JustPaste.it

Niech o Tobie usłyszą

Jednym ze sposobów zaistnienia w świadomości klientów jest prowadzenie firmowego bloga. Tym bardziej, że przekazy tworzone przez blogerów i vlogerów docierają do blisko 25 proc. Polaków. Jakie korzyści prowadzenie bloga może przynieść marce?

Blogi nie mają zbyt długiej historii. Do końca nie wiadomo, kto pierwszy zamieścił w internecie wpis przypominający wirtualny pamiętnik. Samo słowo pochodzi od angielskiego Web i Lock i po raz pierwszy zostało użyte przez pisarza Johna Bergera w 1997 roku. Dwa lata później, Peter Merholz skrócił je do obecnej formy. Dziś coraz częściej możemy zauważyć, że służą one nie tylko uzewnętrznieniu się internautom ale również marketerom jako nieformalny kanał komunikacji.

Po co firmie blog?

Wielu klientów podejmuje decyzje zakupowe w oparciu o znalezione w internecie informacje dotyczące produktów danej firmy. Dlatego dobrze prowadzony blog powinien być źródłem informacji o marce, jego produktach lub usługach. Takie działanie umożliwi stworzenie wokół marki społeczności potencjalnych klientów, a system komentowania wpisów dodatkowo daje szansę na lepsze poznanie opinii czytelnika oraz dowiedzieć się jakich produktów szuka i co przyciąga jego uwagę. Dzięki temu można zbudować trwałe relacje z klientem, które w dłuższej perspektywie zaowocują wzrostem przychodów firmy.

Używając firmowego bloga można z łatwością opowiedzieć historię marki, zaprezentować jej strategiczne cele, misją lub opowiedzieć nietypową historię związaną z jej powstaniem. Za pomocą bloga można dać klientom coś więcej niż suchą informację produktową, np. można opisać proces produkcji urządzenia lub w ciekawy sposób zaprezentować jak można go wykorzystać.

Prowadzenie bloga jest również dobrym sposobem na podskoczenie o kilka pozycji w wyszukiwarce Google. Najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa bardzo dobrze indeksuje strony często aktualizowane i bogate w treści. Dzięki wpisom na blogu można w szybki i łatwy sposób zbudować bazę fraz kluczowych – czyli zapytań, które internauci mogą wpisywać w wyszukiwarce. Każdy wpis na blogu to osobna podstrona. Jeśli wpisy umieszczane są regularnie, jest to dla wyszukiwarki sygnał, że witryna się rozwija, co z kolei bezpośrednio przekłada się na lepsze pozycjonowanie strony firmowej.

Od czego zacząć?

Na początku należy zastanowić się, jaki chce się osiągnąć cel i do kogo mają trafiać publikowane treści. Inaczej będą wyglądały wpisy i komunikacja z czytelnikami na blogu cukierni, a inaczej kancelarii prawnej. Za cel można obrać chociażby budowanie wizerunku eksperta czy zwiększanie świadomości marki. Należy jednak pamiętać, że za pomocą bloga nie należy prowadzić działań sprzedażowych.

Prowadząc bloga lepiej zastąpić branżowy żargon zrozumiałym dla czytelnika językiem. Jako, że blog umożliwia budowanie społeczności wokół marki, lepiej unikać sztywności i pozwolić sobie na większy luz. Najlepiej wybrać osoby z lekkim piórem, które dzięki odpowiedniej wiedzy zaskarbią zaufanie czytelników.

Umieszczane treści powinny ciekawić czytelników, a nie autora. Klientów nie interesują drobne wydarzenia z życia firmy. Z drugiej strony, ciągłe pisanie o produktach również może zniechęcić internautów. Blog powinien być wizytówką firmy, treści powinny reprezentować wysoką wartość, być systematycznie umieszczane i w ciekawy sposób przedstawiać odmienny punkt widzenia.