałym jest, że w przypadku dużej liczby kontrahentów i partnerów biznesowych może okazać się to czasochłonne. W takiej sytuacji warto rozważyć wybór adresatów najważniejszych dla firmy.