JustPaste.it

Historia bydgoskiej barki ELLA

Historia najstarszej bydgoskiej barki holowanej ELLA- Ż-6004 rok budowy 1929. Armatorem i właścicielem tej barki jest Stowarzyszenie-Bydgoski Klub Motorowodny MORS.

Historia najstarszej bydgoskiej barki holowanej ELLA- Ż-6004 rok budowy 1929. Armatorem i właścicielem tej barki jest Stowarzyszenie-Bydgoski Klub Motorowodny MORS.

 

Barka cumuje na torze regatowym w Brdyujściu przy ul.Witebskiej i jest drugim najstarszym pływającym obiektem Bydgoskiego Węzła Wodnego, od ponad 35 lat pełni funkcję mariny klubowej i jest miejscem spotkań bydgoskich motorowodniaków .

Zapraszam na oficjalną stronę barki www.bydgoskabarkaella.witryna.info

Historia Barki ELLA

Właścicielem barki był szyper z Bydgoszczy Stanisław Czarnecki

 

Dane techniczne:

Miejsce budowy : Stocznia Sthal Werke Danzing

Rok budowy :       1929

Długość :           57,60 m

Szerokość :          8,22 m

Zanurzenie max :    2,00 m

Nośność :             731 T

Załoga 3 osoby :  szyper,bosman,marynarz

W początkowym okresie swej służby przypadającym na drugą połowę 20-lecia międzywojennego ELLA zasilając flotę największych tego typu statków na Wiśle, przewoziła towary frachtowe, zawijając głównie do portów położonych nad brzegami Królowej Polskich Rzek.

Ostatnim portem z czasów II wojny światowej był Landsberg ( Gorzów Wielkopolski ).Na mocy dekretu  z 7 marca 1945r barka przeszła pod przymusowy zarząd państwowy  i pływała po rz. Odrze. W roku 1955 ELLA wraca na rz.Wisłę i otrzymuje numer Ż-6004.

Pod koniec lat 50-tych prawowity właściciel, szyper Stanisław Czarnecki osiąga wiek emerytalny, opuszcza swoją barkę i przenosi się do Tczewa. Dowództwo nad barką  ELLA  przejmuje bratanek żony Stanisława Czarneckiego, szyper Henryk Burnicki późniejszy kpt. statku  pasażerskiego m/s Wodnik  który pływał po Wiśle w Toruniu. Przez ostatnie lata służby do momentu wycofania w 1978r z eksploatacji barką dowodził szyper Jan Pawlak .

W okresie swojej świetności  ELLA  przewoziła między innymi: cukier, zboże,drewno, sodę na trasie Bydgoszcz-Gdańsk z wyjściem na Zatokę Gdańską do portu Gdynia. Po odstawieniu w porcie bydgoskim , wszystko wskazywało na to, że barka Ż-6004 ELLA podzieli los większości barek bez własnego napędu P.P Żegluga Bydgoska i zostanie pocięta na żyletki.

Los uśmiecha się do niej w listopadzie 1979r. Po kilku miesięcznych staraniach i uzyskaniu zgody przez Zjednoczenie Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu  barkę od Żeglugi Bydgoskiej odkupuje  Bydgoski Klub Motorowodny MORS.

Prace remontowe i eksploatacyjne czyniące z niej przystań dla łodzi motorowych i hangar kończą się w kwietniu 1980r.W maju 1980r barka ELLA zostaje przeholowana na miejsce swojego postoju na Tor Regatowy w Brdyujściu przy ul.Witebskiej.Obecnie spełnia rolę pływającej siedziby Stowarzyszenia Bydgoski Klub Motorowodny MORS.

847906f5d3ff4d860f955073c70e5d43.jpg

bydgoska_barka_ella_-_2010_small.jpg

eafab987220063fb25a4351a55c419a0.jpg

ad46c5d5614f460f4c31fc760e5ece88.jpg

1df8e9e363cc28eaae683d63bbbd757e.jpg

ca15a543c739c695f726f49326f652ad.jpg

 Model Barki ELLA został wykonany  z okazji 80-lecia wodowania

e698e56421fb6e917db00de501e60ee4.jpg

 Autor strony: Mariusz Krajczewski

 

Źródło: http://www.bydgoskabarkaella.witryna.info